Ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Ruzie

Bericht door Anne »

De laatste drie dagen maakt Olly ruzie met Bella
Het gebeurt boven savonds tegen tienen en omdat wij dan beneden zitten hebben we geen flauw idee wat de reden is
Bella is hier de laatste jaren de matriarch geweest,ruzies tussen anderen loste zij op door zich er kort mee te bemoeien
De anderen hadden ontzag voor haar
Accepteerden haar beslissing
Er wordt hard geschreeuwd en Bella gaat vluchten
Olly laat haar daarna weer met rust
Het is nog niet zo erg dat Bella zich kontinu gaat verstoppen of zichtbaar angstig is als ze Olly ziet
Vanmiddag hadden ze nu ook mot met elkaar
Waarbij Olly begint
Maar ze liggen wel bij elkaar op bed te slapen een tijdje daarna
Ook reageren geen van 2en als ze elkaar later weer tegen komen
Ik snap er niets van
Iemand een zinnig inzicht?
Bella heeft nu nierfalen en misschien is zij de zwakste nu en grijpt Olly die hier nog maar net is zijn kans?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ruzie

Bericht door Rik »

Het kan ook aftasten zijn. Wat zwakte van Bella kan inderdaad ook. Dat lijkt me zo lastig met grotere groepen, één wijziging kan de hele dynamic tussen alle katten overhoop gooien. Zelfs verhoudingen tussen de andere katten kunnen veranderen.

Verder is het wel goed dat ze dan op andere momenten wel gewoon bij elkaar kunnen zijn zonder mot.

Ik vind Olly eigenlijk nog wel jong om territoriaal of 'de baas' te spelen. Zou het ook een poging van hem kunnen zijn om met haar te spelen (zonder dat zij dat begrijpt)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ruzie

Bericht door Anne »

Ik weet niet of het van Ollyskant een uitnodiging is om te spelen en dat Bella dat verkeerd
opvat
Ik ben steeds te laat,dan horen we een erbarmelijke geschreeuw en is Bella weg aan het vluchten

Ik hoop dat het aftasten gauw voorbij is ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Ruzie

Bericht door Cerna »

Ach bah, Anne, zo vervelend, maar wel herkenbaar pubergedrag.
Bij Jip wordt het langzaam maar zeker wat minder (hij is inmiddels ook 3,5), maar ook hij begon rond zijn eerste jaar te klieren met de meiden. Laila en Luna konden hem wel aan, maar Milka moest er niets van hebben.
En ik denk dat Olly haarfijn aanvoelt welke kat hij wel en welke hij niet kan pesten, maar niet fijn dat hij daar dan uitgerekend Bella voor uitkiest.

Veel valt er niet aan te doen, ben ik bang. Wij hebben Jip altijd gecorrigeerd, maar meestal reageerde hij totaal niet op onze eh's en ah's. Wat hij in zijn kop had moest gebeuren en "wanneer ik nu midden op Luna's rug wil springen, dan doe ik dat."
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ruzie

Bericht door Anne »

Dus het hoort er een beetje bij Annet?
Ik herken dit gedrag niet bij onze vorige pubers

Maar die konden ook allemaal lekker de tuin in en Olly moet van mij wachten totdat hij hier 6 weken is en dan maak ik voor hem een uitzondering (ik hou ze liever 12 weken binnen) omdat ik zie dat hij dat nodig heeft net als onze Joep
Een soort uitlaatklep

Gister en vannacht niks aan de hand maar zonet zag ik Olly zich verdacht opstellen bij de kattenbak. En ja hoor, Bella kwam eruit en hij sprong gelijk boven op haar
Ik heb hem gelijk gecorrigeerd want niemand komt aan mijn Bella :-|

Ik moet maar zien waar het schip strand

Ik ben wel wat gewend met mot onderling maar het geluid wat Bella voortbrengt is zo hard en fel dat ik me er wel zorgen over maak
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ruzie

Bericht door Rik »

Ja, een beetje hetzelfde als ik met Bono en Yuna heb. Over het algemeen kan het dagen goed gaan en dan in één keer zie ik dat Bono in zo'n bui is. Dan krijgt hij sluipgedrag en weet ik dat hij achter Yuna aangaat. Die moet dan snel genoeg weg zijn anders duikt hij op haar. Op andere momenten is het over en kunnen ze zonder stress weer langs elkaar lopen e.d. Soms ga ik dan ook even intensief met Bono spelen en dan is het weer even over maar dat lukt niet altijd. Het is ook iets waar Yuna wel mee om heeft leren te gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ruzie

Bericht door Anne »

Ik zal het in de gaten houden
Ik kan er zelf weinig aan doen
Hopelijk wordt het dan minder zodra Olly de tuin in mag
Ik ben wel wat van Joep gewend maar er werd nooit zo'n hard geluid bij geproduceerd
Even wennen,ook voor Bella
Ik hoop dat zij er aan kan wennen,zonder te veranderen in een bang hoopje poes die voortdurend alert moet zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ruzie

Bericht door Rik »

Ik was hier ook heel erg bang voor toen Bono dat ging doen bij Yuna. Ik ben dus heel alert geworden voor stress-signalen bij Yuna. Maar gelukkig zijn die er niet. Ze duikt wel weg als Bono een bui heeft maar verder loopt ze met staart hoog gewoon langs Bono, ruikt aan zijn achterwerk (en soms neusje-neusje), blijft liggen als hij langs haar loopt (als hij geen bui heeft). Dus al met al 'leest' Yuna Bono's gedrag ook goed en weet ze wanneer hij het op zijn heupen krijgt. Hopelijk gaat dat Bella straks ook lukken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ruzie

Bericht door Anne »

Ja dat zou mooi zijn,
Vanmiddag lagen ze nog op bed bij elkaar dus bang is ze nog niet
Fijn dat Yuna nog gewoon neusje doet met Bono
Dan valt de stress ook wel mee ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie