Moeizame introductie katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
TipFa
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 sep 2021 08:52

Re: Moeizame introductie katten

Bericht door TipFa »

Hoi daar!

Het enige dat ik kan zeggen is dat het veeeel tijd en geduld vraagt.

Hier loopt het met ups en downs. Ze leven nog steeds gescheiden maar komen al regelmatig in dezelfde ruimte. Ze rennen dan alleen de hele tijd achter elkaar aan, er zijn geen rustmomenten... Het is speels, maar kan er heel hevig aan toe gaan. Het ging de goede kant uit met af en toe eens een paar minuutjes rust wanneer ze in dezelfde ruimte zijn, maar vorig weekend escaleerde het spel (er vlogen haren en er werd geschreeuwd) en sindsdien hebben ze het moeilijker. Er wordt weer geblazen en gegromd (wat daarvoor eigenlijk niet meer gebeurde). We houden hen daarom terug meer gescheiden en zijn de ontmoetingen weer aan het opbouwen.

We zijn in oktober gestart met hen af en toe kort in dezelfde ruimte laten. We leidden lang af met snoep en hielden alles in de gaten. Met afleiding van snoep liep het wel! Midden oktober is ons kindje geboren waardoor we minder tijd hadden. Het veranderde natuurlijk ook de gezinsdynamiek en beide katjes moesten wennen aan dat nieuwe leven.
We hebben het snoep afgebouwd en hen de kans gegeven achter elkaar aan te lopen. Soms werd er geblazen, gegromd, gemept en soms leken beiden oke te zijn met het voortdurende achter elkaar aan zitten.

In ieder geval staan we al veel verder dan in september, toen ik dit topic opende. Of het ooit helemaal goedkomt weet ik niet... We blijven oefenen en aftasten wat wel en niet kan en proberen te vermijden dat er echt gevochten wordt, want de escalatie van vorige week heeft duidelijk beide katjes wat overstuur gemaakt waardoor ze heftiger reageren op elkaar. Stapje per stapje.

Hopelijk loopt het proces bij jou vlotter, en indien dat niet zo is kan ik je geruststellen dat wij wel steeds meer een manier beginnen vinden om hiermee om te blijven gaan, al is het grotendeels gescheiden.

Voel je katjes goed aan. Wij hebben niet alles volgens de boekjes gedaan maar er onze eigen draai aan gegeven, en dit doen we vandaag nog steeds!


Veel succes en laat weten hoe het gaat he! Je mag gerust vragen stellen als je die hebt, al kan je bij ons ook (nog) niet direct spreken van een succesverhaal.
Plaats reactie