Nieuwe kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Ismay
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2020 20:53

Nieuwe kat

Bericht door Ismay »

Goeie avond,

Sinds vanmiddag hebben wij een nieuwe kitten in huis gehaald genaamd Dobby.

Reeds hadden wij al een kitten, genaamd Pluk, in huis. Pluk is een maand alleen geweest en wij hadden het idee dat ze graag een speelmaatje erbij wou, vandaar dat wij Dobby in huis hebben genomen.

Dobby heeft precies hetzelfde karakter als Pluk.

Maar sinds Dobby in huis is, is Pluk erg afstandelijk na mij en me vriend. Ook blaast en gromt ze constant naar Dobby. Echter lijkt alles (als je niet naar het blazen en grommen luistert) alsof Pluk graag wil spelen met Dobby. Dobby is daarintegen erg aanhankelijk en wil met alles en iedereen spelen.

Nu vroegen wij ons af, is dit normaal? Het lijkt wel alsof Pluk de verkeerde geluiden maakt, of is het gewoon een gewnning?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat

Bericht door Anne »

Ja dat hoort er allemaal bij :-P
Je kitten ziet de nieuwe als een indringer
Probeer het gewoon te negeren
Je zult zien dat je kitten steeds nieuwsgieriger gaat worden na de nieuwkomer
En op een gegeven moment zul je ze samen zien spelen :smile:

Dat afstandelijke gedrag is ook tijdelijk

Wat ontzettend fijn dat Pluk nu niet meer alleen is, ze leren zoveel van elkaar
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ismay
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2020 20:53

Re: Nieuwe kat

Bericht door Ismay »

Aaaah okeew.

We gingen er ook wel vanuit dat het even wennen moest zijn, hadden alleen niet verwacht dat Pluk zo afstandelijk zou worden.

Plus we vonden de combi van het grommen, maar lijkt alsof ze wil spelen zo raar.
Moeten we er iets tegen doen, of ze gewoon hun gang laten gaan? Hebben namelijk ook al gezien dat Pluk Dobby probeer te slaan, terwijl hij in de kattenbak zit........

En ja dat nieuwsgierige is er ook al, want Pluk verliest Dobby geen seconde uit het oog, en sluipt er ook vaak naar toe.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat

Bericht door Anne »

Ik zou ze gewoon laten gaan, dit gedrag is echt heel normaal de eerste tijd
Als het echt niet ging had je dat allang gemerkt ;-)

Je zult zien dat je over een week een heel andere situatie hebt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ismay
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2020 20:53

Re: Nieuwe kat

Bericht door Ismay »

Top! Heel erg bedankt voor de hele snelle reacties! Altijd fijn als me ideeën door iemand worden bevestigd en dat ik me zorgen maak om niets ^^
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat

Bericht door Rik »

Ja, dan zie je hoe snel dat gaat als ze een maand alleen zijn.

Het grommen (en blazen en meppen) moet je gewoon zien als onzekerheid. "O, ik wil zo graag maar durf niet of weet niet hoe". Het is ook om aan te geven dat Dobby voorzichtig moet zijn. Zij geeft zelf daarmee de grenzen aan. Heel normaal.

Zolang ze Dobby niet hard aanvalt en bloed trekt of de vlokken eraf vliegen kun je ze zelf het tempo laten bepalen (af en toe een mep is niet erg en hoort er gewoon bij). Het geblaas en gegrom van Pluk wordt steeds minder naarmate ze in de gaten krijgt wat en wie Dobby is. En dat die haar grenzen respecteert als ze dat aangeeft.

Mocht het Dobby teveel worden dan zou je ze even kunnen scheiden maar het is eigenlijk de bedoeling dat ze elkaar leren kennen. En Dobby moet op een gegeven moment ook laten weten dat ie even rustig op de kattenbak wil. Op dit moment is het allemaal even aftasten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie