Opeens vechten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Opeens vechten

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Goedemorgen,

Ben hier al een tijd niet geweest, wel om te lezen af en toe, maar niet om een vraag te stellen. Alles ging tot nu toe goed.

We hebben twee noorse boskat broertjes, ze zijn in augustus 2 jaar geworden en ze zijn beiden gecastreerd toen ze ongeveer 6 maanden waren.
De mannen konden soms lekker achter elkaar aan rennen en een beetje stoeien, ze maakten elkaar ook schoon, maar verder lieten ze elkaar met rust.

Nu opeens, de laatste weken en de laatste dagen steeds vaker, zie ik ze meer stoeien. Alleen denk ik niet dat dit stoeien is aangezien Frodo erg piept en blaast dan. Gimli rent steeds achter hem aan om hem te pakken. Gimli is de grotere van de 2.
Frodo lijkt de laatste tijd ook wat meer op zijn hoede als hij in huis rondloopt, alsof hij Gimli niet wil triggeren ofzo. Ook wil hij niet zoveel meer spelen de laatste tijd, terwijl hij echt altijd de speelse van de twee is geweest. Dit lijkt nu eerder omgekeerd, nu speelt Gimli opeens veel meer. Frodo loopt dan meteen weg en wil niet meer achter de veertjes of balletjes aan.

Het lijkt dat met het vechten Gimli de aanstichter is, maar het vreemde is dat hij gisteren en vandaag een tijdje bangig onder de bank lag.

Dit lijkt me geen normaal stoeien meer, en ik lees ook overal dat je het gevecht moet stoppen, maar ik ben natuurlijk niet 24/7 thuis, moet ook naar mijn werk enzo. Dus ben ik bang dat het een keer echt fout gaat.

Ik heb me helemaal suf gepiekerd of er iets veranderd is, alles in huis is nog hetzelfde, de routine is niet veranderd. We hebben vorige week wel twee keer visite gehad, maar toen waren ze gewoon hun nieuwsgierige zelf. Ik heb zelf afgelopen maandag een paniek aanval gehad, met erg veel huilen enzo, misschien zijn ze daar van geschrokken? Er hangt ook een gespannen sfeer door persoonlijke omstandigheden (ernstig zieke moeder waar ik me druk om maak, en mijn dochter van 12 waar het niet helemaal goed mee gaat).

Misschien is het iets medisch, geen idee. Drinken, eten en kattenbak lijkt ook allemaal hetzelfde te gaan als normaal. Misschien hebben ze een kat in de tuin gezien, maar dat gebeurt wel vaker en dan is er niks aan de hand. Misschien de puberteit?

Ik maak me best wel zorgen of dit goedkomt, Frodo is echt een stuk kleiner dan Gimli en kan misschien niet zo goed voor zichzelf opkomen. Ik vind het ook vreemd dat hij niet meer zo veel wil spelen.

Iemand die dit herkent? Stoeien wat veranderd in meer vechtachtig gedrag?
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Opeens vechten

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Oh ja, ook misschien handig om te vermelden, het zijn binnenkatten met een groot huis tot hun beschikking. Grote woonkamer, grote keuken, ze kunnen drie trappen op en hebben de overlopen ook tot hun beschikking. Ze mogen alleen niet in de slaapkamers komen.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Opeens vechten

Bericht door Ani »

Met twee jaar qua leeftijd zijn Frodo en Gimli uit de pubertijd, dus daarin kan de gedragsverandering niet liggen. Mogelijk dat ze onzeker- en vechtgedrag vertonen doordat ze zich bewust zijn van de spanningen bij jou/in het gezin. Hier thuis heb ik er een die erg gevoelig is en terretoriaal kan reageren of zenuwachtig wordt als ik mij niet prettig voel of bv ziek ben.
Maar jij kent hun karakters het beste. Mogelijk nog even goed obsereveren en anders wellicht toch de da consulteren..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Opeens vechten

Bericht door Ani »

Hoe gaat het nu met Frodo en Gimli?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Opeens vechten

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Ani schreef: 16 okt 2021 19:54 Hoe gaat het nu met Frodo en Gimli?
Sorry, ik had je antwoord niet gezien en het is alweer even terug. Je vroeg hoe het nu ging?
Niet goed helaas. Achteraf bleek Frodo ziek te zijn, hij raakte plots verlamd aan zijn achterpoten en na heel veel dierenarts bezoekjes kwam er uiteindelijk naar voren dat hij een grote tumor in zijn buik had. We hebben hem helaas in moeten laten slapen op 3 december. Hij was nog maar 2 jaar...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Opeens vechten

Bericht door Anne »

Ach wat ontzettend triest :-(
En op zo'n jonge leeftijd :-(
Ik hoop van harte dat jullie dit ooit een plekje kunnen geven
Veel sterkte en gecontroleerd
Hoe gaat het met Gimli?
Is hij erg aan het rouwen?
Een dikke knuffel voor hem

Rust zacht Frodo
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Opeens vechten

Bericht door Frodo-en-Gimli »

We zijn nog steeds ontzettend verdrietig en van slag. Het is zo oneerlijk, hij was zo lief en speels en nog zo jong. We missen hem vreselijk, ik huil nog iedere dag.
Gimli heeft afscheid van hem genomen toen, en heeft hem nog schoongelikt zelfs. Frodo was altijd erg aanwezig en vocaal in huis, nu is Gimli wat meer aan het miauwen. Hij was al een knuffelkont, maar is nu extra knuffelig. Ik weer niet of hij zijn broertje mist, hij heeft ook niet echt lopen zoeken volgens mij.
We weten ook niet of we nog een maatje erbij nemen voor hem, eerst nog maar even aankijken hoe het gaat. De balans is nu een beetje weg in huis, eerst moet alles sowieso weer in een rustiger ritme / routine komen.
Ugh, wat kan je dan verdrietig zijn zeg 💔
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Opeens vechten

Bericht door Ani »

Ach…. Wat een verdrietig bericht.. woorden schieten tekort…
En wat hebben jullie nog lang getobt, en je machteloos gevoeld ws, zonder te weten wat Frodo mankeerde. Frodo is veel, veels te jong gestorven.

Rust zacht lieve Frodo 🐾🌈🐾
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Opeens vechten

Bericht door Anne »

Ja zoiets hakt er behoorlijk in, zo ontzettend sneu :-(
Wat lief dat Gimli hem heeft schoongemaakt, wat ontroerend
Nogmaals heel veel sterkte met dit verdriet!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie