Kittens 10 en 4 maand: ontmoeting

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Sahli
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2021 15:18

Kittens 10 en 4 maand: ontmoeting

Bericht door Sahli »

Hoi!

Ik weet dat hier al best veel topics over zijn maar vind nergens typisch advies voor onze situatie.

We hebben een jonge later 10 maand (gecastreerd). Vanaf het begin had ik er een kitten uit hetzelfde nest bij willen plaatsen maar nu pas, na advies van de da, heb ik mijn vriend kunnen overtuigen dat het beter is.. (stom ik weet het, maar dat valt niet te veranderen).

Sinds gisteren hebben we dus een 2e kitten. Zij is heel zelfzeker en lief. Ze gaat vrolijk op ontdekking, speelt heel veel. Dus dat gaat heel vlot.

De oudere kitten staart haar dan heel de tijd aan, toont geen duidelijke agressie (gisteren wel een blaas) maar ‘stalked’ haar wel.

Het jonkie negeert het gewoon maar als hij te dichtbij komt blaast ze wel.

Tot dusver hebben we ze drie keer samen gezet. De grote kat probeer ik af te leiden maar dat gaat moeilijk, maar het jonkie gaat zo op in het spel (hengel of balletje) dat er tussen hen niet veel interactie is. Ik ben bang dat als die wel zou plaatsvinden, er wel agressie zou zijn door het staren en besluipen van de oudere kat. Ik heb ook de indruk dat hij haar in het nauw wil drijven.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Heel voorzichtig introduceren? Of gaat dit oké en mag ik ze wel paar uur per dag (onder supervisie samen laten).

Naar mij toe zijn ze allebei heel aanhankelijk dus het is wel zielig om ze veel afzonderlijk op te sluiten (de kater zit in het huis, de poes in de logeerkamer) ‘S nachts slapen mijn vriend en ik elk bij 1 van hen... Ik kan overdag natuurlijk maar bij 1 van beiden zijn.. mijn vriend is heel veel van huis door werk. Ik werk thuis (maar moet dus wel werken, kan helaas niet heel de tijd met de katjes spelen..)

Iemand tips? Voorzichtig blijven of ze toch wat meer aan elkaar blootstellen?
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kittens 10 en 4 maand: ontmoeting

Bericht door Ani »

Inmiddels zijn jullie enkele dagen verder. Uit je beschrijving merk ik dat jullie voorzichtig zijn, maar confrontaties zullen zowieso in het begin plaatsvinden. Zelf heb ik ervaring met de introductie van een kitten van tien weken bij een junior van negen maanden. Allebei poezen.

Wij hebben ze aanvankelijk ook de eerste dagen gescheiden gelaten en sliepen ieder bij een van de katten. Op het forum kreeg ik het advies om ze bij elkaar te laten. Dit is heel goed gegaan. Nu het weekend voor de deur staat hebben jullie wellicht meer tijd om bij ze te zijn.

Blazen, een knauw geven of aanvallen hoort bij het aftasten voor de kat die al langer bij jullie woont. Zolang er niet heftig wordt gevochten is het aftasten een heel normaal proces. Mijn ervaring is dat het blazen en grommen met een aantal dagen afneemt. Het is altijd spannend of er een klik is tussen de twee snuiten. Het ‘stalken’ is normaal, nieuwsgierigheid en duidelijk interesse van de oudste!

Laat de jongste maar lekker haar gang gaan en het huis, haar nieuwe omgeving ontdekken, en de snuiten aan elkaar wennen..

Ik heb het voor de onze als helpend ervaren om steeds tegen ze te blijven praten, de aandacht goed te verdelen en veel aanwezig te zijn de eerste tijd.

Dus zeker samen laten en niet meer apart, dat maakt het alleen maar spannender en moeilijker. Ze moeten dan steeds weer opnieuw beginnen met wennen. Succes, ik hoop dat ze elkaar leuk gaan vinden!

Hier zijn de twee nu negen maanden samen en ze hebben iedere ochtend nog hun vechtmomenten, daarna gaan ze achter elkaar aan rennen en de oudste verstopt zich voor de jongste. Soms leggen ze samen, maar regelmatig willen ze een eigen plekje. Zorg dus ook voor genoeg ruimte voor beiden en dat de oudste ook echt zijn eigen plekje kan opzoeken.

Ben benieuwd hoe het nu inmiddels gaat met de twee!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie