Nieuw maatje?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Levinext
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2021 11:37

Nieuw maatje?

Bericht door Levinext »

Hoi allemaal,

Ik heb al verschillende verhalen hier op het forum gelezen over dit onderwerp maar ik zou toch graag nog was advies willen over onze situatie.

Een paar weken geleden hebben wij helaas onverwachts onze poes moeten laten inslapen vanwege acute nierfalen. We zijn enorm verdrietig en we missen haar enorm!

We merken dat onze andere poes haar ook erg mist. We hebben ze samen ongeveer 3 jaar geleden overgenomen, beide ragdolls. Ze zijn altijd gebruikt om mee te fokken en leefden met heel veel katten buiten in een kattenren. Toen we ze kregen waren ze erg bang, ze hadden beide enorm veel klitten en vervilt haar. De poes die is overleden was ook vanaf het begin af aan ziek. Gelukkig zijn ze enorm bij ons opgebloeid en ook echte maatjes geworden samen. Ze waren altijd samen in dezelfde ruimte en deden echt alles samen (ze lagen overigens niet tegen elkaar aan en ook niet elkaar wassen etc. wat je ook weleens ziet).

Nu vind ik het enorm lastig om in te schatten of onze poes graag een nieuw maatje erbij zou willen hebben. Ze is 6 jaar, pittig karakter, ontzettend speels, volgt ons graag maar is geen schootkat. De eerste 2 weken is ze vooral aan het zoeken geweest.. nu is dat opgehouden maar is ze enorm aanhankelijk bij mijn partner. Ze wilt echt 24/7 bij hem zijn en is ook echt voor het raam aan het wachten als hij weg is. Ook wilt ze tegenwoordig bij ons in bed slapen wat ze normaal gesproken ook niet deed. Verder eet ze nog goed en wilt ook nog wel met ons spelen.

We dachten er zelf aan om weer een oudere kat erbij te nemen (ongeveer van dezelfde leeftijd). Echter hebben we ooit geprobeerd om een 3e kat erbij te nemen en dit is niet gelukt omdat zij continu met haar aan het vechten was. Dit kwam ook grotendeels door de 3e kat die nu ook bij mijn ouders woont zonder andere katten.

Naast dit alles ben ik momenteel 20 weken zwanger van ons eerste kindje. Dit zal natuurlijk ook een grote verandering voor haar zijn. Ik hoop dat jullie misschien wat advies hebben voor ons. En als we wel een kat erbij nemen kan dit dan beter een kater of weer een poes zijn? Of misschien een kitten in plaats van een oudere kat?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw maatje?

Bericht door castratenkoor »

Het eerste wat in mij opkomt in jouw situatie is - beste kans van slagen is twee kittens erbij nemen. Dan hebben de kittens veel aan elkaar en zullen veel met elkaar bezig zijn. En dan kan de 6-jarige poes langzaam aan ze wennen en zelf wat meer bepalen of ze zich wel of niet met de nieuwkomers bemoeit.

Een volwassen kat aan haar koppelen zou kunnen, maar dan denk ik aan een sociale goedzakkige kater, niet een poes. Maar je loopt altijd het risico dat het niet gaat klikken, ook niet op de lange duur.

Ik denk dat je met 2 kittens meer kans van slagen hebt. Niet maar eentje nemen, dan zou het kitten zich teveel op de poes richten en of ze daar nou zoveel zin in heeft, waag ik te betwijfelen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie