Samenwonen in nieuw huis met 1 poes en 1 kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poes_Minka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2022 08:42

Samenwonen in nieuw huis met 1 poes en 1 kater

Bericht door Poes_Minka »

Hallo kattenliefhebbers!

Ik heb een vraagje aan jullie. In april ga ik samenwonen met mijn vriend in ons nieuwe huis. Ik heb een poes, Minka (gesteriliseerd). Hij heeft een kater, Poes (gecastreerd).

In ons nieuwe huis willen we ze graag allebei houden, maar ze kennen elkaar nog niet. Daarbij is Poes nogal gevoelig voor nieuwe situaties waardoor we een beetje twijfelen hoe we dit nu het beste aan kunnen pakken:
1. Eerst verhuizen, daar apart houden en langzaam introduceren en laten wennen aan het huis
2. Nu al aan elkaar introduceren in het huis van Poes, zodat de katten alvast aan elkaar kunnen wennen en pas later samen verhuizen.

Ik ben een beetje bang dat als we ze nu al introduceren, een nieuwe situatie (verhuizing) de band zal verstoren. Aan de andere kant is het vooral voor Poes wel veel als we in 1 x verhuizen én de introductie doen. Voordeel kan zijn dat het een nieuw huis is en het voor geen van beiden het territorium is.

Ik ben super benieuwd naar jullie tips en wat jullie voor ideeën hierbij hebben.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Samenwonen in nieuw huis met 1 poes en 1 kater

Bericht door marloes501 »

Je zou kunnen overwegen alvast wat spullen van de poes en kater te delen, zodat ze elkaars geur alvast leren kennen.
Denkt bijvoorbeeld aan krapplankjes en wat speeltjes.
Dus elk in hun eigen omgeving spulletjes van de andere kat/poes omruilen en dat regelmatig doen en kijken hoe ze daar op reageren.
Sterkte!
Gebruikersavatar
Poes_Minka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2022 08:42

Re: Samenwonen in nieuw huis met 1 poes en 1 kater

Bericht door Poes_Minka »

Dank je wel! Dat is alvast een tip waarmee we aan de slag kunnen :)
Ben benieuwd of er nog meer ideeën zijn!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Samenwonen in nieuw huis met 1 poes en 1 kater

Bericht door marloes501 »

Als je de spullen van de andere kat/poes laat ruiken zorg er dan direct voor dat ze dat associëren met iets positiefs.
Dus bijvoorbeeld laten ruiken en direct een lekker snoepje geven zodat die geur aan leuke dingen word gekoppeld!

En vooral laten ruiken op een moment dat de kat/poes rustig is, bijvoorbeeld lekker rustig in zijn mand ligt,
Plaats reactie