Kater bespringt zijn zus

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Kater bespringt zijn zus

Bericht door yena »

Hoi iedereen,

Ik heb sinds juli 2019 2 kittens geadopteerd, broer en zus, beiden toen 12 weken oud (op dat moment ook al gecastreerd en gesteriliseerd).
Het ging tot hiertoe allemaal vrij goed, alleen dat de kater wel redelijk 'wild' is in zijn spelen naar zijn zus toe. De zus is wat terughoudender en wil niet zo graag spelen met hem.
Ze hebben beiden speeltjes genoeg, heel het huis ligt vol. Veel verstopplaatsjes, en kunnen overdag in een afgesloten tuin van ca. 150 vierkante meter. Hebben redelijk wat eetpotjes staan, 5 kattenbakken verspreid... Dus alles volgens de regels voor happy cats.
Voorbije zaterdag kom ik thuis, en alles ligt vol plukken haar van het meisje... En denk zelfs dat er in haar pootje gebeten is (wat korstjes en haar eraf). Toen ik binnen kwam, lagen ze al terug rustig te slapen op 1 meter afstand.
Ik ben het nu enkele dagen in het oog aan het houden, en probleem is dat de kater zijn zus gewoon 'bespringt' op een vrij agressieve manier, en de zus pikt dit blijkbaar niet meer en bolt haar rug, blazen, enz... Als ik thuis ben kom ik ertussen om erger te voorkomen..., maar ik kan er mijn bed niet naast maken natuurlijk.
Er zijn de voorbije weken wel wat schilderwerken/verbouwingswerken geweest. En de kater moet ook op dieet, waardoor hij niet zoveel eten meer mag krijgen. Terwijl zijn zus eten krijgt uit een surefeed.
Zou dit een trigger kunnen zijn waarop het plots misgaat? Hij is gewoon veel te agressief naar haar toe, heb ik de indruk. Hij springt er gewoon op met zijn 4 poten over haar lijfje, en blijft erachter gaan.
2 maanden geleden zijn ze beiden ziek geweest, eerst het meisje (virus maag/darmen). In die periode was hij ook zo agressief naar haar. Hij wilde haar precies weg hebben omdat ze niet goed was. Enkele dagen nadien kreeg hij ook het virus, en werd hij uiteraard terug rustiger aangezien hij ziek was.
Heb sinds gisteren Feliway Friends ingestoken, ben benieuwd...
En ook Zylkene besteld. Misschien is de zus gewoon van slag door iets, en wil de kater haar daarom weer 'weg' hebben.
Ik weet het even niet meer. De zus is nu ook op haar hoede, en zit er maar stil bij. Heb de dierenarts al gecontacteerd maar zij vermoedt niet dat het iets medisch is.
Maar ik wil gewoon vermijden dat het escaleert... Want dan zijn we weer verder van huis.
Moest iemand raad hebben, dat zou ik appreciëren.
Excuses voor het lange verhaal :edoh:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Anne »

Het zou heel goed stress van de kater kunnen zijn van het niet meer mogen eten onbeperkt terwijl zijn zus dat wel mag, naast de stress van zijn aandoening die hij op haar afreageert
Ik zou beiden gelijk behandelen dus haal de surefeed weg en geef ze beiden tegelijk eten, apart van elkaar
Zo doe ik dat hier ook met verschillende dieten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door yena »

Oke bedankt. De surefeed had ik sinds gisteren inderdaad al weggehaald en elk voorlopig terug onbeperkt eten gegeven.
Tot hopelijk alles weer wat rustiger wordt.
Hij is ook gewoon veel te hevig… soms zitten ze naast elkaar aan het raam, en 2 minuten later zit hij achter haar aan.
Ben nu ook al met Rescue remedy opgestart bij beiden. Zien wat dat geeft, in combinatie met de Feliway.
Ben er echt bang voor…, moest het escaleren 🥲.
We houden het in de gaten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Anne »

Nou hopelijk keert de rust gauw terug dan
Kan het zijn dat de kater energieker is?
Misschien helpt het als je wat meer met hem gaat spelen?
Zodat je hem uitput?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door yena »

Ja de kater is inderdaad veel energieker.
Ik speel al redelijk met hem, maar zal nog wat meer proberen hem moe te maken 😁.
Hij heeft altijd al wel achter zijn zus gejaagd, maar zonder agressie. En dat is er dus sinds zaterdag wel bij.
Hij heeft naar ons toe een leuk en zacht karakter, maar het doet zo raar dat hij dan plots verandert in een kleine agressieveling … 😞.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Anne »

Probeer met hem te spelen voordat hij eten krijgt
Hij kan waarschijnlijk zijn frustraties niet goed kwijt die hij vervolgens afreageert op zijn zus
Katten kunnen deze frustraties verminderen door het natuurlijk proces na te bootsen van de jacht (jaagspelletjes) om dan vervolgens te gaan eten
Ik hoop dat hij gauw wat rustiger wordt ;-)

Voor meer info kun je op YouTube filmpjes zoeken van Jackson Galaxy
Hij laat ons zien hoe je goed met een kat speelt ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door yena »

Oke ga ik doen. Super bedankt voor het advies!
Jij hebt precies vele katjes als ik het zo zie?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Anne »

Klopt en jouw kater doet me kwa gedrag denken aan onze Joep ;-)
Die raakt snel gefrustreerd als hij niet vaak naar buiten kan, ik denk dat hij niet tegen teveel prikkels kan
Nu hij wat ouder wordt wordt dat minder :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door yena »

Dan is er nog hoop voor onze Aryo 😀
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Anne »

Zeker!! Ik ben benieuwd hoe het gaat de komende dagen
Hou ons maar op de hoogte :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door yena »

Doe ik zeker! Zal straks eens filmpjes zoeken van Jackson Galaxy.
Ik hoop dat het goedkomt! Heb er al dagen van wakker gelegen 🙈. En dat voelen zij natuurlijk ook hé, mijn spanning 😅.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Anne »

Ja dat is ook zo
Ik hoop dat je binnenkort niet meer wakker hoeft te liggen ;-)
Jackson Galaxy heeft op tlc ook zijn eigen programma
"My cat from hell"
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Rik »

Ik heb hier ook een broer en zus. Bono is een grote kater en die wil ook nog wel eens te ruw met Yuna spelen (ook volledig op haar duiken). Gelukkig vliegen hier nooit de vlokken ervanaf maar soms hoor ik wel een gegil en gegrom. Ik zie het ook gebeuren wanneer Bono het 'op zijn heupen krijgt'. Maar op andere momenten lopen ze wel gewoon weer langs elkaar en soms wil Yuna Bono ook nog wel eens "opjagen" (maar dat is maar zelden).

Wat vooral van belang is, is het zelfvertrouwen van de poes op te krikken. Het mag niet zo zijn dat zij bang wordt want dan is het echt foute boel (stress met alle gevolgen van dien). Ik ben hier heel alert op de signalen van stress van Yuna maar tot dusver weet ze er goed mee om te gaan. Ze ziet volgens mij ook aan Bono wanneer die in zo'n bui zit en weet hem dan op tijd te ontlopen. En gelukkig weet Bono ook in te houden als Yuna bepaalde 'safe-zones' weet te bereiken voordat hij op haar kan springen (zoals vensterbank, bed e.d.).

Ik zou ook zeker werken met voedselverrijking als je brokken geeft. Zo'n activity board of ander ding waarbij de brokken niet zo op te schrokken zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door yena »

Oke bedankt. Ik zal het meisje Zhany zeker goed in het oog houden.
Ze hebben hier sowieso al 4 voederpuzzels staan, maar Zhany weigert eruit te eten. Ook om diezelfde reden… dan komt broer Aryo haar plagen. Enkel hij eet uit de puzzels. Zhany krijgt dus gewoon gratis voeding uit een kommetje. Ik weet dat dit normaal tegen de ‘regels’ is en niet ideaal…, maar anders geraakt ze nog meer gestrest vrees ik.
Het zal wat zoeken worden want Aryo moet afvallen. Maar nu eerst zorgen dat de rust wat
terugkeert voordat ik iets verander aan hun eetgewoonten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater bespringt zijn zus

Bericht door Rik »

Ik denk ook niet dat je met Zhany met voedselverrijking aan de slag hoeft. Het is Aryo die te gefocust is op voedsel. En die moet je dus moeite laten doen voor voer.

Ik denk ook niet dat jaloezie (voor 'makkelijk' voedsel) o.i.d. de reden is waarom Aryo achter Zhany aangaat. Dat speelt bij katten niet op die manier. Het lijkt mij meer frustratie van Aryo van het moment zelf. Een voerpuzzel geeft hem in ieder geval meer tijd en voldoening met zijn voermomenten.

En omdat Aryo redelijk voedselgemotiveerd lijkt zou je ook eens kunnen kijken of je ze de klikker aan kunt leren. Als ik ze hier boven aan de gang hoor gaan hoef ik maar één keer te klikken en dan komen ze gebroederlijk samen de trap afgesjeesd voor dat ene brokje dat ze dan krijgen.

Ik neem aan dat je Aryo wel in maaltijden voert? Zoniet dan is het wel handig om dat te gaan doen (zeker ook omdat je zegt dat hij af moet vallen). Free feeding kan in dit geval ook voor problemen onderling zorgen.

Ik ben niet zo'n voorstander van freehfeeding maar daar lopen de meningen over uiteen.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong! (youtube, jackson galaxy)

(Wel minstens 3 maaltijden, liever 4 tot 5 keer. Hier geef ik 3 maaltijden.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie