van binnenkatten naar buitenkatten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Momomies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 nov 2018 06:29

van binnenkatten naar buitenkatten

Bericht door Momomies »

Ik heb nu Momo (5) en Mies (2) allebei gecastreerd/gesteriliseerd.
Sinds een maand geleden verhuisd van een klein flatje naar hoekwoning en kunnen ze dus binnenkort naar buiten.
Ik doe ze voor nu aan een lijntje, zodat ze niet weglopen.

Vanochtend waren ze per ongeluk buiten en was ik ze even kwijt. Momo was ik iets langer kwijt dan Mies. Ze is best wel op hem gesteld en ligt graag tegen hem aan. Echt haar grote broer.

Ik ben vanmiddag even met ze naar buiten geweest. Heel spannend, maar toch ook wel eng. Maar toch ook hartstikke leuk.
Momo heeft zoiets van: Jaaaa laat mij maar los, ik red me wel en kom vanzelf weer thuis!
Mies vindt het nog wat eng.
Nu, sinds ze weer binnen zijn, gromt en blaast Mies naar Momo. Zonder enige reden, zoals ik het zie. Heel vreemd! Momo heeft niks gedaan wat haar boos hoeft te maken.
Misschien kan het zijn dat Momo geuren aan zich heeft wat zij niet fijn vindt?
Ze zijn nu toch al sinds een uur of half 4 al weer binnen en het is nu 18:00.
Mies rende eerder naar hem toe en gaf hem een tik met haar poot. Daarna zat hij met grote ogen gekropen in een hoekje.
Waarom doet Mies dit? Heeft dit met geuren te maken van buiten? Die heeft ze toch ook zelf bij zich?
Is ze misschien boos dat hij eerder was weggelopen en haar in de steek liet, als het ware? Dat ze hem nu even laat voelen? Ik heb echt geen idee.
Ik laat het wel gewoon, want het blijft katten onder elkaar.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: van binnenkatten naar buitenkatten

Bericht door Rik »

Katten worden niet boos op elkaar als er een wegloopt. Katten denken niet zo (zoals emoties bij mensen).

Maar dit zijn inderdaad geuren, overstimulatie (van het buitenzijn) en het kan ook zijn dat ze andere katten gezien hebben. Dit komt vanzelf goed maar het kan even duren (afhankelijk van hunzelf een uurtje tot twee dagen).

Hier heb ik Bono en Yuna ook een keer krijsend tegenover elkaar in de woonkamer gevonden. Bleek later dat er eenzelfde rode kater in de tuinen rondzwierf. Ik denk dat Yuna daar behoorlijk van slag van was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie