Katten introduceren bij kat, 1 gaat goed andere niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ABC
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2022 20:27

Katten introduceren bij kat, 1 gaat goed andere niet

Bericht door ABC »

Hi,

Ik ga samenwonen en mijn vriendin heeft 2 katten. Nu heb ik er ook een en zijn ze allemaal heel relaxete beesten. Mijn kater A (gecastreerd +-1/5j oud) is wel heel hyper en vindt spelen leuk maar ook bij je liggen op de bank etc.

Toen wij de katten gingen introduceren verwachtte we geen problemen. Initieel hebben we haar katten samen boven in een slaapkamer laten wennen aan het huis en daarna de verdieping terwijl mijne beneden bleef. Na een tijdje hebben we toen geprobeerd met de oudere B (die is heel rustig en ligt eigenlijk alleen maar te relaxen de hele dag) kennis te maken met A dmv 2 eetbakjes op een klein afstandje van elkaar. Maar op dat moment vloog A eigenlijk meteen bovenop haar. Ze hebben toen echt flink gevochten en ik moest ze uit elkaar halen van onder uit het bed (halve huis doorgerend). Omdat dit zo slecht ging hebben we toen het rustiger aan gedaan en juist de jonge C geprobeerd te introduceren. Eerst in 2 ruimtes met glas er tussen dat ze elkaar konden zien, daarna met vestje aan en rustig dichterbij. Na 2 dagen ging dat heel goed en nu zijn A en C echt de grootste maatjes.

Nu proberen we al paar weken hetzelfde met de B maar het lukt totaal niet (gescheiden door glas, met vestje, paar dagen gescheiden houden). Op het moment dat we denken dat het wat beter gaat (geen gek gedrag meer van A) dan vliegt A weer bovenop B en voelt het alsof we terug bij af zijn (bijv. vandaag probeerde ik B in haar kamer te stoppen maar sprong A gauw door de deur).

we hebben ook van die feliway dingen in huis maar dat lijkt niet te helpen, voor het vechten althans.

Heeft iemand misschien enig idee wat werkt en waarom het bij de een wel lukt en bij de ander niet? Ik heb zelf het idee dat misschien mijn kater een beetje zenuwachtig wordt van de oude (misschien omdat ze oud is of omdat ze niet op hem lijkt (die ander wel)). Verder is het opmerkelijk dat het vaak wel goed gaat als B bijv boven op een ton zit en A gewoon door de ruimte gaat. Maar wanneer B dan wilt eten dan gaat A direct in vecht modus.

Bedankt
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Katten introduceren bij kat, 1 gaat goed andere niet

Bericht door Ani »

Ik heb hier geen ervaring mee. Maar wat in me op komt om te proberen, om ze in ieder geval apart van elkaar te laten eten. Dus uit het zicht en uit de buurt van elkaar.
Juist omdat dit stress lijkt op te leveren. De meeste katten willen ook liefst een veilige eetplek voor zichzelf.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie