1 jarige kat maakt rare geluiden sinds nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Reddevil
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2020 08:10

1 jarige kat maakt rare geluiden sinds nieuwe kitten

Bericht door Reddevil »

Hoi

Ik heb sinds gisteren een kitten erbij gehaald voor mijn 1 jarige kat garfield zodat hij niet zoveel alleen is.

Nu weet ik alleen niet of ik de goede keuze heb gemaakt.

Sinds de kitten (gizmo) er is begint garfield raar te mauwen.

De eerste ontmoeting was spannend voor garfield, hij ging er met dikke staart heen maar die ging al snel weg.

Nu merk ik alleen aan garfield dat die gizmo niet met rust wilt of kan laten. Hij gaat van een afstandje lopen kijken en valt hem dan ineens aan. Ik merk ook dat garfield zich heel groot maakt over gizmo.
Maar wat ik het raarste vind is dat; garfield heel raar mauwt, het lijkt een soort van combinatie van purren/spinnen en jammerend mauwen.

Ik weet dat ze pas 1 dag bij elkaar zijn maar wil graag weten of dit normaal gedrag is van garfield. Ik durf ze namelijk niet alleen te laten, ben bang dat ik dan niet vrolijk thuiskom
Cerna

Re: 1 jarige kat maakt rare geluiden sinds nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Ik probeer me een voorstelling te maken van het geluid, maar iedere kat heeft een eigen vocabulaire en dit ben ik nog niet tegengekomen. Maar ik denk niet dat het echt kwaad kan.
Garfield moet wennen aan de 'indringer' en uit zich op deze manier (de meeste katten grommen en blazen) en zolang hij Gizmo niet echt verwond en Gizmo niet bang voor hem is, is dat zijn manier van kennismaken. Maar wanneer je denkt dat het iets te wild gaat voor het kitten en deze weg gaat kruipen, mag je Garfield gerust corrigeren.
En één dag is ook nog veel te kort om nu al te spreken over wel of geen goede keuze.

Bij mij werkt een introductie altijd het beste wanneer ik met een lintje of een breinaald ga spelen (maar tegenwoordig heeft niet iedereen meer breinaalden). De beide katten zijn dan gefocust op het speeltje en wennen zo aan elkaar. Een balletje of lasermuis vind ik echter niet zo'n goed idee want dan worden ze elkaars concurrenten en zal het kitten het onderspit delven.

Het komt vast goed!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 1 jarige kat maakt rare geluiden sinds nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Inderdaad, 1 dag is veeeeel te kort om daarover te oordelen.
Afgelopen weken hebben we al meerdere topics gehad over het introduceren van een kitten bij een kat van 1 jaar.

Jackson Galaxy had hier een mooi filmpje over gemaakt.

https://youtu.be/1ftKVvcXY2o

Dus zoveel mogelijk bij elkaar laten. Goed opletten dat die kleine niet te bang wordt (want dan mag je inderdaad even ingrijpen). Maar kittens zijn veerkrachtig en soms piepen en schreeuwen ze, om direct daarna, wanneer er loggelaten is, weer terug aan te vallen.

Bij teveel spanning (of wanneer Garfield het echt te bond maakt) kun je samen met ze gaan spelen (op de grond zittend met elk aan de eigen kant van je benen). Als je weggaat en je vertrouwd het nog niet helemaal dan kun je ze wel scheiden. Maar je moet je realiseren dat elke kaar als ze dan weer bij elkaar komen het weer nieuw en spannend is waardoor de eerste uurtjes weer die spanning (en jaaggedrag) ontstaat. Dus op een gegeven moment moeten ze het zelf samen uit kunnen maken. En dan komen ook de momenten van ontspanning (van beide) nadat ze helemaal moegespeeld zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie