Kat en kitten zijn (nog) geen vriendjes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Maxxie-Gargamel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2021 19:39

Kat en kitten zijn (nog) geen vriendjes

Bericht door Maxxie-Gargamel »

Ik heb al 2 jaar een poes van onbekende leeftijd. Ik kreeg haar bij het huis (achter gelaten door oude bewoners en wilde haar niet meenemen :???: ). Sindsdien zorg ik voor haar. Het is een rustige poes die graag geaaid wordt en op schoot zit of lekker buiten speelt. Bij honden is ze angstig en de moet ze niet. Maar buiten bij andere katten is ze niet agressief en ligt ze er relax bij.
Sinds een maand heb ik een kitten erbij. Ook een poes. Heeft bij andere kittens/katten geleefd ( uit eigen nest maar ook buitenstaanders)
Zij hebben ieders hun eigen spullen en ik ben er ook streng in dat de kitten niet aan het voer komt van de poes. (Ivm geur)

Nu zijn de poes en kitten nog geen vrienden en ik vroeg mij af of ik iets verkeerds doe/deed.

Dit waren mijn stappen ter introductie:
De eerste 2 a 3 dagen heb ik ze uit elkaar gehouden. De poes de beneden verdieping en de kitten de bovenste. Ik heb ze laten wennen aan de situatie, vooral de kitten aan een nieuwe omgeving.

Daarna heb ik een aantal dagen geuren laten uitwisselen (dekens/ speeltjes), dit ging zonder problemen. Waarna ik ze heb gewisseld van ruimtes. De kitten vond het goed. De poes begon 1x te blazen. Ik heb daarna vaker gewisseld en toen was er niks aan de hand.

Nadat de poes rustig en relax de andere dagen goed reageerde heb ik ze op een deur kiertje laten koekeloeren. Ook hier kwam een blaas van de poes. Dit gebeurde telkens. Dus heb ik toen voor “het proberen waard” de feliway anti-stress verdamper gekocht. De poes vond het daarna prima om door het kiertje elkaar te zien. Maar paar keer kijken en dan was het wel weer genoeg en ging ze naar beneden.

Ik dacht dat ze wel samen in 1 ruimte konden met de kitten aan een tuigje. Beide kregen natvoer (de poes eerst daarna de kitten). Ze waren rustig aan t eten waarbij de poes wel af en toe op keek wat de kitten aan het doen was. Hadden ze het beide op. Dan ging de poes weer een zachte blaas laten horen en liep weg. Ik herhaalde dit een aantal dagen maar de poes bleef blazen.

Ik vond dat er geen verbetering kwam dus heb ik een soort hek gemaakt met gaas.
En de kitten beneden laten spelen in de gang met daar het hek tussen. Ze konden elkaar volledig zien en ruiken maar niet aanraken. De poes vond het maar niks. Ging bij de deur miauwen en wilde naar buiten. De kitten was geïnteresseerd in de grote poes en zat aandachtig te kijken ( niet starend).

De poes ontweek het hek waardoor er niks gebeurde. En de poes wilde elke weer weg. Dus besloot ik het weer op de vorige manier te doen. De kitten aan het tuigje. De poes wil er niks mee te maken hebben en ontwijkt de kitten. Als de kitten te dichtbij komt dan komt er een blaas/grom uit de poes. Hij heeft 1x geprobeerd te “meppen”. De poes wil het liefst meteen weer naar buiten. (Als de kitten boven is dan blijft ze rustig als van ouds op schoot liggen)

Nu doe ik dit al geruime 2 weken maar er komt geen verbetering. En ik maak mij er druk om. Doe ik iets verkeerds ? Ben ik te voorzichtig ? Of juist te snel?

Ik hoop dan ook graag dat ik hier wat tips en trucs / oplossingen / hulp kan krijgen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat en kitten zijn (nog) geen vriendjes

Bericht door Anne »

Meestal is het geen succes,1 kitten bij een wat oudere poes
Jouw poes vindt het kitten re druk en is op haar rust gesteld
Beter neem je nog 1 kitten erbij zodat de kittens met elkaar kunnen spelen en je oudere poes rust krijgt
Heb je ze al eens los bij elkaar gehad?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kirste
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2022 20:49

Re: Kat en kitten zijn (nog) geen vriendjes

Bericht door kirste »

Hey hallo
Las net jouw bericht. Hoe is het afgelopen, ik heb thuis dezelfde situatie en zit beetje met handen int haar...
Maxxie-Gargamel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2021 19:39

Re: Kat en kitten zijn (nog) geen vriendjes

Bericht door Maxxie-Gargamel »

kirste schreef: 15 jan 2022 21:06 Hey hallo
Las net jouw bericht. Hoe is het afgelopen, ik heb thuis dezelfde situatie en zit beetje met handen int haar...

Goedendag,

Het kostte veel tijd en inspanning maar het gaat goed nu! Ze liggen niet samen te “knuffelen” maar ze accepteren elkaar in dezelfde ruimte.

Wat waren de gebeurtenissen afgelopen maanden;
Ik heb de dierenarts gevraagd naar adviezen.
Zij zei ook soms duurt het dagen, weken of maanden bij katten.

Ik moest het voeren zo blijven doen. Ze gingen na lange tijd van niet meer naar elkaar op kijken. Ze waren rustig aan het eten. De kitten moest wel even leren om niet uit de bak van de ander te eten. Dit is ook streng toegezien zodat de oudere poes niet het gevoel kreeg dat ze weg gepest wordt met geur etc. We hebben wel gezorgd voor hogere plekken voor de poezen. Zo kunnen ze zelf kiezen waar ze willen liggen en waar ze zich veilig voelen. Wat ook hielp was de castratie van de kitten. Ze is rustiger geworden.

De kitten kreeg voor de ontmoetingen eerst een dosis speeltijd. Veel spelen en laten rennen. De energie eruit. Zodat ze niet meteen achter de oudere poes ging aan rennen en spelen. Want vooral de staart was zeer interessant.

Ik had ook nog van dat feliway stopcontact spul gekocht. Dit hielp wel qua grommen. Dus dat ging ook weg.

De oudere poes wilde ook niet meer meteen naar buiten vluchten. Ze ligt heerlijk te slapen op haar matje bij het raam terwijl de kitten lekker aan het spelen is.

Al met al heeel veel geduld en belonen met eten. Lekker eten krijgen als de andere poes er ook is. En vooral niet laten uitvechten. En als de sfeer te spannend wordt = stoppen, uit elkaar en uren later weer proberen.
Plaats reactie