2 katers erbij nemen of niet ?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
kittentjes

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door kittentjes »

Heel spannend maar wat fijn dat ze nu bij jou een goed plekje krijgen!

Via de app tapatalk kan je makkelijker foto's plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Marjolein_22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jun 2020 20:24

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Marjolein_22 »

Wat fijn dat jullie ze een goed tehuis kunnen bieden! Dat eten moet inderdaad vanzelf wel goed komen, krijgen ze dezelfde brokjes/voer als ze gewend waren? Succes!
Gebruikersavatar
Kattenhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:08

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Kattenhuis »

Ze moete gewoon nog wennen aan de nieuwe omgeving en geuren. Allemaal nieuwe indrukken doen ze op. Ze gaan vast 's avonds of 's nachts als het rustig is wel wat eten en drinken. Ik ben een paar maanden geleden verhuist (met mijn 4 katten). Mijn katten zaten een paar dagen weggekropen in hoekjes in een slaapkamer in het nieuwe huis. Had eten/drinken bij hun in de buurt gezet. Nu lijkt het alsof ze hun hele leven hier gewoond hebben. Komt vast wel goed met ze. Hoe gaat het inmiddels met ze. Je moeder zal vast wel blij zijn dat ze bij jou een thuis hebben gevonden.
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

zodus een week later , als de kans zich voordoet ga ik naar hun kamer en lees wat voor er staat een bed, en ene springt op het bed en komt lief doen je moet hem strelen en knorren gelijk een biggetje ,,,,de andere heeft nog wat meer schrik maar hij komt ook en laat zich stelen ,ze eten al korreltjes, vis, en snoepjes ook , dat komt wel in ordemaar tijd,,,nodig want bij geluid schieten ze weg ,,maar we hebben geduld, want het word een hele onderneming, ze zitten nu in die kamer waar we ze laten gewennen aan ons tot ze echt geen angst meer vertonen,,daarna de rest van het huis verkennen en dan is er onze kater van 15 jaar ,,,ook ne brave , hopelijk zal dat ook in orde komen,,,buiten is pas voor veel later ,en we wonen op een booerderij de grote binnenkoer kunnen ze vrij lopen van het gras en groen genieten en bij goei weer de zon,,, en ze kunnen eigenlijk niet weg,maar zodus nog een hele afstand af te leggen,,maar geen haast ,,,mijn moeder beseft het allemaal niet meer zo goed ze is op palliatieve (88 jaar en uitgezaaide kanker,,,,) kwestie van dagen - 2 weken ,,,enfin dat is het leven maar zodus de beestjes zijn hier welkom, en zo verzet ik mijn zinnen ooo de dood van onze schat van een kattin (na 15 jaar ,, ook kanker) is gelijk een kind verliezen he ,,,,onze kater ook wat in stress daardoor en ondertussen lijkt hij het te aanvaarden dat ze weg is,,,,maar zodus de "mirza" en pukky, zijn erbij,,,,twee pekzwarte katers, alleen pukky heeft een witte snorharen,,,(word vervolgd ) ik tracht fotos te zetten ook, hopelijk word het niet vervelend mijn schrijven,,,,
Marjolein_22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jun 2020 20:24

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Marjolein_22 »

Ahh dat klinkt al goed! Leuke namen ook. Zo rustig aan opbouwen lijkt mij prima, je kan het beter wat meer tijd geven dan te snel willen (: sterkte ook met je moeder!
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

nu is de vraag ze zitten nu een dikke week in de kamer maar de rest van het huis is zooo groot, en onze kater nog,,,,zouden we ze reeds durven laten de rest van het huis verkennen ? en kontakt met onze kater hoe gaan we dat aanpakken om het zo goed mogelijk te laten te verlopen,,,,,veel vragen waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen, kwa lief ze komen reeds allebei knuffelen zodus dat zit al goed maar als er iemand de trap op komt steken ze zich weg,, buiten is niet voor de eerste 2 maanden zeker, niet eerst 200 % aangepast hier als het mee valt met onze kater (hopelijk)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Anne »

is er al contact met jullie kater geweest? Hebben ze al aan elkaar gesnuffeld via het luik? Hoe ging dat?
Als dat goed is gegaan kun je altijd proberen de deur open te laten en kijken hoe het gaat
Wel alle buitendeuren en ramen dicht houden want een week is nog te kort voor de katten om jouw thuis als hun thuis te beschouden ;-)
Fijn dat het al zo goed gaat overigens :-P

Hoe is het met je moeder? Mist ze haar katten of krijgt ze dat niet meer zo mee?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

zo ze zitten nog boven maar heb de kamer deur open gezet,,,,we gaan vandaag ze eens los laten in huis en zien wat er gebeurd,,,(buiten zeker niet das voor misschien een dikke 2 maand eerder niet ze moeten hier echt "thuis" zijn dan mogen ze ook buiten , )
wat mijn moeder betreft, ze is ondertussen overleden (zondagnacht)rustig ingeslapen in haar slaap na een pijnpomp gehad te hebben (kanker overal en in de nieren ook ,,,) enfin dat is het leven ze wist dat haar twee poezen bij ons waren zodus das fijn, zodus vandaag de eerste kontakt "live" nu het huis is groot genoeg ze kunnen overal heen of rondlopen plaats zat ,,,alle sinds ze zijn reeds een pak verandert , ze komen naar je toe , alleen eten nog niet echt echt met mondtjes maat,,,,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Gecondoleerd met je moeder. Wel fijn dat ze wist dat de poezen goed terecht gekomen zijn.

Bij het loslaten is het even heel erg van belang dat je de eerste interactie ziet. Als dat gewoon brommen, blazen en een enkele mep is, dan is er niets aan de hand. Dat is allemaal prima. Zolang er maar geen uitvallende agressie (aanvallen) gebeuren. Hopelijk valt het allemaal reuze mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

zodus we gaan uiteindelijk nog wachten tot volgende week maandag, dan zijn we 4 dagen vrij en zijn thuis, ik had ene straks al in huis gelaten beneden en hij ging onmiddelijk onder de kast zitten, ze lijken toch nog zeer bang hoor, bv,, als ik tijdens de dag bij hen ga zitten steken ze zich weg,, ga ik als het avond is en de lamp gewoon brand bij heb zitten komen ze uit en bij me zitten,,,,zodus we gaan ze toch nog een paar dagen in de ruime kamer laten wonden en dan maandag waarschijnlijk ze in huis laten, en zien wat er gebeurd, we hebben geduld en ben zeker dat het wel in orde komt, gedult is denk ik het sleutelwoord , onze kater van 15 jaar is ook geen agresieveling , ik hoop dat daar alles wel zal meevallen, maar het is nu natuurlijk terug stress eerst naar een nieuwe huis (grote kamer) daarna eigenlijk ons leren kennen en vertrouwen,,,en dan moeten ze opnieuw de rest van het huis ontdekken, niet eenvoudig allemaal heb vertrouwen ,en geen haast want ik denk dat haastig te werk gaan dat dat alleen maar slecht is, (soory voor het lange verhaal) maar jullie meningen helpen wel een pak hoor ook de ervaringen, (kattenhuis bv,, dat zijn jou poezen en ze waren enkele dagen angstig en staken zich weg , zij hebben nieuwe baasjes, ,,nieuw huis, ,,,,
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Anne »

Gecondoleerd met je moeder. Wat fijn dat ze nog heeft meegemaakt dat haar twee katten zo goed terecht zijn gekomen
Spannend aanstaande maandag. Ik heb het gevoel dat het wel goed gaat komen.
heeft je 15 jarige kater nog op dit tweetal gereageerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

voor de moment zijn ze nog echt angstig ,s'avonds omen ze uit hun schuilplaats om zo te zeggen over dag steken ze zich weg en zijn echt angstig , we forceren niets want dat is geen nut, geduld hebben en hopen dat we hun vertrouwen kunnen winnen ook overdag, dan pas laten we ze in huis los en met onze kater want ze nu loslaten dan gaan ze in de woonkamer of zo gewoon onder de kasten gaan zitten en daar hebben ze niets van,ik denk wel dat het in orde komt maar zal behoorlijk wat tijd vragen ,,,ze zitten hier nu 2 weken en het is wat verbeterd maar overdag steken ze zich echt weg,
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

hallo, ze zijn al wat losser, vanmorgen (het was nog vroeg hadden we de kattenkamer deur opengelaten) ze waren op verkenning maar op een gegeven moment was onze kater ook boven en was er een gevecht , niet lang maar toch , verkeerd zoiets denk ik ze zitten nu terug in de kamer maar ze moeten eens eruit hoe dat best aanpakken zonder dat er steeds gevochten gaat worden , ze afleiden met snoep en alleen samen laten komen als we erbij zijn, onze kater had al 2 maal in de kamer geweest en aan een van de twee wat genuffel meer niet de andere blies wat,, hoe dat oplossen onder toezicht,,of zo ,, ze moeten eens in huis komen ook ze kunnen niet eeuwig boven in die kamer zitten , gewoon openlaten maar dan zien we niet steeds wat er gebeurd en als ze vechten of zo ,,,,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Het hangt een beetje af van wat een 'gevecht' is.

Als er echt gevochten is dan is het dringende advies ze inderdaad NIET zomaar bij elkaar te laten. Grommen, blazen en af en toe een map mag allemaal. Zelfs heel even een korte aanval mag ook zolang er niet teveel fysiek geweld is. Dat is allemaal aftasten om te kijken wat ze aan de ander hebben ("valt ie terug aan", "rent ie weg als prooi", "moet ik op de hoede blijven", etc).

Je wist natuurlijk al wel dat de mogelijkheid er was dat je een goede introductie moest gaan doen. Het hangt dus een beetje van de intensiteit van het focussen op elkaar af hoe langzaam je die introductie moet doen. Als je ze af kunt leiden met een snoepje of spel dan kun je ze onder begeleiding bij elkaar laten. Maar je moet dan wel heel goed opletten dat het niet tot fysiek contact komt. Bij heel veel van dat soort contact wordt de focus op een gegeven moment steeds sneller gebroken en gaan ze het 'gewoon' vinden.

Als het met snoepjes en/of spel niet lukt dan zul je terug naar de tekentafel moeten en toch kijken of je iets van een hekje kunt maken dat ze elkaar wel zien maar niet aanraken (b.v. ook eten aan beide kanten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

zo nog eens een update de boven kamer staat nu open, en ze komen naar beneden, straks zat er ene op de krabpaal van onze tieger te liggen en onze tieger lag te slaopen bovenop,,,dan is hij op de zetel komen zitten en nu terug naar boven onze kater heeft dan wat rondgesnuffeld maar verder geen reactie we laten ze voorlopig alleen samen als we het zien zodat er geen echte gevechten ontstaan en leiden af met snoep indien nodig tot nu is alles rustig,,,,het vraagt geduld maar ik enk wel dat het in orde komt, zeker geen haast als we terug werken zijn laten we boven to (dan kunnen ze overal bven lopen, eens thuis s'avonds de deur open ,,steeds onder toezicht ,om te zien wat er gebeurd als ze mekaar zien, deze morgen lag onze tieger in de keuken op de stoel te slapen en puky was aan het kijken maar verder niets , zat wat later rustig op de grond,,,maar tegen het begin al enorme vooruitgang geboekt, ze zijn al heel wat minder schrikkerig aan het worden ,(nog wel gedeeltlijk maar toch veel verbetering
Plaats reactie