Kat accepteert nieuwe kat niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Sunshine1973
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2021 20:58

Kat accepteert nieuwe kat niet

Bericht door Sunshine1973 »

Hallo,
Ik wil ff mijn probleem voorleggen omdat ik niet weet wat het beste is om te doen.

Ik heb al 4 jaar een gesteriliseerde poes in huis, erg lief en aanhankelijk. Sinds afgelopen zaterdag heb ik de poes van mijn ouders in huis genomen omdat zij er niet goed meer voor konden zorgen.

Ze is bijna 14 jaar maar nog erg fief voor haar leeftijd. Is graag buiten maar ook binnen. Sinds Moppie (de oude kat) er is, wil Pukkie haar aanvallen en houdt haar constant in de gaten. Moppie laat Pukkie links liggen en lokt niks uit. Als ik zie dat Pukkie naar Moppie loopt en begint te grommen, jaag ik Pukkie weg en verhef mijn stem. Soms is Pukkie zo boos dat ze mij ook mept.

Kan iemand mij vertellen hoe ik moet reageren als ik zie dat Pukkie op Moppie afloopt en ruzie zoekt? Moet ik blijven ingrijpen en boos worden of ze het uit laten vechten? Moppie is op zich onderdanig en zoekt geen ruzie, dus een rangorde is er wel in die zin.

Alvast bedankt voor jullie advies.
Groetjes Sunshine
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert nieuwe kat niet

Bericht door Rik »

Sunshine1973 schreef: 23 feb 2021 21:16 Soms is Pukkie zo boos dat ze mij ook mept.
Ze is niet 'boos' op jou. Ze is onzeker. Er is een 'indringer' op haar terrein en daar raakt ze onzeker van. Met alsgevolg dat ze uit kan vallen naar iedereen (ook jou).

Boos worden moet je nooit. Je moet het vanuit haar zien. Er is iets vreselijks aan de gang. En als jij boos op haar wordt maakt dat het alleen maar erger.

Dat ze Moppie aanvalt is iets minder. In principe zou je dan een traditionele introductie moeten volgen. Maar als het niet constant is zou je kunnen kijken of je haar af kunt leiden met spel en snoepjes. Wel zou ik ze niet samen alleen laten. Want als het echt tot vechten komt ben je verder van huis.

En nee, als ze elkaar echt in de haren vliegen moet je ze het niet zelf uit laten zoeken. Als het alleen bij blazen, grommen en af en toe een mep om de grenzen aan te geven blijft dan kun je ze het wel onderling uit laten maken. Dus af en toe een mep is niet erg maar Pukkie moet niet compleet op Moppie duiken.

Is Moppie overigens ook gecastreerd? Want als dat niet zo is kan dat wel de boel compliceren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat accepteert nieuwe kat niet

Bericht door Anne »

Ik zou zeker niet boos worden op haar
Ze is op dit moment erg gestrest omdat er ineens een nieuwe kat in haar territorium is binnen gedrongen
Het beste is om Moppy niet teveel aandacht te geven en lief te zijn voor Puk
Hoe zou jij reageren als er een vreemd mens voor je deur staat om aan te kondigen dat hij bij jou komt wonen?

Proberen af te leiden met spelletjes als je ziet dat ze focust op Moppy
En prijs haar de hemel in, wees lief voor haar

Als hier een nieuweling komt reageten de katten zich op elkaar af. Dat doen ze in stress situaties en in dit geval reageert Puk zich af op jou
Heb geduld en wees begripvol
Hopelijk wordt het steeds rustiger en went Puk aan de nieuwe situatie
Ik vind het al knap dat ze Molly niet aanvliegt na 4 jaar alleen te zijn geweest👍
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert nieuwe kat niet

Bericht door Rik »

O, en PS. Ik zou ze allebei voorlopig even niet buitenlaten. Moppie moet sowieso minimaal 6 weken (en eigenlijk langer) binnen blijven om aan haar nieuwe huis en baasjes te wennen. En het naar buiten laten brengt op dit moment alleen maar extra complicaties van geuren en extra (spannende) stimulatie met zich mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sunshine1973
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2021 20:58

Re: Kat accepteert nieuwe kat niet

Bericht door Sunshine1973 »

Hoi hoi, bedankt voor jullie reacties.

Ondertussen is het al een stuk rustiger geworden. Pukkie laat Moppie veel meer "links" liggen. Ze loopt er nog wel regelmatig naar toe en gaat dan redelijk dichtbij naar haar zitten kijken. Moppie begint dan te grommen en dan loopt Pukkie weg. Dus ik heb het idee dat Moppie nu dominant is aan Pukkie en heeft laten merken dat ze niet gediend is van de aanvallen van Pukkie. Dus de rollen zijn nu omgekeerd, alleen valt Moppie Pukkie niet aan, gromt alleen een beetje. Ik ben Pukkie nu ook meer aandacht aan het geven en geef haar niet meer op haar kop. Daar is nu ook geen reden meer voor.

Tot echt vechten is het gelukkig nooit gekomen, alleen blazen, grommen en meppen naar elkaar. Ze zijn beiden gesteriliseerd. Ik hoop dat ze steeds beter met elkaar op kunnen schieten vanaf nu. Kijk, vriendjes hoeven ze niet te worden, acceptatie is al genoeg.

Nogmaals bedankt voor jullie advies.
Groetjes Sunshine
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert nieuwe kat niet

Bericht door Rik »

Sunshine1973 schreef: 25 feb 2021 19:26 Tot echt vechten is het gelukkig nooit gekomen, alleen blazen, grommen en meppen naar elkaar.
Dat grommen, blazen en af en toe een mep is gewoon al heel goed. Ik vind dat zelfs perfect gezien het feit dat je geen traditionele introductie gedaan hebt.

Zolang je dat blazen en meppen maar ziet als onzekerheid en grenzen voor de ander aangeven (dat is dus nog absoluut geen dominantie van Moppie), dan zul je merken dat het eigenlijk al heel goed gaat. Of ze echt vriendje worden weet je inderdaad niet maar ik denk dat ze al een heel eind op weg zijn naar acceptatie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie