Senior kattin bij 2 jongere katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
nikki2000
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2021 14:31

Senior kattin bij 2 jongere katten

Bericht door nikki2000 »

Hallo, ik heb dringend tips en advies nodig. Vijf weken geleden heb ik een oudere senior poes binnen genomen, mimi. Ze was van de buren, maar die zijn naar rusthuis gebracht omdat ze niet meer zelfstandig konden wonen ( dementie). Hun kattin Mimi was rond aan het zwerven, in de koude en regen. Ik wou haar niet naar asiel doen, want momenteel zitten de asielen overvol, en ik ben bang dat ze spuitje zou krijgen.
Dus ik heb haar in kamer op ons tweede verdiep geplaatst, met krabpaal, speelgoed, mandje, kattebak, ..
Ik heb nog een kater Sylvester en kattin lucy, geen familie van elkaar, beiden 5 jaar oud. Ze komen goed overeen. Sylvester is vol energie, speels, beetje alfa, is altijd waar ik en mijn man zijn, intelligent, lief. Lucy is lief, verlegen, en houd van kopjes geven en knuffelen en super nieuwsgierig.
Om sylvester en lucy gewoon te laten worden aan de geur van mimi, brengen we s'avonds sylvester en lucy naar de gelijkvloers, en laten we mimi op het eerste verdiep rondlopen, dan wrijft ze haar hoofdje tegen alles. Nu is het mislopen en is sylvester naar boven kunnen lopen omdat de deur niet goed dicht zat, en mimi en sylvester hebben gevochten, was enkele seconden, en sylvester was vlug terug naar beneden gelopen. Het was vooral veel yowling van mimi uit. Minuten heeft ze nog rare geluiden gemaakt, en dan was ze vertrokken naar haar eigen kamer.
ik heb een doorzichtige deur tussen trap naar mimi haar kamer en de rest van het huis, en iedere keer mimi nu in zicht komt is sylvester aan het blazen voor enkele seconden, en dan speelt hij verder alsof zij er niet is. Sommige dagen wilt mimi zelfs niet tot aan de glazen deur komen. Mimi is ouder dan 10 jaar, niemand weet juist hoe oud. Mimi kan ook niet hoog meer springen. ik heb ook twee feliways in de stopcontacten zitten. Hoe kan ik de introductie vlotter laten verlopen, want ik heb het gevoel dat we geen voorruitgang maken. En eten geven bij de glazen deur lukt niet, omdat 1 kant trap is. En Lucy, die gaat soms eens naar Mimi kijken aan de glazen deur, maar loopt dan vlug weg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Senior kattin bij 2 jongere katten

Bericht door Rik »

Een introductie vlugger laten verlopen kan en mag en wil je eigenlijk niet. Er gaat gewoon heel veel tijd overheen. Weet je ook of Mimi en Sylvester fysiek contact hebben gehad? Brommen, grommen en blazen is op zich niet erg. Dat hoort erbij (grenzen aangeven). Pas als een van de twee die signalen niet kan lezen of negeert... dan gaat het echt mis.

Kun je geen eten op de trap geven? Eerst bovenste trede (als glas onder is anders onderste trede) en dan om de paar dagen een trede erbij?

Of heb je een andere locatie waar ze wel zicht op elkaar kunnen hebben zonder contact?

Zitten de asiels weer vol? Ik geloof overigens niet dat er een spuitjes politiek is in Nederland. Alleen in geval van probleemdieren (vals e.d.). Maar langzittende dieren krijgen geen spuitje. Die rouleren ook tussen de verschillende asiels.

Maar het mooiste zou natuurlijk wel zijn dat de koppeling bij jullie wel werkt :eclap:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nikki2000
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2021 14:31

Re: Senior kattin bij 2 jongere katten

Bericht door nikki2000 »

Bedankt Rik voor het advies. We hebben vanmiddag de doorzichtige deur naar beneden de trap verplaatst zodat we toch eten kunnen geven aan de trap. Was een moeilijk klusje, maar is ons gelukt :) vanaf morgen ochtend krijgen ze eten naast elkaar.
Ik ben uit Belgie, het asiel in onze stad heeft maar plaats voor 40 katjes, en ze hebben er nu 60, een van mijn vriendinnen is er vrijwilliger. Nu worden katjes naar ander asiel gestuurd, een stad verder, en daar word nogal vlug spuitje gegeven, helaas :(
Sylvester en mimi hadden fysiek gevochten, mimi zat op de trap en sylvester wou passeren, en dan begonnen ze met pootjes elkaar te slaan, en mimi maakte veel geluid, hun pootjes slaan duurde maar 2 a 3 seconden. Sylvester is er toen van weggelopen terug naar beneden. Maar zal inderdaad zo zijn zoals je zegt, sylvester zal mimi haar signalen niet gelezen hebben. Sylvester is sedert kitten bij ons, hij weet soms niet hoe het is om kat te zijn. In 5 jaar hebben we hem nooit horen gissen, we dachten dat hij niet kon gissen, tot recent dat geval met mimi. Hij zit meestal aan de kassa van onze winkel, en word door iedereen geaaid, wat hij super vind :D
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Senior kattin bij 2 jongere katten

Bericht door Rik »

Op zich is met de pootjes meppen ook nog niet zo'n probleem. Je wilt dat echter in de introductiefase wel tot een minimum beperken. Met fysiek contact bedoelde ik eigenlijk echt in elkaars haren zitten zodat de vlokken ervanaf springen. Af en toe een mep geven (of mepbewegingen maken) hoort nog steeds bij het communiceren (onzekerheid). Mimi zal daarmee haar grenzen mee aan willen geven (nadruk bij zetten) en als Sylvester dat dan ook doet dan ziet het er al snel erger uit dan het daadwerkelijk is.

Nu begin je met eten op een behoorlijke afstand van de deur. Zodat ze net rustig kunnen eten. Elke keer een beetje op de grens van gemakkelijk en waakzaamheid. En wel doorgaan met siteswapping voor geur en territorium. Hopelijk gaat dat voorspoedig en kun je daarna de volgende stappen nemen (eten in zelfde ruimte ver van elkaar en steeds dichter bij elkaar). Laatste stap zou dan het spel met jou zijn zodat ze de ander zonder teveel spanning kunnen observeren.

Dan zijn ze in België dus duidelijker wat sneller met spuitjes. Ja, dat wil je absoluut voorkomen. Mocht het uiteindelijk niet lukken dan zijn er ook nog wel alternatieven (directe solo-plaatsing of via bemiddeling). Maar zelf een introductie doen kan ook heel belonend zijn (hoewel die wel tijdrovend kan zijn). Wat ik begrijp van Sylvester's gedrag moet dat wel goedkomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie