Hoe onze 3 katten met elkaar laten opschieten, stressniveau en jaloezie verlagen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Puntodc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2020 12:12

Hoe onze 3 katten met elkaar laten opschieten, stressniveau en jaloezie verlagen

Bericht door Puntodc »

Hello,

We hebben momenteel 3 katten in huis, die niet echt de beste maatjes zijn, en het begint erg moeilijk te worden om het ze alle 3 zo comfortabel mogelijk te maken, gezien hun verschillende territoria. Ik hoopte dat ik hier misschien wat tips kon krijgen. Ik probeer alvast kort het probleem te schetsen: Onze eerste kater Switchie is het na 6jaar goed gewend om alleen met ons opgescheept te zitten. We hebben echter begin dit jaar 2 andere katten geadopteerd omdat ze anders in hongersnood kwamen (Push en Sokkerd). De introductie van Push is redelijk goed verlopen, al is Switchie niet helemaal gelukkig met de situatie. De introductie van Sokkerd lijkt onmogelijk en daardoor heeft die momenteel onze achtertuin geclaimd, wat onze Switchie nog meer stress bezorgt. We zoeken een manier zodat ze deze winter alledrie ergens warm kunnen zitten, en een keer buiten spelen, zonder elkaar stress aan te doen.

Voor de volledigheid: hieronder de langere uitleg: ik denk dat het best is dat ik zo volledig mogelijk ben, dus hier gaan we:

Kat 1: Switchie: Zo'n 6jaar geleden, hebben we ons eerste katertje geadopteerd: Switchie. Het was een rosse vondeling die bij de buren zat te mauwen, en bleek gelukkig erg tam, en reeds gecastreerd. Superlief beest, maar leek meer binnenshuis opgevoed dan iets anders (de eerste dagen dat hij voor onze achterdeur liep te miauwen, deed hij duidelijk zijn behoefte niet in het gras, maar eerder in de toen geïmproviseerde "kattenbak (schoendoos met kiezels). We hebben hem toen meteen laten chippen en binnen gelaten. Hij is onze huiskat sindsdien en het lijkt alsof we elkaar ongelooflijk goed begrijpen. Karakter Switchie: 'n echte goezak, kan direct via een beetje gezaag aan ons laten weten wat hij nodig heeft en geniet van onze bescherming. Je kan hem oppakken, knuffelen, zonder gevaar. Het verwennen heeft hem wel wat lui en mollig gemaakt (erg speels is hij dus niet meer).

Kat 2: Push: Fast forward naar ca maart dit jaar: een zwarte kat met witte sokken begon af en toe 's nachts via het kattenluik aan de achterdeur binnen te sluipen. We hebben eens rondgehoord in de straat, en het bleek dat er buren net waren verhuisd, waardoor dat de "halfstraat"-katten die bij hen eten kregen en af en toe binnen sprongen, op zoek waren naar nieuwe "voeders". We kregen zo via de nieuwe huiseigenaars, een klein zwart kattinnetje met witte sokjes, we gokken zo'n 4jaar oud, in een bench aangeboden. Karakter Push: Ook superlief, erg tam beestje, was al gesteriliseerd, en ook weer meer gewend aan menselijk contact dan met andere katten. Ze is makkelijk, miauwt zelden, doet nooit moeilijk, rustig maar nog erg speels met momenten, en ligt voor de rest de hele dag bij ons in de zetel, al verliefd en verbaasd naar ons kijkend. Wordt niet graag vastgenomen, maar wel gestreeld (en ze streelt ons met haar staartje, zo schattig).

De introductie van Push verliep via de garage, ze is 2 weken geïsoleerd gehouden in de garage, totdat ze zich thuis voelde, om weglopen naar de oude thuis te vermijden, en om de introductie met Switchie te vergemakkelijken, waarna we ze langzaam op de benedenverdieping binnen lieten. Switchie was toen nog zorgeloos, zocht eerst toenadering (ging erbij liggen op z'n rug), maar Push was nog te bang van zo'n grote kater, en gaf dus soms een mep. Even leek de relatie sterk verbeterd. Vandaag is Push soms speels en valt Switchie aan. Switchie vindt dit maar niks en krimpt ineen maar zal niet teruggrommen, schreeuwen of terugslaan. Het lijkt alsof hij doorheeft dat Push geen gevaar vormt. Dat gezegd zijnde, merk ik wel wat meer negativiteit van Switchie naar Push toe sinds de introductie (en dus de stress) van kat nr 3. Switchie zijn territorium is aan het verkleinen (Push loopt in de hele benedenverdieping rond), die 2 nieuwe katten zijn hem wat teveel, en dus zoekt hij geen toenadering meer naar Push, integendeel, vermijden is de boodschap. Switchie heeft de bovenverdieping nu geclaimd als zijn territorium, waar Push niet mag komen. Als Switchie op de bovenverdieping is, komt zijn oude gelukkige karakter weer terug. Wanneer hij beneden is, is hij gestresseerd, en loopt hij weg van onze knuffels, en vaak ook van Push, soms verstopt hij zich onder de tafel. Switchie en Push tolereren mekaar wel, en eten wel samen op de benedenverdieping. In tegenstelling tot een paar maanden terug, zal Switchie echter weigeren om zijn felbegeerde snoepjes samen op te eten met Push. Hij loopt weg van zijn snoepjes, om een kruising met Push te vermijden.

Kat 3: Sokkerd: het bleek dat er, ook na de adoptie van Push, nog steeds een zwarte kat met witte sokken elke nacht bleef binnensluipen.De inbreker was dus niet Push. Deze nieuwe kat had duidelijk ook een nieuwe thuis nodig. We zijn hem Sokkerd beginnen noemen. Sokkerd is een ranke, en ERG sterke kater, meer gewend om buiten te zitten dan binnen. Erg bang in het begin, het heeft lang geduurd eer we hem konden benaderen, maar sinds juli is hij de grootste knuffelaar van de 3 (knuffelen in de zin van zoveel mogelijk geur op ons afgeven, het zijn andere knuffels dan die van Switchie. Sokkerd is speelser, actiever, sterker, en hij kneedt hevig op onze schoot. Oppakken mogen we hem niet, dan zou hij krabben). Sokkerd gaf Switchie stress, dus hebben we een kattenluik geinstalleerd waar enkel Push en Switchie gebruik van kunnen maken (door de chip), en Sokkerd mocht af en toe binnen in de garage. Voor de rest blijft hij de "buitenkat". Sokkerd wijkt ondertussen niet meer van dit huis (behalve voor een dagelijkse speelbui?), en laat zich 20x per dag horen voor een beetje aandacht, dat we hem geven in de garage, hij zit voor de rest geregeld jaloers door het kattenluikje te kijken, jammerend dat de rest erdoor kan en hij niet (zo zielig). Hij plast overal dat hij kan om territorium af te bakenen, heel de achtertuin, heel de garage is op die manier geclaimd door Sokkerd, en als hij dan eens naar binnen ontsnapt, laat hij ook niet na om daar direct z'n plasje te doen (wat we dus proberen vermijden). We denken dat Sokkerd nog niet gechipt, noch gecastreerd is, maar zeker weten we het niet, de laatste trip naar de dierenarts was geen succes omdat hij nog te wild en te sterk was voor de dierenarts om vast te houden. We denken ook dat hij wel eens de vader van Push zou kunnen zijn, ze lijken niet alleen op elkaar, ze hebben ook dezelfde manier van kneden, kopjes geven, lekjes geven, ....

Gevolg is nu dat de achtertuin Sokkerd-territorium is. Dat wil zeggen dat telkens dat Switchie en/of Push naar buiten en terug binnen willen (en dat is dikwijls) ze langs Sokkerd moeten passeren. Push heeft daar geen problemen mee. Push en Sokkerd zijn duidelijk geen beste maatjes maar ze kennen elkaar al langer (van bij hun vorige eigenaars) en tolereren mekaar. Dit is een heel ander verhaal tussen Switchie en Sokkerd. Sokkerd maakt er een sport van om, telkens als Switchie langs het luik passeert, naar binnen of naar buiten, switchie te achtervolgen en te slaan. Switchie is duidelijk bang van Sokkerd. Swicthie twijfelt steeds een kwartier binnen voor het luik, of buiten achter de achtertuin, alvorens hij de stap durft zetten om het kattenluik te nemen. Als ze elkaar zien, is het Switchie die hevig gromt, schreeuwt, om Sokkerd weg te jagen, tot hij soms afdruipt. Soms moeten we Switchie effectief een handje helpen: eerst Sokkerd opsluiten in de garage, dan Switchie zoeken, en hem na getroost oppakken (de schat) en hem (al grommend) door het luikje helpen. Sokkerd gromt of schreeuwt niet, hij lijkt gewoon geobsedeerd met het koeieneren van Switchie, ik snap het niet goed.

