Gaat mis tussen poes en kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ARuiz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2022 07:23

Gaat mis tussen poes en kitten

Bericht door ARuiz »

Lieve allemaal,

Wij hebben sinds augustus vorig jaar een poes ( Molly ) inmiddels 2 uit het asiel... sinds afgelopen donderdag is daar kitten Dundie bijgekomen en Molly vind het verschrikkelijk. Ze zit alleen maar boven of vlucht naar buiten en binnenkomen doet ze niet. Dundie mag niet naar boven dus dat is echt Molly haar plekje.

Gister ging het toch mis nadat ik dacht: even een worstje pakken en ze in ieder geval in dezelfde kamer stukjes geven. Dundie was te snel en kwam TE dichtbij waardoor Molly flink los ging op haar.

Ik ben te hard van stapel gelopen, ze hoeven echt geen dikke vrienden te worden maar het lijkt me zo fijn voor Molly als ze in ieder geval naar binnen durft/komt....

Hebben jullie nog wat tips voor mij wat te doen of wat juist NIET te doen?

Groetjes een bezorgde kattenmama
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gaat mis tussen poes en kitten

Bericht door castratenkoor »

Hoe zat Molly in het asiel? En was daar bekend of ze misschien een solo-poes is? Als ze daar alleen zat en bij jou ook een half jaar alleen, heb je kans dat ze gewoon geen behoefte heeft aan poezen-gezelschap. Als je het een kans van slagen wilt geven kun je beter Molly niet meer naar buiten laten. Ze is nog jong genoeg om het te proberen, geef het tijd en geduld. Niet te grote stappen, kleine stapjes, samen eten met ze samen spelen, b.v. aan iedere hand een speelhengel.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ARuiz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2022 07:23

Re: Gaat mis tussen poes en kitten

Bericht door ARuiz »

Ze zat met poezen samen en stond bekend dat zij juist met 'lastige' poezen kon... maar zo zie je maar weer dat elke situatie anders is
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gaat mis tussen poes en kitten

Bericht door castratenkoor »

Ok dus ze heeft wel ervaring met andere poezen. Dat geeft zeker kans van slagen, zal tijd en veel geduld nodig hebben. En beter niet naar buiten laten tijden de introductie-periode.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Gaat mis tussen poes en kitten

Bericht door Cerna »

Ik denk ook dat het nog veel te vroeg is om het nu al op te geven. Vier dagen is nog zo kort (zelfs voor katten die gewend zijn om altijd katten om zich heen te hebben).

Probeer inderdaad om Molly binnen te houden en dan langzaam aan elkaar laten wennen. Bijvoorbeeld door hen in dezelfde ruimte eten te geven, eerst ver uit elkaar en dan steeds iets dichterbij.
Molly is een jonge kat die je vast ook wel met een spelletje kunt verleiden. Geen 'wilde' spelletjes waarbij ze moeten rennen (laserlampje, balletje), maar bijvoorbeeld een lintje of een breinaald. Ze zal dan, misschien niet direct, zo gefocust zijn op het speeltje, dat ze vergeet dat er iemand vlakbij is. Eerst zal ze blazen, grommen vooral wanneer het kitten op het lintje duikt, maar langzamerhand zal het wennen.
Ook niet teveel corrigeren want daar wordt een kat onzeker van. Gewoon laten gebeuren tenzij ze het kitten echt iets aandoet (maar dat verwacht ik niet).

Het komt vast wel goed wanneer je het rustig aanpakt en vooral niets wilt forceren. Laat de katten het werk doen. :smile:
Plaats reactie