Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Nicole1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2022 14:31

Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Nicole1 »

Beste lezer,
Ik heb 2 katten, een kater en een poes. Ik heb ze als 1 week oud kitten gevonden op mijn erf (boerderij) en met de fles grootgebracht. Beiden gesteriliseerd/gecastreerd. Nu 2,5 jaar oud. Ze leven buiten maar beiden zeer aanhankelijk.
Het probleem is als volgt: De kater is altijd op het erf. Als de poes thuiskomt, dan 'jaagt' de kater de poes weg. Hij rent op haar af, rent achter haar aan, er zijn gevechten. Ze bleef steeds langer weg. Eerst steeds 3 dagen, later een week, maar in februari was ik haar ruim een maand kwijt. Toen ik haar weer vond heb ik haar binnengehouden, en na 2 weken steeds een uurtje buiten waarbij ik de kater dan binnen haal, maar dit is geen houdbare situatie. Sinds een paar dagen doe ik ze samen in de hal, elke dag voor een kwartier, onder toezicht, om aan elkaar proberen te laten 'wennen', en ik heb gefilmd wat er gebeurt.
De kater (rechts) doet ogenschijnlijk niets. De poes (links) is zeer alert, zwiept met haar staart. Als de kater nadert gaat de poes blazen. Zij rent weg, en de kater rent er dan achteraan. Hier binnen grijp ik dan in, maar buiten op het erf hoorde ik ze vaak daadwerkelijk vechten/krijsen, maar dan kon ik er niet bij omdat ze te snel achter struiken verdwenen.
filmpje van de situatie

Mijn 2 vragen zijn:
- Weet iemand van jullie wat hier nou gebeurt? Lokt de poes zelf het gedrag uit, met haar fixatie en houding? Of is ze gewoon terecht erg bang en doet ze daarom zo? Is de kater minder onschuldig dan hij lijkt? Want zodra zij haar pootjes gaat likken loopt hij "toevallig" naar haar toe? Het ontbreekt me aan kennis van kattentaal. Waarom ligt zij zo te zwiepen, en zit hij zo 'relaxed'?
- de grote vraag: wat moet ik doen? Ik wil dat beide katten fijn buiten kunnen leven. Ik vind het moeilijk om een van beiden weg te doen. Er is genoeg ruimte en schuren op het erf, maar de poes lijkt niet te kunnen ontspannen wanneer ze haar broer ziet. En hij gaat vaak achter haar aan waarbij zij vlucht.

Heel erg bedankt als iemand de moeite wil nemen om de situatie te analyseren en ik hoop van harte dat iemand mij van advies kan voorzien.
Hartelijke groet, Nicole
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Ani »

Op het filmpje ligt de poes in de hal alsof ze wil spelen met haar broer. Staart gaat ook even omhoog (teken van vertrouwen) en ze gaat haar pootje wassen. Toch lijkt ze angstig te reageren als de kat haar nabij komt.
Ook in het filmpje in de huiskamer lijkt ze meer weggedoken en alert te zitten, in plaats van zich nieuwsgierig te verstoppen om een spel of gevecht te beginnen.

(Hier wordt er door onze twee poezen ook wel flink gestoeid, en gejaagd op elkaar, in huis en in de tuin. De oudste is duidelijk dominant, zij woonde ook als eerste bij ons. Maar alertheid in combinatie met angst heeft de jongste bij ons niet.)

Het feit dat de poes verjaagd lijkt te worden van het erf lijkt verbonden te zijn aan haar wegblijven. Dus ik begrijp je zorgen. Ik hoop dat er andere mensen zijn die je verder advies/tips kunnen geven, want ik kan me voorstellen dat je geen van beiden weg wil doen!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Rik »

Ik heb ook het idee dat je hier te maken hebt met twee katten die elkaar niet zo goed kunnen 'lezen'.

In het tweede gedeelte doet poes gewoon zelfs een poging tot jachtspel. Alleen kat reageert niet echt. Poes raakt daarvan in de war, onzeker, en door die onzekerheid gaat ze blazen en rent weg.

Ik denk dat ze dus erg gebaadt zouden zijn bij een nieuwe herintroductie met de focus op het letten van elkaars signalen. (Vrij naar buiten kunnen is daar zeker niet handig bij) Nu kan het zo zijn dat ze qua spel niet compatible zijn (dat zijn ze hier ook niet) en dan blijven deze ontmoetingen altijd wel een beetje onwennig. Maar ze zouden daar zeker wel baadt bij kunnen hebben om samen door één deur te kunnen. (Zoals hier. Hier duikt Bono ook wel eens op Yuna maar het blijft meestal tot één zo'n uitbarsting omdat Yuna perfect in kan schatten wanneer Bono in zo'n bui is en hem dan rustig kan ontlopen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nicole1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2022 14:31

Re: Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Nicole1 »

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Deze week liet iemand de poes naar buiten glippen en ik vond haar een dag later een kilometer verderop. Ze verlaat dus nog steeds het erf wanneer ze de kater treft. Als ik haar naar buiten laat terwijl ik de kater binnen zet, dan blijft ze wel op het erf.
Rik schreef: 15 apr 2022 21:04 Ik heb ook het idee dat je hier te maken hebt met twee katten die elkaar niet zo goed kunnen 'lezen'.
(...)
Ik denk dat ze dus erg gebaadt zouden zijn bij een nieuwe herintroductie met de focus op het letten van elkaars signalen.
Beste Rik, hoe zou ik dat moeten doen, zo'n herintroductie? Weet jij hoe ik mijn katten leer elkaars signalen te lezen?

Mijn veearts zei vandaag tegen me dat ik er niets aan kan doen. Hij is geen gezelschaps-dierenarts, maar het stemt me niet hoopvol.

Groet, Nicole
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Rik »

Nicole1 schreef: 20 apr 2022 14:14 Beste Rik, hoe zou ik dat moeten doen, zo'n herintroductie? Weet jij hoe ik mijn katten leer elkaars signalen te lezen?

Mijn veearts zei vandaag tegen me dat ik er niets aan kan doen. Hij is geen gezelschaps-dierenarts, maar het stemt me niet hoopvol.
Ja, voor zoiets moet je zeker niet bij een veearts zijn ;) Zelfs een normale dierenarts zou hier misschien geen raad mee weten. Het is meer het terrein voor een dierengedragskundige.

Bij herintroductie moet je een beetje denken aan de desensitisatie van elkaars nabijheid (zoals de kater al een beetje is). Ze moeten minder op elkaar gefocust worden en elkaar meer negeren. Dus kater moet leren dat poes geen zin heeft in zijn 'spel'. OF... Poes moet leten hoe te spelen met kater. Want het feit dat poes ook wel eens een 'aanval' (poging tot jachtspel) doet geeft in ieder geval aan dat je hier (nog) niet te maken hebt met een compleet verstoorde verhouding onderling.

Hoe je aanpakt zal op meerdere manieren kunnen. Maar ik denk dat ze toch meer bij elkaar moeten zijn. Veel spel (niet direct al onderling maar meer met jou als tussen station). Eten bij elkaar (zonder dat het tot problemen leidt anders dus de traditionele intro methodes toepassen zoals een deur en daarna een hordeur e.d. Er is genoeg te vinden over introducties). Daarbij is naar buiten kunnen natuurlijk een grote stoorzender. Naast het feit dat ze dan beide weer hun eigen geurtjes meenemen (en onderschat dat niet) kunnen ze zich dus ook terugtrekken uit de huiselijke sfeer.

Ook van de filmpjes van Jackson Galaxy op Youtube kun je heel veel leren. Hij heeft legio katten geholpen die onderling niet overweg konden. Katten die door andere katten in elkaar werden gemept (vaak wegens gebrek aan zelfvertrouwen).

Uiteindelijk zou je ook nog kunnen denken aan het inschakelen van een dierengedragskundige. Je zou er dan e.v. eentje kunnen zoeken die bij Tinley hoort.
https://www.tinleygedragstherapievoordieren.nl/
Kijk even op je postcode wie dat zou zijn.
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... euten.html

Hier een pdf van hun site over het introduceren van katten. Misschien niet meer van toepassing op jouw katten maar altijd interessant om eens te lezen.
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... we_kat.pdf

Het kan natuurlijk zijn dat een gedragsdeskundige ook zegt dat het niet goed komt met dan heb je er alles aan gedaan. En wellicht kan die toch nog wat tips en trucs geven.

Hoe vaak maakt poes ook aanstalte om met kater een jachtspel op te bouwen (zoals je in het tweede deel zag van het filmpje)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nicole1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2022 14:31

Re: Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Nicole1 »

Beste Rik,
Super bedankt voor je tips! Ik ga ermee aan de slag.
Rik schreef: 20 apr 2022 23:51 Hoe vaak maakt poes ook aanstalte om met kater een jachtspel op te bouwen (zoals je in het tweede deel zag van het filmpje)?
Ze doet dit eigenlijk constant als de kater in de buurt is. Maar ik had zelf het idee dat het niet haar bedoeling is om te spelen, en dat ze meer op haar hoede is en gefocust blijft voor het geval de kater aanvalt. Aangezien ze altijd gaat blazen als hij daadwerkelijk gaat naderen. Maar wellicht is het inderdaad zo dat de kater, net als jij, denkt dat het een uitnodiging is. Ik vraag me af waarom ze hem niet negeert, als ze hem zo eng vindt. Ze heeft genoeg te spelen en te jagen en dat doet ze dan ook erg graag, ze vangt veel muizen en mollen etc. Daarom is het ook zo lastig dat ze nu veel binnen zit.

Anderzijds, in het eerste deel van het filmpje lijkt het juist dat de kater naar de poes gaat lopen, precies op het moment dat zij begint te ontspannen (tenminste, ze gaat zich likken). Vandaar dat ik soms denk dat de kater minder onschuldig is dan hij lijkt...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Rik »

Nicole1 schreef: 21 apr 2022 10:36 Ze doet dit eigenlijk constant als de kater in de buurt is. Maar ik had zelf het idee dat het niet haar bedoeling is om te spelen, en dat ze meer op haar hoede is en gefocust blijft voor het geval de kater aanvalt.
Een poes die op haar hoede is zal denk ik niet zo naar de kater sluipen of rennen. Dat ken ik alleen maar van (aanzet tot) 'jachtspel'. Een poes op haar hoede zal meer uitwegen in de gaten houden e.d. En dat kan ook weer de reden zijn waarom de kater haar benadert wanneer ze relaxt lijkt ("Ze is tot rust dus nu kan/mag ik haar benaderen").
Nicole1 schreef: 21 apr 2022 10:36 Aangezien ze altijd gaat blazen als hij daadwerkelijk gaat naderen.
Blazen, brommen en soms een mep uitdelen is meestal een uiting van onzekerheid. En op dat moment dat ook een duidelijk teken om de grenzen aan te geven ("ik heb liever dat je even uit de buurt blijft").
Nicole1 schreef: 21 apr 2022 10:36 Maar wellicht is het inderdaad zo dat de kater, net als jij, denkt dat het een uitnodiging is. Ik vraag me af waarom ze hem niet negeert, als ze hem zo eng vindt.
Ja, dat is dus een kwestie van weten. Ze weet niet dat als ze hem negeert dat hij dan verder niets doet (als ie al niets zou doen). Een kat gaat dan eerst terug naar haar instinct en dat is dus grenzen aangeven (blazen en grommen).

Als ze nou een beetje zou leren dat hij dan toch niets doet dan zou ze hem kunnen negeren en meer relaxt zijn.
Nicole1 schreef: 21 apr 2022 10:36 Anderzijds, in het eerste deel van het filmpje lijkt het juist dat de kater naar de poes gaat lopen, precies op het moment dat zij begint te ontspannen (tenminste, ze gaat zich likken). Vandaar dat ik soms denk dat de kater minder onschuldig is dan hij lijkt...
Op zich hoeft dat niet. Als de poes ontspannen is dan zou hij best bij haar kunnen gaan kijken hoe het ermee is (en het liefst er lekker bij gaan liggen ;) ). Maar zij heeft niet dat zelfvertrouwen om dat toe te laten. Daarom was die 'aanval' van haar in het tweede gedeelte wel hoopgevend. Ze is dus niet helemaal bang. Maar weet gewoon niet hoe met hem om te gaan. En zeker al niet als hij dan onbewogen blijft staan. Normaal zou een kat dan wegrennen om zo het jachtspel te beginnen (waarom doet hij dat niet?). Lekker achter elkaar sjeesen. Tikkertje spelen. Maar wat doe je als zo iemand stil blijft staan :icon_shifty: "Onzekerheid...", "twijfels..." dus dan maar blazen ("wat moet ik nou met zo'n rare snuiter").
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nicole1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2022 14:31

Re: Broer verjaagt zus, wat te doen? (filmpje)

Bericht door Nicole1 »

Interessant om te lezen Rik. Heel erg bedankt voor je moeite om te reageren. Ik ga met deze informatie nog eens opnieuw observeren.
Groet, Nicole
Plaats reactie