Mijn kat eet niet sinds nieuw kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Mijn kat eet niet sinds nieuw kitten

Bericht door Iren12 »

Hallo allemaal,

Ik wil jullie mijn probleem voorleggen, omdat ik inmiddels niet meer weet wat te doen.

Wij hebben een kat van 10 jaar. Onze andere kat vorig jaar in laten slapen en we hadden het idee dat hij toch wel eenzaam was omdat hij zeer aanhankelijk werd.

Sinds maandag hebben wij een kitten van een half jaar erbij. Deze zit nu nog steeds op zijn eigen kamertje, is verder ook nog niet in huis geweest.

Sinds dinsdag begon onze kat al minder te eten, en woensdag at hij helemaal niet meer. Dus toch maar naar de da gegaan. Daar bleek hij koorts te hebben en heel.misselijk te zijn, hier heeft hij twee injecties voor gekregen.

Bij aanbieden van astronauten voer heeft hij in totaal in de avond en ochtend de helft van op gegeten. Verdere dag niets meer gegeten.

Volgende dag weer op controle geweest, koorts was weg, heeft nog wat eetlustopwekkends gehad, heeft hierop kittenbrokjes gegeten. Wij hebben dit toegelaten in het kader van beter dat eten dan helemaal niet eten. Dit doet hij alleen als we het hem aanbieden en erbij gaan zitten, uit zichzelf pakt hij dus geen eten.

Kitten heeft nergens last van overigens. Speelt, eet en drinkt goed.

Ik vind het wel heel toevallig dat sinds Wij het kitten erbij hebben, mijn kat weigert te eten. Komt ook niet meer boven op bed om te knuffelen wat hij altijd deed etc.

Als hij het kitten ruikt blaast hij soms nog naar zijn geur.

Ik weet niet goed wat te doen. Moeten we het kitten terug brengen en zal mijn kat dan gelukkiger zijn alleen? Want als de consequentie is dat mijn kat niet wilt eten vindt ik dat wel zorgelijk.

Zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt? Wat kan ik nog doen?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Mijn kat eet niet sinds nieuw kitten

Bericht door marloes501 »

Hoi Irene,

Wat een lastige situatie.
Het zou stress kunnen zijn of een toevallige samenloop van omstandigheden.
Dat een kat blaast naar de nieuwe geur vind ik niet zo raar, er is meestal wel een periode dat nieuwe katten aan elkaar moeten wennen, zeker als je een oudere en jonge kat bij elkaar zet.
Persoonlijk zou ik het nog even aanzien tot na het weekend.
Het zou ook kunnen zijn dat jullie kat meer aanhankelijk naar jullie werd omdat die zich meer aan jullie ging hechten en niet zozeer omdat die eenzaam was.

Hou wel in de gaten dat je kat elke dag wel iets moet eten! anders kan die heel snel leververvetting krijgen en daar kan hij heel ziek van worden.
Kijk desnoods of hij zin heeft in ander voer dan dat hij normaal krijgt, je kunt zelfs gekookte kip, rauw vlees proberen of een ander merk blikje/zakje voer.
Je hebt kans dat als je hem een blikje geeft van iets dat hij nog nooit gehad heeft, hij het wel zal eten.
Ik raad je dan wel aan om echt een kwaliteit blikje te kopen bij een dierenwinkel en niet uit de supermarkt.
En geef dan niet te veel zodat hij niet aan de diarree raakt, maar gewoon iets zodat hij wat binnen krijgt.

Heel erg veel sterkte!
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Mijn kat eet niet sinds nieuw kitten

Bericht door Iren12 »

Bedankt voor de tip, mijn kat is afhankelijk van urinary vier, dus ik wil vandaag een zak urinary voer van een ander merk kopen, misschien dat hij dat wel wil eten.

Ik ga vanmiddag ook de voerbakje etc goed schoonmaken, misschien dat de geur van het kitten er aan zit en dat hij daarom daar niet wil eten.

Maar moet ik het kitten zolang nog op het kamertje laten? Ik ben namelijk bang dat als ik hem volgens het stappenplan foor het huis laat lopen mijn oudere kat helemaal niks meer wilt. Ik zat er aan te denken om deze stap even over te slaan en ze elkaar te laten zien door een plexiglas plaat....maar ik weet niet of dit verstandig is.

Wat denk jij hier van?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Mijn kat eet niet sinds nieuw kitten

Bericht door marloes501 »

Hoi Iren.
Ik weet niet hoe het op dit moment gaat met de kitten maar persoonlijk zou ik hem nog even apart houden als dat mogelijk is.

Als het geen stress is maar jullie kat iets onder de leden heeft wil je niet dat je kitten dat ook krijgt.
En als het wel stress is denk ik dat jou kat ook even tot rust moet komen voor je verder gaat, het is ook niet niks ineens een nieuwe geur van een onbekend kitten in huis.

En ik zou denk ik juist geen punt overslaan van je stappenplan, als volgende stap zou ik nemen het wisselen van kamers.
En daar bedoel ik mee dat je het kitten nu door je huis laat lopen en je kater in de kamer van het kitten.
Hou in gedachten dat katten elkaar leren kennen door hun geur en minder door elkaar te zien.
En als je al met plexiglas wil gaan werken zou ik wel zorgen dat ze allebei hun favoriete eten eten zodat het een positieve ontmoeting is.
Je kunt ook kijken of het mogelijk is beide katten tegelijk te voeren , elke in hun eigen kamer aan de andere kant van de deur.
Dan ruiken ze elkaar wel maar zien elkaar nog niet.

Maar eigenlijk denk ik dat het daar nog wat te vroeg voor is.
Jou kater moet ( mijn inziens) eerst weer wat tot rust komen.
En als jou kater helemaal niet wilt eten en je geen vervanging voor je urinary kan vinden zou ik dat soort voer voor nu even loslaten en kijken wat hij wel wilt eten.
Hij moet eten!
En als hij weer zover tot rust is gekomen dat hij uit zichzelf eet, dan zou je denk ik verder kunnen gaan met de volgende stap.

Heel veel sterkte
Iren12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2018 22:24

Re: Mijn kat eet niet sinds nieuw kitten

Bericht door Iren12 »

Hoi Marloes,

Een beetje late reactie maar bedankt voor de tip! Mijn oudere kar had toch wat onder de leden waar hij medicatie voor gekregen eet, meet een dag of 5 was hij weer de oude gelukkig.

Ik ben nu begonnen met het kitten door het huis te laten lopen en de oudere kat op een andere kamer. Express even niet op de kitten kamer gedaan vanwege de stress. Dit doen we nu een dag of 5.

Oudere kat reageert beneden eigenlijk niet op de geur van het kitten, wel valt op dat hij bijna niet boven wilt komen, ook niet als het kitten gewoon op zijn kamertje zit. Het kitten is vooral heel erg op zoek naar mijn oudere kat als hij los loopt en is hem ook een soort van aan het roepen.

Vandaag hebben we ze voor het eerst elkaar laten zien door een plexiglas plaat. De kitten vond het niet zo'n probleem, was vooral nieuwsgierig en goed af te leiden met een speeltje. Mijn oudere kat deed heel erg blazen, dikke staart etc. Hij ging ook direct weernaar beneden, dus voor nu het ff hierbij gelaten. Tijd is de sleutel in deze situatie denk ik. Ik zal zeker de tip onthouden met wat eten, dat gaan we morgen proberen. Bedankt!
Plaats reactie