Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DesireeB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2021 20:12

Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door DesireeB »

Beetje wanhoop hier wel.

Wij hebben sinds eind december een kitten erbij. Hij is geboren op 20-07-2022. Door corona omstandigheden is het nest langer bij de fokker gebleven. Hij heeft een prima start gekregen, is gezond, brutaal en letterlijk niks is hem te gek of eng.

Ik wilde graag weer wat meer leven in de brouwerij nadat onze bejaarde kat in oktober met spoed is ingeslapen en onze bejaarde hond begin december. Wij hebben nog 2 katten van bijna 14 en bijna 8. Die van bijna 8 geef je dat overigens niet, in elk geval gaf ik hem niet, gedroeg zich als een speelse jonge god. Tot de komst van de jongste. We hebben ook 2 honden waar overigens helemaal geen problemen mee zijn.

De introductie is prima verlopen en al snel ging ieder zijn eigen weg weer. Maxi, de jongste ontpopte zich als een echte druktemaker met streken en tomeloze energie. Al vrij snel na Maxi zijn komst werd onze oudste kat ziek, keelontsteking. Mogelijk dat Maxi die meegenomen had al had hij hier zelf geen last van, een paar dagen later begon de andere kat ook. Uiteindelijk is dat weer opgelost, katten werden weer beter na een dierenarts bezoekje. Maxi lijkt met de dag drukker en baldadiger te worden ook ten opzichte van de andere 2. De oudste is net weer ziek geweest en zondert zich steeds meer af nu. De middelste gaat meestal op de vlucht voor Maxi. Heel soms kan hij een pets terug krijgen als hij ze weer op hun rug bespringt.

Overigens wel handig te weten de oudste zijn europese kortharen van 5 en 4 kg en Maxi een kruising Maine coon van inmiddels ook 4 kg dus hij walst gewoon over ze heen.

Nu heb ik inmiddels gelezen dat het beter is om een kitten erbij te nemen of Maxi herplaatsen. Zijn er niet nog andere opties. We zijn gek op Maxi, maar de oudste 2 gaan echt voor. Een kitten erbij ben ik een beetje bang voor dat ze straks gaan samenspannen om de oudste op te jagen.

Aan speelgoed geen gebrek overigens, er staan meerdere speelrails door het huis, krabpaal, balletjes, speelhengel en een automatisch soort van wagentje met met een speeltje er aan. Maxi zijn spanningsboog is niet zo lang. Het is soms net een ADHDer on speed en dus ook super snel afgeleid. :lol: Hij speelt ook veel met ons dus en met de honden maar de oudste 2 katten daar is hij echt te wild voor. Maxi is nog niet gecastreerd, dit staat wel op de planning echter begint de situatie nu uit de hand te lopen en castratie zal niet ineens een luie kat van hem maken.

Graag hoor ik jullie ervaringen of advies voor een goede gedragstherapeut
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door Sifra »

Dit is wel een bekend probleem bij de combinatie bij de combinatie kitten-oudere kat. Bij gebrek aan nestgenootjes wordt de oudere kat steeds besprongen om te stoeien. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een kitten en een oudere kater. Door het grootteverschil tussen kitten en kater kon ik verschillende plekjes creëren voor de kater, waar het poesje niet kon komen. Ik zette bijvoorbeeld een plaat voor de onderste 3 treden van de zoldertrap. De kater sprong eroverheen, het poesje kon niet tegen de gladde plaat opklimmen. Zo kon de kater toch zijn rust vinden. Misschien kunnen jullie ook plekjes maken waar de jonge bengel niet kan of mag komen.
Van andere mensen met hetzelfde probleem hoorde ik dat het uiteindelijk over ging, bij de een eerder dan bij de andere. Bij mijn kitten stopte het aanvallen van de kater toen ze ongeveer 7 maanden was. Er is dus nog hoop. In ieder geval goed dat jullie Maxi snel laten castreren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
DesireeB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2021 20:12

Re: Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door DesireeB »

Sifra schreef: 14 feb 2022 22:49 Dit is wel een bekend probleem bij de combinatie bij de combinatie kitten-oudere kat. Bij gebrek aan nestgenootjes wordt de oudere kat steeds besprongen om te stoeien. Ik heb hetzelfde meegemaakt met een kitten en een oudere kater. Door het grootteverschil tussen kitten en kater kon ik verschillende plekjes creëren voor de kater, waar het poesje niet kon komen. Ik zette bijvoorbeeld een plaat voor de onderste 3 treden van de zoldertrap. De kater sprong eroverheen, het poesje kon niet tegen de gladde plaat opklimmen. Zo kon de kater toch zijn rust vinden. Misschien kunnen jullie ook plekjes maken waar de jonge bengel niet kan of mag komen.
Van andere mensen met hetzelfde probleem hoorde ik dat het uiteindelijk over ging, bij de een eerder dan bij de andere. Bij mijn kitten stopte het aanvallen van de kater toen ze ongeveer 7 maanden was. Er is dus nog hoop. In ieder geval goed dat jullie Maxi snel laten castreren.

Dank voor je reactie!

Vandaag moest ik voor het eerst sinds 2,5 maand weer een dagje naar kantoor en het is allemaal goed gegaan. Sjonnie en Sjimmie(de oudste 2) lagen heerlijk op zolder in een grote mand. Er stond bij toeval nog een cameraatje op gericht omdat we Sjonnie de afgelopen tijd vaak in de gaten moeten houden dat hij wel bleef eten. Mijn partner heeft meerdere malen gekeken en elke keer lagen ze heerlijk te slapen en waren ze amper van lighouding veranderd. Dat is gelukkig hoe het over het algemeen gaat.

Maxi lag op de krabpaal, waar hij meestal wel ligt toen ik thuis kwam maar voor hem was het dus de eerste dag echt alleen. Die moest ik dus gewoon wakker maken. :lol: We zijn wel eens een paar uurtjes weg geweest maar niet een volle dag dus we vonden het even spannend. Dit heeft ons wel doen inzien dat we het misschien toch voorzichtig wel wat positiever mogen zien.

Aanvraag voor een consult met een gedragstherapeut is gedaan, tot die tijd gaan we ons meer richten op Maxi qua nog meer actief met hem spelen en heel duidelijk zijn in dat Sjonnie en Sjimmie achter na zitten en dikke no go is. Bij de honden(7,5 kg en 36 kg) heeft hij dit de eerste dagen ook wel gedaan. Maar die zijn wat minder snel van het weg rennen dus daar was de lol vanaf. Sjonnie staat normaal ook zijn mannetje wel maar die is nu nog te zwak om echt voor zichzelf op te komen, de eerste week deed hij dit wel naar Maxi toe. Gewoon samen zitten etc geen probleem spelen in zijn buurt ook niet maar hem lastig vallen betekende een boze blik of een klap op je kop. Al liep Maxi vanochtend meerdere malen met een grote boog om Sjonnie heen nadat hij op bed een goede mep had gekregen van Sjonnie schijnbaar toen hij weer de boel op wilde jagen.

We gaan dus nog even alles op alles zetten omdat 1 we zelf niet weg willen lopen voor onze verantwoordelijkheid en 2 omdat we Maxi echt super leuk vinden en de wetenschap ook wel hebben dat Sjonnie niet het eeuwige leven meer zal hebben en Sjimmie alleen is ook zielig.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door castratenkoor »

Wat het altijd wel goed doet om zo'n drukke jonge kater bezig te houden is een klimmuur ergens in huis maken. Op diverse hoogte en breedte lig en spring planken, liefst bekleed met vloerbedekking. Ik heb het hier op zolder en als de 11 jarige Maks een sjeesbui heeft, vliegt hij in volle vaart de trappen op en in één run door die muur in. En dan weer terug.

Goede manier om energie te kunnen lozen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
DesireeB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2021 20:12

Re: Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door DesireeB »

Vandaag een telefonisch consult gehad met de gedragstherapeut en wat handig tips gekregen. We waren al goed op weg maar het kan nog veel beter en we moeten ook actief met Maxi gaat trainen, als in kunstjes aanleren etc. Toevallig waren de afgelopen dagen 2 relatief goede dagen. Maar Maxi zit nu midden in de puberteit en Sjonnie en Sjimmie hebben nu dus toch een soort van pech dat Maxi behoorlijk aan de maat is.

Mocht niks nou helpen is het advies om Maxi toch te herplaatsen en er zeker geen kitten bij te nemen. Sowieso als er al wat bij komt moet deze kat circa dezelfde grote en energie niveau als Maxi hebben maar de kans dat ze gaan samen spannen om de oude lullo's op te jagen is zeker aanwezig dus is het advies dit niet te doen.

Voor nu gaan we de adviezen ter harte nemen en zorgen we gewoon voor nog meer fysieke en mentale uitdaging al is fysiek bij Maxi het belangrijkst om mee te beginnen en voorspelbaar te houden. Dus vaste tijden voor spel deze plannen net voor hij normaal zijn gekke 10 minuten krijgt en voor het slapen gaan.

Voor nu zijn alle katten lekker beneden en heeft Maxi vandaag al 2 keer met Sjimmie gespeelt, niet zo zeer samen met elkaar maar wel samen achter het speelgoed aan en salto's maken zonder onvertogen woord, ze gaven elkaar netjes de tijd om even te spelen en gingen zo om en om. Af en toe wel een botsing waar Sjimmie heus wel wat van vond maar meer dan een zuur gezicht van Sjimmie was het niet. ;-)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door Sifra »

Jullie zijn prima bezig. Dit gaat vast helemaal goed komen. Verstandig om niet alleen te focussen op lichamelijke uitdagingen, maar ook breinbrekers aan te bieden. Dat daagt hem lekker uit en hij wordt er ook moe van.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
DesireeB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2021 20:12

Re: Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door DesireeB »

Ondertussen zijn we weer 2 weken verder. Langzaam gaat het in grote lijnen wel wat beter. Sjonnie heeft inmiddels besloten dat hij respect van Maxi verdient en dat gaat best prima. Sjimmie durft nog steeds niet zo goed voor zichzelf op te komen. Die gaat nog steeds snel op de vlucht wat voor Maxi het ultieme spelletje is. Dus moeten we hem steeds afleiden en voor zijn maar dat lukt natuurlijk niet altijd.

Afgelopen woensdag is hij gecastreerd. Liep allemaal uit wegens spoed operaties tussendoor maar Maxi heeft zich prima vermaakt tijdens het wachten hoorde ik en ik kreeg hem dan ook bijna niet mee terug omdat hij zo leuk is(dat is hij ook wel, hij denkt net als mijn grootste hond dat iedereen op deze aarbol er speciaal is om hem te entertainen). Omdat hij al sinds hij hier is wat tranende ogen heeft en de zalfjes niks hebben gedaan. Cavasan bleek hij allergisch voor dus kregen we Isathal mee maar ook dit maakte na 1,5 week geen verschil. Dus toen ik hem weg bracht voor zijn castratie heb ik gevraagd of ze ook nog even naar zijn traanbuisjes wilde kijken en dan vooral links. Mijn vermoede werd bevestigd toen ik hem ophaalde. Die zit zo dicht als maar kan en rechts deed het prima. Nou weet ik gelukkig door onze hond die het zelfde probleem heeft(door trauma) dat het relatief onschuldig is en opereren is doorgaans erger dan de kwaal. Dus kwestie van vet en schoon houden van de huid onder het oog. Niet het einde van de wereld al denkt Maxi soms van wel. :lol:

Van die castratie was hij weinig onder de indruk overigens. Toen hij net thuis kwam was hij nog wat wiebelig maar 2 uur later was hij alweer helemaal vergeten dat hij onder narcose was geweest en weer de ADHDer die hij normaal ook is.

Vanavond kon ik de DA weer bellen voor Maxi, ik denk dat het overschakelen van voer en de narcose iets te veel zijn geweest(op de andere brokken deed hij het ook niet super, hij stonk erg, poepte veel en was geen mooie drol maar ook geen diarree) dus zijn broek zat onder de poep toen hij vanavond van de bak af kwam terwijl wij heerlijk zaten te eten. Ja wat doe je dan? Net gecastreerd maar poep er in de buurt laten zitten is ook geen optie, eruit borstelen als het pas droog is ook niet want zijn balletjes moeten nog helen. Ik geloof dat ik vandaag voor het eerst ben uitgelachen door de DA toen ik belde. Hij mocht toch maar even douchen, niet zijn hobby maar ook geen drama gelukkig al was het nu allemaal wat gevoelig natuurlijk. Het was gelukkig niet de eerste keer zeg maar.

Maxi is trouwens weinig onder de indruk van de stofzuiger. :lol:


En ook handig als swiffer.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kitten 7 maanden erg druk bij oudere katten

Bericht door Ani »

Wat een leukert, Maxi en de hond trouwens ook.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie