Kat associeert nieuwe kitten met pijn

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Coucherdusoleil
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2021 07:03

Kat associeert nieuwe kitten met pijn

Bericht door Coucherdusoleil »

Hallo allemaal,

Kort:
Onze kat kreeg blaasgruis toen onze nieuwe kitten bij ons kwam wonen. Ik heb het idee dat hij nu de pijn daarvan associeert met onze kitten. Hij lijkt bang voor hem te zijn en rent vaak van hem weg. Wat kunnen we doen?

lang:

Vorig voorjaar hebben wij 2 kittens in huis genomen. Dit waren de allerbeste vriendjes. Helaas is 1 van de 2 kittens in januari overleden. Enorm verdrietig en we merkten dat de overgebleven kat hier ook erg door van slag was. Na wat zoekwerk op Google hebben we besloten om niet al te lang te wachten met een nieuwe kat erbij te nemen. 2 weken terug hebben we een kitten van 5 maanden opgehaald. De introductie verliep eigenlijk vrijwel zonder problemen. Er werd 1x geblazen en daarna liepen ze allebei nieuwsgierig achter elkaar aan.

Een dag later merkte ik dat het niet goed ging met onze kat, hij wilde niet eten. Lang verhaal kort: na een aantal dierenarts bezoeken blijkt hij blaasgruis te hebben. Hier had hij uiteraard veel pijn en last ven.
Doordat hij zo lusteloos was keek hij niet naar onze nieuwe kitten om. Maar sinds hij zich weer beter voelt lijkt het wel of hij bang is van hem.

Wat er zich dagelijks voordoet: de kat ligt te slapen, kitten komt eraan en wil bij hem liggen,. Kat reageert door hem te gaan wassen, dit duurt even. Na een tijdje wil de kitten hem ook wassen. Dit laat hij even toe, maar hij worstelt zich al snel los en rent dan snel naar een andere kamer.

Ook het spelen verlooot op die manier. Ze spelen heel kort met elkaar, waarna de kat opeens wegrent.

Ik ben bang dat de kat nu de kitten associeert met de pijn van de blaasgruis en daardoor niet goed met hem durft om te gaan.
Wat kan ik doen om hen te begeleiden? Is het verstandig om en herintroductie te doen of heeft dit gewoon tijd nodig?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat associeert nieuwe kitten met pijn

Bericht door Anne »

Dit heeft gewoon tijd nodig
Toevallig hebben wij zelf ook twee weken terug een 8 maanden oud kitten geadopteerd
En Joep hier moet nog steeds niks van hem hebben, de nieuwkomer Taxi ontwijkt hem dan ook heel handig
Dus het is al mooi meegenomen dat je kat zich al laat wassen en het tolereert dat je nieuwe kitten bij hem komt liggen
Je zult zien dat het steeds beter gaat
Beterschap met je kat, blaasgruis is pijnlijk en wel sneu dat dit zich net heeft moeten voorspelen toen de nieuweling kwam
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie