Ik weet het even niet meer....wie wel??

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Rochelle
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021 15:23

Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door Rochelle »

Ik hoop dat er iemand is die dit begrijpt en mij kan helpen.
Ik heb 6 poezen, woon sinds 2015 in de bergen van Zuid Frankrijk, eerste bewoning 10 km verder.
Mijn poezen hebben een waar paradijs.
Maar...op 11 febr. vloog onze rode kater ( Chadash)van 8 jaar (we hebben hem vanaf kitten) onze oudste ( Siberien) Plumeau van 14 jaar aan. Het gebeurde buiten, we waren perplex.
Plumeau was helemaal overstuur. We hebben ze 2 dagen gescheiden om tot rust te laten komen.
Vervolgens weer het gewone patroon opgepakt, gebeurde na 2 dagen hetzelfde.
We hebben heel veel ondernomen, kort samen gevat, naar de dierenarts met Chadash, hij is gezond.
Een kattentherapeut geraadpleegd, die adviseerde isolatie Chadash om vooral Plumeau tot rust te laten komen die totaal in de war was omdat hij werd aangevallen door iemand uit zijn eigen groep.
Mijn man kwam op het lumineuze idee om Chadash een medische kap te laten dragen, een doorzichtige plastic kap. Zo hebben we hem stapje voor stapje weer geïntroduceerd.
Dat werkte perfect. Om een heel lang verhaal kort te houden. Na 19u ‘s avonds zijn alle poezen binnen tot de volgende ochtend. Binnen is er tussen die twee niets aan de hand, ze liggen samen op de bank, in mand of bed en wassen elkaar. Maar buiten zonder kap...valt Chadash Plumeau aan, vecht en krijst en dan kunnen we opnieuw beginnen. Dus loopt hij nu overdag met een kap om.
Zojuist kwam hij met kap weer Plumeau tegen, ik zag het gebeuren. Hij staarde hem aan, Plumeau ging blazen en liep weg, Chadash liep achter hem aan, maar met zo’n toeter op zijn kop, valt hij gelukkig niet aan. Plumeau liep naar binnen, Chadash ook. Ik liep mee, al pratend en gaf ze samen in de keuken wat brokjes op de vloer, en.....ze eten gebroederlijk naast elkaar, Plumeau haalt gewoon een brokje onder zijn kap uit, er gebeurt niets!! Maar buiten!!!!!!!!
Wie oh wie heeft hier een verklaring voor!!!
Ik ben heel erg benieuwd want Chadashje kan toch niet eeuwig met een kap blijven lopen!!
En heus.....we hebben alles maar dan ook alles uitgeprobeerd denken we.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door Anne »

Het enigste wat mij te binnen schiet is dat Chadesh buiten ergens getriggerd door wordt en dat volop op Plumeau afreageert
Is er buiten iets wat hem stress oplevert of iets waardoor hij zich bedreigt voelt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door Rik »

Inderdaad zou ik ook een trigger verwachten bij Plumeau ergens buiten. Dan zou je aan andere (wilde) katten of dieren in de buurt kunnen denken. Misschien een die op Plumeau lijkt (want ik neem aan dat hij alleen Plumeau aanvalt).

Ander dingetje... Heb je ook aan de gezondheid van Plumeau gedacht? Want als die ziek is of ander gedrag vertoont kan dit misschien ook een trigger zijn...

Altijd moeilijk voor de mens om te zien wat er nu precies veranderd is in de groep. Maar het zou bv ook aan een van de andere katten kunnen liggen. Onderliggende verhoudingen binnen een groep kunnen redelijk complex zijn. Zo kan een scheef oog van een andere kat ook een trigger voor Chadash zijn om de zwakste binnen de groep (bv Plumeau) aan te vallen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rochelle
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021 15:23

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door Rochelle »

Ik ben nieuw op dit forum en weet even niet of ik het zo goed doe als ik hier antwoord.
Wij hebben ook gedacht aan een dier dat Chadash zou kunnen triggeren.
Iedere ochtend zien we wel dat alle poezen het terrein als het ware inspecteren, ruiken overal en ook op de veranda is het soms duidelijk dat er dieren geweest zijn, ze lopen met hun bekjes open geuren te proeven enz. We hebben zelfs een vos op de foto die er op een nacht met onze wandelschoenen vandoor wilde. Dus ja....die optie hebben wij ook al onderzocht, maar blijft de vraag waarom ziet hij dan buiten Plumeau voor “ iets” aan dat hem angst inboezemt en binnen is er niets aan de hand.
Vanmiddag was het weer raak, een kreet en ja hoor.....Plumeau kwam langs rennen met hem er achter aan. Als hij geen kap om had was het weer vechten geweest. We worden er wanhopig van.
De groep was en is nog steeds een echte éénheid, Mistal een oude zwarte kater is de Godfather, als iedereen tegen 18 u naar binnen komt bieden ze allemaal hun kopje aan hem aan en wordt er flink geknabbeld. Plumeau is de grote vriend van Mistral, even oud als hij en tot voor kort eigenlijk de baas.
Als er wel eens schermutselingen zijn, komt Plumeau vanuit het niets en schept orde. Hier in de bergen wordt in het najaar altijd gejaagd 😩en soms verdwaalt er wel eens een jachthond. Als die in de buurt komt vliegt iedereen naar binnen, behalve.....Plumeau!!! Die neemt dan een strategische plek in en straalt uit......kom maar op....je zult eerst lang mij moeten!
Dat is Plumeau!!! En nu ....juist hij is het doelwit van Chadash BUITEN!!
We hebben ook gedacht aan het feit dat Plumeau misschien zwakker is geworden door ouderdom misschien?? Maar dat gaat toch niet zo snel??!! En hij straalt helemaal niets “ zieks” uit!
Binnen is alles als vanouds, maar buiten........
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, lastig.... Ik zit ook een beetje in de richting van Rik te denken:
Ander dingetje... Heb je ook aan de gezondheid van Plumeau gedacht? Want als die ziek is of ander gedrag vertoont kan dit misschien ook een trigger zijn...
Aan de andere kant: blijft natuurlijk wel apart dat de agressie alleen buiten wordt opgewekt bij Chadash. Heeft de kattentherapeut daar zich ook niet over verwonderd, en suggesties gedaan?

Binnen territorium van Plumeau, buiten van Chadash - zeg maar iets.... Want veel ruzies tussen katten gaan over territorium, of het niet willen delen van 'dingen. Of is er sinds kort buiten een 'vreemd' dier verschenen die een geur heeft achter gelaten.... Wat gebeurt er als je eerst Plumeau een tijdje buiten laat, en daarna weer naar binnen waar Chadash hem opwacht? Of wat Rik zegt: is er een bezoeker geweest, die op Plumeau lijkt, en Chadash triggert?

Tja, lastig. Maar het is denk ik erg belangrijk om te voorkomen dat ze met elkaar vechten - want als dat eenmaal een paar keer is voorgevallen, is het lastig om dat weer terug te draaien.
Rochelle
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021 15:23

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door Rochelle »

Dank je wel Erik voor je reactie, ik vind het fijn als er iemand mee wil denken, want het is een wezenlijk probleem!!!
Om met je laatste opmerking te beginnen, ja ik wil ook koste wat kost voorkomen dat ze weer gaan vechten. Het is nu 3 keer gebeurd en steeds weer is Plumeau danig overstuur en durft de eerste dagen niet meer naar buiten.
Op ons terrein hebben we een grote caravan staan en die hebben we nu ingericht als verblijf voor Chadash. Met krabpaal, mandjes, verwarming enz.
Overdag gaat hij daar naar toe, dan mag Plumeau gewoon rond lopen. We hebben ook 2 honden, Golda een ex vergiftigde Turkse straathond en een Grieks kettinghondje. Inmiddels wonen ze al weer 8 en 6 jaar bij ons, ze zijn ca. 10 jaar oud. Als we ‘s ochtends met de honden de bergen in gaan nemen we Chadash mee, dat vindt hij prachtig. Hij loopt altijd in het kielzog van de honden, en trippelt op zijn kleine pootjes dapper mee. Als hij niet meer verder kan neem ik hem op mijn nek en typisch Chadash alles vindt hij leuk! Zo komt hij dus aan zijn beweging. Tegen 16u gaat Plumeau naar binnen, een poosje in een slaapkamer en dan mag Chadash vrij rondlopen anders zijn we bang dat hij de anderen ontwent.
Nu je vraag....wat gebeurt er als Chadash binnen is en Plumeau later binnen komt. Nou dat komt regelmatig voor, want tegen 18 u roep ik ze voor eten. Plumeau heeft de vaste gewoonte op de veranda te blijven zitten tot alle bakjes gevuld zijn en dan pas binnen te willen komen, terwijl de anderen in de keuken om me heen lopen te mauwen ....” wat eten we vandaag”.
Als Pluum binnenkomt en Chadash is binnen, gebeurt er helemaal niets!

Liesbeth Putz die we geraadpleegd hebben opperde ook de mogelijkheid van een “ vreemd, ander” dier, en natuurlijk, we wonen midden in de bergen van de Zuid Ardeche, er lopen hier veel wilde dieren, ook de europese wilde kat die zeker op Pluum lijkt komt hier voor, alleen weet ik niet of die ook in onze omgeving, we wonen op 450 m. voorkomt. Hoe dan ook, die mogelijkheid is er, maar die mogelijkheid is er al 7 jaar zolang we hier zijn, en hoe komt het dan dat dat zo maar ineens begint, en weer....waarom dan niet binnen??
Liesbeth heeft ook gezegd dat binnen andere territorium regels gelden dan buiten, maar Plumeau zoekt geen confrontatie! Eigenlijk gaan ze allemaal hun eigen gangetje en hebben zo ieder hun eigen gewoontes qua doen en laten. Sommige trekken soms samen op, maar Plumeau gaat zeker zijn eigen gang. Chadash is een enorme aandacht vrager, en een echte mensenvriend. Als we buiten bezig zijn, met wat dan ook, zit hij altijd met zijn neus vooraan. Binnen zit ie heel graag op schoot, en we geven hem ook alle aandacht, juist daarom vind ik het zo vreselijk dat alles nu zo anders is, door zijn eigen toedoen zeker voor hem!
Na de eerste confrontatie hebben we hem geïsoleerd en stapje voor stapje weer geïntroduceerd.
Met kap op buiten maakte dat hij in het begin erg timide was. De anderen vinden hem vreemd en bliezen tegen hem. Maar allengs veranderde dat en vonden ze het gewoon. Ze gingen hem weer wassen, in de kap, en hij ging steeds meer uitproberen met zijn kap.
Steeds na een week als alles goed ging, knipte ik een centimeter van de kap af.
Alles leek goed te gaan. Samen kwamen ze op de veranda als ik in mijn buitenkeuken aan het koken was, ze krijgen dan altijd wat kattenmelk. Chadash en Plumeau naast elkaar, geen probleem. Ik zag weer perspectief. Zo liet ik hem op een gegeven moment ook weer mee eten, mocht hij weer de avond blijven maar voor de nacht terug naar de caravan. Op een gegeven moment lagen hij en Plumeau weer samen in de honden mand te slapen, en ik raakte geëmotioneerd toen ik zag dat ze elkaar weer waste. Zou het dan toch weer goed komen?? Hij mocht weer blijven. Alles terug naar normaal, alleen buiten de kap om die inmiddels uit een soort dikke halsband bestond, er was niet veel meer van over. En toen.....na een dikke week waarin alles weer normaal leek......op een ochtend....hetzelfde probleem. Krijsen, vliegende katten, Chadash achter en op Plumeau, iedereen overstuur......terug bij AF!!
Teleurgesteld brachten we Chadash weer naar de caravan. We beginnen maar weer bij fase I zeiden we tegen elkaar. Na een week, Plumeau was weer hersteld van angst en stress, Chadash weer met hele kap om naar buiten tot etenstijd en dan naar de caravan. Aanvankelijk ging het goed, maar een paar dagen geleden nu, vloog hij notabene met grote kap en al, toch Plumeau aan. Toen heb ik gezocht op internet en deze site gevonden, ik moest mijn verhaal even kwijt en om raad vragen.
Chadash woont nu dus in de caravan, gaat mee wandelen, mag vanaf een uur of 4 vrij rondlopen als Pluum binnen is, en verder in de caravan. Ik weet het niet meer!!! Ik voel me af en toe wanhopig!!
Mijn dieren zijn mijn alles, als zij zich niet goed voelen, voel ik me ook niet goed!
Mijn dierenarts zegt: problème très compliqué......en dat is het! Beide staan op de zylkene, ik gebruik feliway...ze krijgen Hills Calme brokjes.....wat kan ik in Godesnaam nog meer doen!
Ze hebben hier alle vrijheid van de wereld, geen auto’s alleen een landweg die naar een gehucht van 5 huizen 10 km. verderop gaat! Een eigen terrein van een hectare langs een riviertje. Rondom ons de bergen, het avontuur....ze kunnen gaan en staan waar ze willen maar zijn toch altijd in de buurt.
Ze kunnen elkaar uit de weggaan als ze dat willen, En toch.....dit gedonder!!!Zo jammer, zo verdrietig ook!!!
Dank je wel voor het luisteren!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, problème très compliqué...... inderdaad! Kan me goed voorstellen dat je wanhopig bent.

Ik heb er nog over na zitten denken, en kan maar één ding bedenken: Chadash heeft een traumatisch conflict gehad met een bezoeker (niet onwaarschijnlijk een wilde kat), die hij nu associeert met Plumeau. Ik neem aan dat Liesbeth Putz (toch niet de eerste de beste kattenfluisteraar) iets dergelijks ook heeft geopperd. Maar ja - als dat het geval is, wat moet je dan doen? Zylkène, Feliway (van Feliway Friends werd een kat bij ons juist nog meer gestressed/agressief, komt een enkele keer voor volgens Feliway) en Calm brokjes - allemaal niet afdoende....
De dierenarts zou een kalmerend middel (b.v. benzodiazepine, SARI, Clonidine) kunnen voorschrijven, maar dat is echt een paardenmiddel, je sedeert/drogeert je kat eigenlijk.... Maar misschien in een lage dosis, en dan nog met grote voorzichtigheid, natuurlijk in overleg met je dierenarts? En het dan gebruiken in een therapeutisch traject, zodat je het snel weer af kunt bouwen. Ik zie dat echt als het laatste wat je kan doen, maar iets anders weet ik ook niet....

Sterkte1
Erik
Rochelle
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2021 15:23

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door Rochelle »

Dank je wel!
Ik zal dit in overweging nemen als allerlaatste redmiddel!
Ik wens je een fijn weekend en nogmaals dank voor het “ luisteren”
Groet Rochelle
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Ik weet het even niet meer....wie wel??

Bericht door Metsan »

Hallo Rochelle.
Hoe is de situatie nu? Is de rust weergekeerd?
Plaats reactie