Help: poezen maken na 14 jaar ineens ruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ninajojo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2020 13:20

Help: poezen maken na 14 jaar ineens ruzie

Bericht door ninajojo »

Hoi,

Ik heb 2 poezen (gesteriliseerd) van 14 jaar. Het zijn 2 zusjes en al vanaf het begin bij elkaar. Eigenlijk hebben ze nog nooit echt ruzie gehad. Wel eens een keer blazen of een pootje naar elkaar slaan. Maar dat was het wel zo'n beetje. Helaas begonnen ze zaterdag (voor mij uit het niets) in een keer te vechten en de haren vlogen in het rond. Ik kreeg ze ook met moeite uit elkaar. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen. Ik heb ze gelijk apart gezet, door er 1 in de ren te houden en de andere mee naar binnen te nemen. Maandagmiddag heb ik geprobeerd ze weer bij elkaar te zetten. Jojo zat toen in de ren en ik ging met Nina naar de berging (waar de ingang van de ren zit). Maar toen ze elkaar zagen begon Nina gelijk weer te blazen. Hierop maar besloten om ze toch nog even uit elkaar te houden.

Alleen zijn ze sinds ze niet bij elkaar zitten, en elkaar dus ook niet kunnen zien, allebei gigantisch aan het miauwen. Ik ga vandaag ook even naar de dierenarts bellen, maar heeft er hier iemand tips om te zorgen dat ze weer bij elkaar kunnen of hoe ik kan zorgen dat ze minder miauwen.

Alvast dankjewel voor de tips.
Cerna

Re: Help: poezen maken na 14 jaar ineens ruzie

Bericht door Cerna »

Lastig.
Er moet dus iets zijn voorgevallen waardoor beide dames zo gestrest op elkaar reageren. Je hebt geen idee?
Kan er een vreemde kat bij de ren waar ze misschien van geschrokken zijn?

Ik zou ze in ieder geval niet apart houden want dan komt het nooit meer goed, maar onder begeleiding bij elkaar zetten en dan zodanig dat er een vluchtmogelijkheid is (klimpaal, hoog plankje, kast, oid).
En dan beide veel aaien en geruststellend toespreken (wanneer het jonge katten waren zou ik adviseren om met hen te gaan spelen, maar 14-jarigen hebben daar meestal geen interesse in), iets lekkers geven, afleiden zodra ze op elkaar gefocust zijn. En wanneer je merkt dat een van beide in de aanval wil gaan (oren plat, zwiepstaart), onmiddellijk corrigeren.

En zodra ze weer bij elkaar zijn, zal het miauwen ook wel stoppen.
Succes!
Plaats reactie