Ik zou graag het territorium van Sokkerd verplaatsen, zodat (1) Switchie zich terug veilig kan voelen, en (2) Sokkerd ergens warm kan zitten in de winter en niet meer jaloers hoeft te zijn. Ik heb dus het idee om hem te isoleren in de garage voor enkele weken, maar ik weet niet of dat alles oplost:
- Sokkerd is geen binnenzitter: zelfs als ik hem een hele dag vergezel in een ondertussen gezellig gemaakte garage met speeltjes, kattenkruid, kattenbak, eten, mandjes en dekens met zijn geur, wanneer ik hem een dag opsluit, raakt hij gefrustreerd.
- Is dat wel voldoende om zijn territorium te verplaatsen,
- Wat daarna?? Zelfs al kan ik hem voor een week, misschien 2, isoleren, kan Sokkerd niet eeuwig in de garage verblijven, maar zal ik hem wel ooit kunnen introduceren op de benedenverdieping? hoe garanderen dat hij daar niet alles volplast, hoe het stressniveau van Switchie verlagen ipv verhogen.
- En hoe zorg ik ervoor dat Push en Switchie vriendjes worden (ipv elkaar te tolereren). Ik mis onze hypergelukkige zorgeloze Switchie. Momenteel zien we die gelukkige kant enkel 's nachts, wanneer we in de slaapkamer van de bovenverdieping vertoeven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe onze 3 katten met elkaar laten opschieten, stressniveau en jaloezie verlagen

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je drietal.

Eigenlijk kan ik redelijk kort zijn. Als aller aller allereerst moet je laten controleren of Sokkerd gecastreerd is. Het heeft absoluut (maar dan ook echt absoluut) GEEN zin om iets te ondernemen als hij niet gecastreerd is. Dan is het gewoon vechten tegen zijn hormonen. Dus dat is echt iets dat als eerste moet gebeuren. Als hij nog niet gecastreerd was en dat gedaan wordt kan het nog tot 6 weken duren voordat de hormonen uit zijn lichaam zijn.

Daarna zou je na kunnen denken over een herintroductie. Als katten zichzelf terug kunnen trekken naar buiten dan bemoeilijkt dat een introductie vreselijk. Dus dan zou het advies zijn om ze een paar maanden binnen te houden. Wel moet je dan voor genoeg afleiding zorgen. Liefst 2 maar minimaal 1 grote krabpaal in de woonkamer en misschien nog wat andere hoogteverschillen. Veel met ze spelen (eventueel ook samen, maar dus wel met jou). En als de verhoudingen nog zo slecht zijn dat ze vechten dan moet de introductie eerst via dichte deur, daarna via hordeur (eten aan beide kanten e.d.) en daarna pas fysiek weer.

Maar als Sokkerd ongecastreerd is (wat hij misschien is gezien het sproeien en territoriale gedrag), dan kun je een introductie voorlopig gewoon vergeten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Puntodc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2020 12:12

Re: Hoe onze 3 katten met elkaar laten opschieten, stressniveau en jaloezie verlagen

Bericht door Puntodc »

Hmm, ik dacht al dat het een impact kon hebben, maar had niet gedacht dat het zo belngrijk kon zijn. Ik wilde hem eerst wat tammer maken door hem op te sluiten, maar dat is dus eigenlijk averechts werken. Dus dankje! Goed begrepen! Dan is een castratie inderdaad het allereerste wat we gaan proberen, ik mag hopen dat hij toch al iets meer vertrouwen in ons heeft dan enkele maanden terug toen we een eerste diernartspoging waagden. De garage is alvast ingericht voor een mogelijke herintroductie erna.
Puntodc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 nov 2020 12:12

Re: Hoe onze 3 katten met elkaar laten opschieten, stressniveau en jaloezie verlagen

Bericht door Puntodc »

Helaas! Eindelijk een afpraak met de dierenarts klaargekregen. Ondanks zijn gedrag, is Sokkerd wel gecastreerd. "Het is gewoon een plasser" zei de dierenarts. Ik zie voorlopig dus niet echt een oplossing :(.

Ondertussen wordt de garage zo'n 60% van de tijd ingenomen door Sokkerd, dat is al vooruitgang. Al hoop ik dat het dierenartsbezoek (in diezelfde garage), daar geen verandering in heeft gebracht. Ik ga nog meer kattenplanken installeren en speeltjes kopen, maar het stressniveau zal in ieder geval dus niet direct verlagen.
kittentjes

Re: Hoe onze 3 katten met elkaar laten opschieten, stressniveau en jaloezie verlagen

Bericht door kittentjes »

Misschien ben ik wat negatief maar ik zie het voor alle katten op deze manier niet echt zitten. Het is voor je eerste kat zielig die ervaart er enorm veel stress door en kan niet meer doen en laten wat hij wil.
De buitenkat is zeer territoriaal en heeft dus ook stress op deze manier. Hij wil wel maar mag niet naar binnen. Kan ook niks opbouwen met jullie en de andere 2. Plus de middelste kat die heeft eigenlijk geen problemen maar is voor de 1ste kat ook een bedreiging.

Ik weet niet of dit opgelost kan worden en hoe behalve een hele goede herintroductie die denk ik veel tijd gaat kosten.
Ik zou eerder voor een herplaatsing gaan. Het is lief bedoeld maar in mijn ogen voor alle partijen beter als de andere 2 katten een nieuw huisje krijgen waar ze alleen zijn en alleen aan een nieuw huis en omgeving hoeven te wennen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie