Luna en Simba (broer en zus) kunnen elkaar plots niet meer verdragen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Maxv
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2022 16:08

Luna en Simba (broer en zus) kunnen elkaar plots niet meer verdragen

Bericht door Maxv »

Geschiedenis:
Luna (vrouwtje) en Simba (mannetje) zijn broer en zus en zijn vanaf begin af aan altijd samen geweest. samen spelen, eten, slapen, noem maar op. Ze zijn ook allebei geholpen en dat zorgde destijds wel voor wat stress. Hier en daar wat geblaas maar dat is wel weer bijgetrokken. Simba is over het algemeen wat snel bang en Luna trekt zich wat minder snel van dingen aan. Echter speelt Simba wel graag met Luna en de laatste tijd horen we wel wat geschreeuw van Luna omdat ze eigenlijk nooit kan winnen (Simba is ook wel 1,5 of 2 kg zwaarder). Dan halen we ze wel uit elkaar, maar verder nooit echt problemen.

Leefomgeving
De katten zijn binnenkatten en verblijven eigenlijk waar wij zijn. als we weg zijn of slapen dan zijn ze in de gang en is een slaapkamer open waar ze kunnen slapen. altijd slapen ze samen en eten ze ook naast elkaar. Bij mooi weer mogen ze in de tuin.

Probleem:
Het hele probleem begon eigenlijk toen Luna met een klein kleedje in haar bekje naar beneden kwam wandelen. Dit kleedje ligt al best lang in ons huis en er was nooit iets mee aan de hand. het is een kleedje met lange zachte haren (het lijkt bijna op een kat, zie video onderaan). Luna deed alsof het echt van haar was (doet zo ook wel eens als ze een stuk eten te pakken krijgt). Ze begint te grommen en maakt zich zwaar. Normaal geen punt, maar nu escaleerde het compleet. Beide katten vlogen in de lucht en maakten een flink kabaal. Simba miauwde (naja miauwen, meer janken, en hard ook). Luna op gepakt en in de gang gedaan, beide katten super groot en ontzettend overstuur.

nou hebben we de katten maar even apart gehouden en 's avonds weer bij elkaar geprobeerd en dat ging prima. Ze sliepen bij ons op de bank tot we tijdens het serie kijken opeens weer van dit geschreeuw hoorden en we de katten weer uit elkaar gehaald hebben.
Volgende dag samen laten eten in de gang en toen ze klaar waren hield een van ons Luna vast zodat ze niet weer tegen elkaar op sprongen. Luna werd super groot en simba begon weer geluiden te maken. Dan maar weer apart. (dit was maandag 10 januari). Een ontmoeting samen in de tuin leek ook geen goed idee. Ook meteen grote staart en blazen en schreeuwen.

Vandaag donderdag 13 januari weer opnieuw geprobeerd. Simba heeft al de tijd in de slaapkamer boven geslapen (met alle voorzieningen) en Luna in de woonkamer. We hebben al even geruild van kamer en ze hebben wat gesnuffeld wat goed leek te gaan. Luna was wel op haar hoede toen ik de trap op liep met haar.
Daarna met Luna naar beneden en Simba was daar dus al. Al spelend geprobeerd om ze bij eklaar te laten zijn op afstand. Luna bleef maar naar Simba kijken maar Simba negeerde het. Daarna rende Simba toch op haar af maar niet boos (geen grote staart). Luna toch weer helemaal groot en ze maar weer apart gehad.

Nu het laatste van deze dag, daarna houd ik op met typen :)
Mijn vriendin is met Simba buiten geweest aan een tuigje. Ik heb met luna vanuit ons slaapkamerraam gekeken naar hoe Simba daar liep. Alles prima.
Vervolgens Luna buiten en Simba boven. Zodra simba haar zag werd zijn staart groot en begon weer te blazen.

Weer terug bij af.

Oh ja we hebben Feliway gekocht en in de woonkamer gehangen.

We zijn een beetje ten einde raad en weten niet wat we nou nog kunnen doen. Ik heb nog een kleine video van Luna toen ze het kleedje opnieuw kreeg. Eerst speels, maar daarna best vreemd gedrag alsof ze bang is.
https://youtu.be/jedqc2TZLvA

Wie heeft gouden tips om ons hieruit te redden?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Luna en Simba (broer en zus) kunnen elkaar plots niet meer verdragen

Bericht door Ani »

Naar aanleiding van het filmpje, Luna is inderdaad enthousiast met het dekentje, maar m.i. neemt ze daarna gewoon even afstand. Ze gaat zich ook wat wassen, wat een teken van ontspanning is.
Ik zie dat hier ook bv met de mechanische ‘rolbal’ of het springen in dozen en er daarna weer uit en op een afstandje naar de doos kijken. Kortom, het lijkt mij geen angstig gedrag bij Luna.

Ik vermoed dat jullie geschrokken zijn van het heftig geschreeuw en het opzetten van de staart en het lijf groot maken. Ik vraag me af of het helpend voor Simba en Luna is wanneer jullie ze uit elkaar halen. De uitdaging is dat zij conflicten zelf leren oplossen. Nu het welhaast weekend is zouden jullie ze samen kunnen laten, ook in de tuin, waar ze lekker rond kunnen scharrelen.

Je kunt ze ook toespreken als er een conflict lijkt te ontstaan. Op een rustige, duidelijke toon en herhalen waar nodig. Ze met woorden prijzen als de interactie goed gaat! Een beetje los laten in vertrouwen. Ze doen het op zich gewoon goed samen! Mogelijk dat de twee jullie stress aanvoelen. Succes ;-)
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Luna en Simba (broer en zus) kunnen elkaar plots niet meer verdragen

Bericht door Rik »

Let ook op dat naar buiten laten (of uitlaten) een extra complicatie met zich meebrengt. Die kat ruikt n.l. anders en daar kan de ander behoorlijk fel op reageren. Andere buitenkatten kunnen ook voor problemen zorgen (zonder dat jij het ziet). Er kan er ook één geschrokken zijn van de ander waardoor de situatie nu (tijdelijk) extra gespannen is. Denk ook aan iets medisch bij één van de twee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maxv
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2022 16:08

Re: Luna en Simba (broer en zus) kunnen elkaar plots niet meer verdragen

Bericht door Maxv »

Bedankt voor jullie reacties.
De kans is vrij groot dat ze onze stress ook aanvoelen. we hebben nu de voerbakken aan beide zijden van de deur geplaatst zodat ze elkaar wel horen en wellicht ook ruiken. Dat gaat top en het idee is om de deur steeds wat meer open te doen. Dit heb ik ergens gelezen.

@Ani; De ontmoeting gisteren ging helaas niet zo goed en daarom weer apart genomen. Vanmorgen rende Simba opeens de woonkamer in toen ik de gang in wilde lopen. Hij zag Luna denk ik niet, maar Luna zag Simba wel en werd meteen helemaal groot.
het punt is, dat als Luna zich groot maakt het wat mij betreft duidt op bangheid voor Simba waar Simba niet perse uit is op een probleem. Echter wanneer Simba het opmerkt dat Luna zo zit te kijken en groot is, wordt Simba ook boos en loopt het weer uit de klauwen.

We zijn nog een beetje bang om ze samen te laten. We hebben het ook een keer in de tuin geprobeerd, maar bij de eerste blik tussen die twee was het meteen grommen blazen janken.

Ik denk zelf nog even apart houden. we wisselen nu wel minimaal een keer per dag van ruimte.


@Rik; Zoals hierboven ook al beschreven ging het al mis bij oogcontact. de geur van elkaar lijken ze wel te verdragen, maar zodra ze elkaar zien gaat het vooral fout. In onze tuin komen trouwens (voor zover ik weet) geen andere katten omdat die helemaal is afgesloten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Luna en Simba (broer en zus) kunnen elkaar plots niet meer verdragen

Bericht door Rik »

Maxv schreef: 14 jan 2022 12:17 @Rik; Zoals hierboven ook al beschreven ging het al mis bij oogcontact. de geur van elkaar lijken ze wel te verdragen, maar zodra ze elkaar zien gaat het vooral fout. In onze tuin komen trouwens (voor zover ik weet) geen andere katten omdat die helemaal is afgesloten.
Ik heb het hier ook twee keer gehad. Ik zat boven en ik hoorde beneden gekrijs. De tuindeur stond open (toen was het lekker weer) maar ze stonden beneden tegen elkaar te schreeuwen (terwijl ze normaal goed met elkaar om kunnen gaan). Het heeft 2 dagen geduurd voordat ze weer een beetje aan elkaar gewend waren.

Een paar dagen later zag ik een vreemde rode kater op mijn tuinschuurtje zitten (die leek op Bono). Waarschijnlijk had Yuna die gezien en daarna was ze dus helemaal van slag. Daar reageerde Bono dan weer op (komt kijken om te kijken wat er met zijn zusje aan de hand is) en Yuna zag dat dan weer als bedreigend. Dan krijg je een wisselwerking over en weer met twee vechtende katten tot gevolg. Zo kan één hele kleine ontmoeting met een andere kat buiten al tot grote gevolgen leiden.

Het is maar een idee. Maar zeker zal buitenlaten in dit stadium niet voordelig werken omdat er allemaal luchtjes meekomen die je niet wil hebben. Dat moet je zeker niet onderschatten.

Ik hoop dat Luna en Simba snel weer een beetje met elkaar door één deur kunnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MirandaVE
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2022 14:12

Re: Luna en Simba (broer en zus) kunnen elkaar plots niet meer verdragen

Bericht door MirandaVE »

Hi,

Hier iets soortgelijks aan de hand. Sinds maandagavond twee heftig vechtende katers, die voorheen altijd vriendjes waren. Zijn binnenkatjes. De jongste ontdekte een buitenkat (vanachter het raam), raakte helemaal overstuur en viel de andere kat aan. We hebben ze 48u uit elkaar gehouden, en ook geprobeerd bij elkaar te zetten, maar zodra ze elkaar aankijken vliegen ze elkaar weer in de haren. Gaat door merg en been dat gekrijs, echt vreselijk. Gisteravond weer. Dus we hebben ze maar weer apart gezet en denk dat ik dat maar het hele weekend even zo hou. Ben nu ook een beetje angstig om ze weer bij elkaar te brengen. Wanneer is een goed moment he?

Miranda
Plaats reactie