Mijn katten kunnen niet samen spelen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Mijn katten kunnen niet samen spelen

Bericht door Xaro »

Ik heb twee katten (ex katers): Luke en Leia. Ze zijn samen opgegroeid, maar niet van hetzelfde nest. Leia is ongeveer 1kg zwaarder dan Luke. Vanaf dat ze volwassen zijn (ze zijn nu 3 jaar) kunnen ze niet leuk spelen. Leia lijkt te grof in het spel te stappen, bovenop Luke te duiken, die meteen begint te grommen en blazen, wat Leia alleen maar meer aanspoort om 'aan te vallen'. Luke is dan meer dan duidelijk in dat hij het niet leuk vindt, rent dan weg, met Leia erachteraan die er dan ook echt op uit is om hem te pakken. Ze verwonden elkaar nooit, maar ik snap maar niet waarom ze niet gewoon leuk kunnen spelen.

Wat is hier aan te doen? Ik probeer Leia altijd af te leiden wanneer ik zie dat hij er weer opuit is om Luke lastig te vallen, maar dat helpt altijd maar tijdelijk.

Misschien is het een te groot character verschil? As in, Leia die gewoon te onbeholpen en ruw is met daar tegenover een Luke die echt niks kan hebben?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Mijn katten kunnen niet samen spelen

Bericht door marloes501 »

Wat vervelend.
Ik denk dat Luke misschien wat te weinig zelfvertrouwen heeft om Leia echt van zich af te houden.
Voor Leia is het echt een jacht spelletje/instinkt en als Luke weg rent is dat het moment waarop de jacht echt begint.
In de natuur gaat dat ook zo, de leeuwen liggen klaar en op het moment dat de prooi gaat rennen begint de echte jacht.
Dus eigenlijk doet Luke precies wat hij niet zou moeten doen, naast grommen en blazen zou hij eigenlijk een keertje goed van zich af moeten slaan.
Het weg rennen is voor Leia een teken(instinkt) dat de jacht kan beginnen.

Je kan proberen aan het zelfvertrouwen van Luke te werken door veel met hem te spelen en dan met name spelletjes waarbij hij een prooi (lees hengel met veertjes of hengel met muisjes of zo)kan vangen.
Vangt hij de prooi (je kan makkelijk beginnen en het dan steeds moeilijker maken)prijs hem dan uitbundig of beloon hem met een paar lekkere snoepjes.
Dit is goed voor zijn zelfvertrouwen en op den duur zal dat zelfvertrouwen groeien en groeien.
Als zijn zelfvertrouwen groot genoeg is zal hij waarschijnlijk een keer heel goed uithalen naar Leia ipv weg te lopen.
Je hebt grote kans dat het jachtspel naar Luke daarna over is omdat Luke het niet weg rent maar genoeg zelfvertrouwen heeft om te laten weten aan Leia dat hij het niet meer pikt.
Nu staat Leia duidelijk boven Luke in de rangorde maar als een Luke een keetje van zich af bijt verschuift de rangorde en staan ze meer gelijk.
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: Mijn katten kunnen niet samen spelen

Bericht door Xaro »

Bedankt voor je reactie.
Met Luke spelen en hem laten winnen met veel lof doe ik al bijna dagelijks. Dat lijkt niet te helpen.
Hij is wel echt het 'mietje' van de twee, dus het karakter verschil is echt merkbaar. Hij is ook schuw naar vreemden, en snel bangig, terwijl Leia dat niet is. Ze zijn gewoon samen opgegroeid, en hebben dus hetzelfde meegemaakt. Het moet dus wel in de aard van het beestje zitten.

En ja, elke keer denk ik ook van 'geef Leia gewoon even een flinke lel om z'n oren', maar hij doet dat gewoon niet. Hij ligt snel op z'n rug met veel lawaai, maar lijkt het gewoon nooit te winnen. Gelukkig duurt het meestal maar kort, en ligt hij verder heel relaxed in huis, ook gewoon open en bloot op de bank of op tafel. Dus hij leeft verder geen timide leven (als er geen vreemden zijn dan).

Maar wat kan ik nog meer doen om hem zelfverzekerder te maken?
Plaats reactie