Twee nieuwe binnenkatten introduceren bij 1 buitenkat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Daanbr
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2022 12:16

Twee nieuwe binnenkatten introduceren bij 1 buitenkat

Bericht door Daanbr »

Dag kenners,

De afgelopen weken hebben we ons suf gegoogled over hoe onze katten aan elkaar te laten wennen. Maar er is weinig te vinden over onze specifieke situatie.

Mijn vriendin is bij mij in komen wonen. Zij heeft 2 Ragdolls (George (m) en Guus (v)). Deze katten hebben altijd binnen gewoond en blijven dat vermoedelijk ook doen. Ik zelf had 1 huis, tuin en keukenkat (Siep (v)). Zij gaat naar buiten middels een kattenluikje.

De Ragdolls hebben de eerste tijd op zolder gewend, maar exploreren nu langzaam ook de rest van het huis. Sinds die tijd komt Siep steeds minder binnen. Als de andere katten in de woonkamer zijn maakt ze direct weer rechtsomkeert naar buiten. Alleen als de andere katten boven zijn komt ze even eten en is ze snel weer weg.

Er zijn wel momenten dat ze elkaar kortdurend zien. Dat gaat op zich goed, af en toe wat blazen en miauwen, maar geen gevechten. Maar Siep is meestal dus snel weer buiten.

Hoe gaan we hiermee om? Moet dit gewoon tijd hebben? Of moeten we toch een echte kennismaking forceren door het kattenluikje even een tijd af te sluiten? Ik wil niet dat Siep zich uiteindelijk verdreven voelt. Ze zijn allen ongeveer even oud (tussen de 1.5 en 3 jaar oud).

Ik hoor graag jullie wijze adviezen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twee nieuwe binnenkatten introduceren bij 1 buitenkat

Bericht door Anne »

Bij een intro of gedurende een intro moet je de katten binnen houden
Als Siep steeds naar buiten vlucht lost dat niks op
Ik zou dus inderdaad het luikje afsluiten en ze gewoon bij elkaar laten mits er geen gevechten uitbreken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Daanbr
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jul 2022 12:16

Re: Twee nieuwe binnenkatten introduceren bij 1 buitenkat

Bericht door Daanbr »

Ah, dat hebben we dus niet helemaal juist gedaan. Gaan we dat proberen de komende dagen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twee nieuwe binnenkatten introduceren bij 1 buitenkat

Bericht door Anne »

Ik zou daar wel langer de tijd voor nemen dan een paar dagen ;-)
Soep moet zich echt op zijn gemak gaan voelen thuis met de 2 nieuwkomers. Anders blijf je bezig met introduceren en loop je kans dat Siep steeds minder thuis komt en misschien zijn heil ergens anders gaat zoeken ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie