Poes valt onze pas bevallen moeder poes aan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Simalien
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2020 19:41

Poes valt onze pas bevallen moeder poes aan

Bericht door Simalien »

Hoi allemaal,

Na lang zoeken zonder antwoord heb ik besloten hier naar antwoorden te zoeken.
Ik heb 2 poezen die maatjes van elkaar zijn, altijd lekker spelen. Af en toe blaast de oudere van de 2 (zij is net 3 jaar geworden) wel eens naar de jongere die bijna 2 is. Dit heeft eigenlijk altijd wel veel gedaan, gewoon om haar grenzen denk ik aan te geven. Dit doet ze voornamelijk meer als ze buiten komt en minder wanneer ze veel binnen zijn (wintertijden).

Nu is onze jongste afgelopen donderdag 30 maart bevallen van 1 kitten. Sinds dat moment blaast en gromt ze veel naar haar. En vandaag viel ze haar zelfs aan. Ze gedraagt zich vreemd, gaat ineen gedoken zitten en is vooral veel aan het grommen. Ik vind dit zo zielig voor moeder poes aangezien ze altijd heel blij wordt als de oudste in de buurt is.

Weet iemand wat ik kan doen, waarom ze dit doet? Ze krijgt absoluut niet minder aandacht, ik doe alles om het voor beiden zo comfortabel mogelijk te laten zijn. Maar tevergeefs. Nadat ze vandaag moeder poes aanviel (die tevens niks terug deed, zelf net terug deinzen), schrok ik toch best wel. Ze waren zulke goede vriendinnetjes/zusjes.

Heeft iemand hier ervaring mee? Komt dit nog goed? Moet ik de kitten weg doen wanneer oud genoeg (liever niet).
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Poes valt onze pas bevallen moeder poes aan

Bericht door Ani »

Ik heb hier geen ervaring mee, of kennis van. Kan me voorstellen dat de oudste onder de indruk van de nieuwe situatie is en tegelijkertijd daaraan moet wennen. Het is nogal wat als je maatje ineens een kitten heeft en daar al haar aandacht voor nodig heeft. Wellicht zelfs wat jaloers.
Je zult moeten kijken hoe de situatie zich ontwikkeld met het kitten erbij.

Je schrijft dat je poezen buiten komen. Waarom heb je haar/ze niet laten helpen? Ga je dat alsnog doen?

Hoe gaat het nu met ze?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes valt onze pas bevallen moeder poes aan

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk vooral dat de oudste onzeker is door de nieuwe situatie en nieuwe geuren...
Gaat het nu al beter?
En inderdaad, zoals Ani aangeeft, best beiden laten castreren ;-)
Dit is beter voor de gezondheid en om nieuwe nestjes te voorkomen...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie