Spelen of agressie (nieuw kitten)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Semos94
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2022 09:00

Spelen of agressie (nieuw kitten)

Bericht door Semos94 »

Hallo allemaal!

Sinds 3 weken hebben wij een kitten, deze hebben wij met een langzame methode geïntroduceerd aan onze kat van 2 jaar. Beide zijn Siberische katten.

Naar ons idee ging dit goed, ze zochten elkaar steeds meer op en begonnen ook te spelen. Ze renden achter elkaar aan, waarbij ze beide initiatief toonden.

Ook aan de lichaamstaal zagen we weinig angst en geen agressie.

Sinds gisteren word het echter wel wat heftiger en liggen ze ook vaker in de houdgreep met elkaar.

Hier een video van de huidige situatie:


Wat vinden jullie hier van? Valt dit nog onder spelen? Hoe is hun lichaamstaal?
Is dit nog een kwestie van laten gaan, of stap terug doen?

Overigens, wanneer we de kitten terug naar zijn kamer doen ligt de andere kat binnen een paar minuten al voor zijn deur en geeft hij duidelijk aan contact te zoeken. Wanneer we deze deur open doen loopt hij rustig naar binnen en is er geen agressie naar elkaar toe, gaan ze rustig liggen en knorren.

Kitten is nu 4 maanden overigens.

Graag tips en jullie mening :)!

Alvast heel erg bedankt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Spelen of agressie (nieuw kitten)

Bericht door ErikPhilippus »

Mijn indruk is dat het spelen is, ik zie eigenlijk geen signalen van agressie. Neemt niet weg dat het er soms wel wat (te) ruig aan toe kan gaan, en dan is het denk ik wel goed om ze uit elkaar te halen, en ze even een andere focus te geven - b.v. door met één of allebei even flink te gaan spelen.

Toen Mikki als kitten bij ons kwam, kon ze ook zo ruig spelen met Oscar. Die verloor soms een pluk uit z'n vacht door het stoeien met de kleine. Maar even later konden ze in elkaar gestrengeld in een mandje liggen.... Als we merken dat Mikki overloopt van energie, gaan we met hem spelen, flink rennen achter z'n veertje aan.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Spelen of agressie (nieuw kitten)

Bericht door marloes501 »

Ik denk ook dat ze heerlijk aan het spelen zijn.
En verder moet de hiërarchie opnieuw bepaald worden, en dat gebeurd ook op deze manier.
Zolang niet een van beide gewond raakt of angstig word zou ik mij niet bezorgd maken.

En kunnen ze ook lekker bij elkaar liggen?
En hoe gaat het met voer tijd? eten samen tegelijk bij elkaar?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spelen of agressie (nieuw kitten)

Bericht door Rik »

Hihi. Ja, die zijn echt aan het spelen. Jachtspel.

Aan het einde zie je een beetje agressiever gedrag maar dat is nog steeds "spelagressie". Absoluut geen echte agressie.

Wel moet je erop letten dat ze elkaar goed in evenwicht houden. Als de een gilt, gromt of op andere manier aangeeft dat het genoeg is, moet de andere die signalen wel respecteren. Als je ziet dat dat niet gebeurd moet je ingrijpen. Maar soms kunnen ze dat ook doen om er onderuit te komen om er dan een paar momenten later weer zelf op te duiken :lol: (dat zie ik bij jou nu ook gebeuren)

Ook als je merkt dat de ander zich meer terug gaat trekken en geen zin heeft in dit spel zou je tussenbeide kunnen komen. Maar zolang ze gewoon zo samen rollenbollen en af en toe een enkele gil hoort, is er nog niets aan de hand
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Spelen of agressie (nieuw kitten)

Bericht door Cerna »

Helemaal eens met de vorige schrijvers: jouw katten vinden elkaar erg leuk, zijn elkaar aan het uitproberen en kijken hoever ze kunnen gaan. Heel normaal kattengedrag en niets om je ongerust over te maken.
Semos94
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2022 09:00

Re: Spelen of agressie (nieuw kitten)

Bericht door Semos94 »

Heel erg bedankt! Fijn om zoveel eenduidige reacties te krijgen :). En gelukkig bevestigen jullie onze vermoedens ook.

Goede tips en hier gaan we mee aan de slag!

Om terug te komen op Marloes haar vragen:
- Ze liggen nog niet echt bij elkaar, de kitten (Iroh) wilt soms wel bij de kater (Zuko) komen liggen. Maar Zuko vind dit nog wel spannend en neemt dan afstand. Wel liggen ze soms rustig in elkaars buurt. Maar helaas is van lekker bij elkaar liggen nog geen sprake.
Beide willen wel erg graag met ons knuffelen.

- Voer tijd is apart van elkaar. Wel krijgen ze brokjes (snoepjes) als ze bij elkaar zijn. Dit gaat goed.
Plaats reactie