2 katers erbij nemen of niet ?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

hallo, wij zitten met een hemelsgroot probleem,,,
verleden week onze lieve meisjes poes spiroe die 15 jaar bij ons was moeten laten inslapen, agressieve kanker,,,,we zijn dit erge verlies nog aan het verwerken tesamen met onze kater tieger ook al een kereltje van 15 jaar oud, een rustig aanhankelijke kat, slaapt veel en spelen vind hij ook nog prettig (een fijn koordje is prettig om te pakken,,,,)enfin wat is het probleem,, mijn moeder is naar de kliniek (90 jaar ) en zal van daar naar een home gaan daar thuis blijven onmogelijkis geworden,,,,,maar ze heeft 2 gekastreerde katers, van ongeveer 5 jaar oud,,,,angstige beestjes die hun ganse levenal opgesloten leven in een klein appartement,,,de zon ,, kennen ze niet om zo te zeggen,,,nu wij wonen op een boerdeij, ze hebben hier lopens buiten en kunnen eigenlijk nergens op de straat of zo belanden,,,maar ,,wat te doen,,,asiel geen plaats, niemand wil de 2 poezen,,,en tja moeten wij dan eigenlijk (pas na het verdrietige verlies van ons meisjespoes om het op te lossen 2 vreemde katten om zo te zeggen (want het waren mijn moeder haar katten,,,)bij onze lieveling zetten,,,,hij was ons meisje gewoon, maar is nu rustig en wat gaat deze zaak veroorzaken? zal hij de katten aanvaarden,,,,of zij hem,, zal het onze schat stress geven en een opgejaagde oude dag,, dat willen we best vermijden,,,,we dachten gewoon te wachten tot de dag komt dat we ok van hem afscheid moeten nemen en dan 2 jonge katten hier een fijn leven aan te bieden,,,maar nu worden we zowat gedwongen om ons te ontfermen over de 2 katers van ons moeder,,,(die trouwens angstig zijn en lopen gaan van ons,,,,(maar dat erzijde ) we willen eigenlijk de kater van ons niet ongelukkig maken en wie zal het zeggen of het wel een geod idee is om twee katers van 5 jaar bij te zetten met een kater van 15 jaar,,,,,
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Anne »

Gecondoleerd met het verlies van jullie poes!!
Ik weet niet hoe jullie woonsituatie is? Misschien is het makkelijk om de eerste paar maanden de twee katers apart te houden van jullie eigen kat?
Zodat ze elk kunnen wennen?
het zal voor je moeder wel een ontzettend fijn idee zijn wetende dat haar katers bij jullie terecht komen
maar ik weet niet hoe groot jullie wonen en of dat een mogelijkheid is?
Verder denk ik zelf dat het wel mee gaat vallen, katers van 5 jaar zijn geen kittens meer die de boel gaan terroriseren
En jullie eigen kat zal ook wel zijn eigen grenzen aan kunnen geven?
Dit is was ik zou doen maar jullie moeten natuurlijk doen wat jullie willen doen
In ieder geval sterkte nogmaals
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

ja ben juist op haar appartment geweest zijn echt dikke katers,,,angstig ene kwam aan mijn hand ruiken de andere zat onder de kast en te blazen als je te dicht kwam,,, heb hem gerust gelaten die beestjes zitten in een kamer van 3 op 5 ocharme,,, buiten zijn ze aan het werken op stelling (op het 10 d e verdiep ) met kloppen en lawaai erbij en dan vreemde mensen die eten komen geven,, ik dacht ze te nemen we hebben plaats zat (boerderij) ga een grote kamer leeg maken en in de deur een gat zagen waar ik draad voor zet zodat ze onze kerel kunnen zien maar niet aan hem kunnen en daar ze een hele tijd laten wennen aan de situatie , daarna zien we hoe onze manneke reageert , loopt het goed kunnen ze blijven loopt het slecht kunnen we nog altijd zoeken voor een opvang voor hen dan
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Het is van tevoren absoluut niet te voorspellen hoe het gaat tussen die twee en jouw senior.

Maar zo te horen heb je de ruimte en dan zou ik het zeker proberen. Genoeg tijd nemen voor een goede introductie want die twee mogen de eerste maanden toch niet maar buiten (en zo te horen zijn ze dat dus ook niet gewend).

Inderdaad, herplaatsen kan altijd nog. Wel zou dit een hele tijd kunnen duren (hoewel katten je soms kunnen verbasen) en het kost jou ook wat tijd want je zult ook behoorlijk wat tijd met die angsthaasjes door moeten brengen.

Veel succes. We horen graag hoe het verloopt :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

ja zodus gaan nu een grote kamer boven vrij maken , en in de deur een vierkant gat maken waar draad voorkomt,zodanig als onze kater boven komt hij hen kan zien of ruiken , daar zullen ze een tijd je blijven en zien wat er gebeurd, als we ze nadien samen kunnen houden, als onze kerel ze niet aanvaard hebben we dan nog tijd om een opvang voor hen te zoeken,,,volgende week woensdag word de ruimte in gereedheid gebracht en de donderdag morgen verhuizen ze naar hier,, eerst proberen om dat angstige weg te krijgen en komt al stilletjes naar je toe en ruikt aan je hand,,,de andere steekt zich weg en blaast,,,gedult zal nodig zijn,,,,
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jullie besloten hebben om je over ze te ontfermen!
wat een slim idee om een gat in de deur te maken en dan met gaas het gaan afspannen
Succes met alle voorbereidingen :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Ik zou de eerste dagen zelfs helemaal geen zichtcontact geven. Ze ruiken en weten echt wel dat er andere kat(ten) zijn. Dat is de eerste dagen voldoende. (dus een doek voor dat gat)

Wat moet ik me bij 'een draad' voorstellen? Hou er rekening mee dat een kat zich door een kleine smalle ruimte kan wringen. Bijvoorbeeld een roostertje zou dan beter zijn.

Eigenlijk adviseren we zelfs meestal een hordeur.

En op een gegeven moment bij die deur (eerst op grote afstand) eten geven.
En dan steeds dichterbij. Dit moet wel heel geleidelijk om geen stress te geven.
Dat dichterbij moet dus telkens ver onder het stress-niveau liggen maar wel net boven het 'te gemakkelijke'.

Ze moeten op een gegeven moment normaal vinden dat er andere katten aan de andere kant van die deur zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

nu is de vraag nog het volgende,,,,zodus dat zijn twee katers van mijn moeder we dachten een jaar of 4-5, ze blijken reeds 7 jar te zijn, maar,,, bv in het appartement hebben ze een krabpaaltje van ocharem 1 meter hoog,,, (hier bij bons we hebben 2 krabpalen staan van 2 m hoogte )waar onze kater en overleden kattin zo graag op vertoeven,,,maar zodus die 2 katers angstig, blazen,,,we gaan de kamer inrichten met aan de muur zitjes hoger dan onszelf, en de krabpaal die ze hebben op een verhoog zetten, zodat ze eigenlijk kunnen neerkijken,,,,en niet omhoog steeds, dan stel ik me de vraag kan je nog van zulke oudere poezen die geen enkele band met ons hebben "onze poezen " maken alee moeilijk uit te leggen , maar naar ons toe hoe moet ik zeggen niet angstig blijven en weglopen,,,zal geduld vragen, maar we gaan proberen , maar lukt dat met zo oudere katten ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor dat gaat lukken, dat heeft even tijd nodig om aan jullie te wennen. Ik heb zelf 4 jaar geleden 2 katers van 6,5 jaar in huis gehaald, na het overlijden van een vriendin.

De ene kat was meteen om en wilde knuffelen met ons, de andere moest niks van ons weten de eerste 2 weken. Dat is bij beide goed gekomen. Ze zijn bijzonder aanhankelijk naar ons toe.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Absoluut. Je kunt zelfs met katten van 15 jaar en ouder nog wel een band opbouwen. Maar het kan inderdaad per kat verschillen hoelang dit duurt. Zo zei ik al dat je dus best veel tijd door zou moeten gaan brengen in hun kamer. B.v. gewoon een lekkere stoel of bank daar neerzetten en daar een boek in gaan zitten lezen. Voorlezen kan ook ;) Hun het tempo van contact laten bepalen. Niets forceren. Paaien met snoepjes mag. Geen stemverheffing als ze iets 'fouts' doen of uitvallen naar jou. Dat bromen en blazen komt alleen voort uit onzekerheid, niet agressiviteit.

Maar het is O zo belonend als je ze ziet groeien in zelfvertrouwen rond jou en ze de stappen vooruit ziet zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

super, ik laat het vervolg weten woensdag avond of donderdag morgen verhuizen ze naar hun "plaats" bij ons,,,,,,,word vervolgd,,,
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

zo kamer is ingericht,,,hun 2 kleine krabpaaltjes heb ik op een koffer gezet waardoor ze plots hoog zijn en als ze erop zitten alles kunnen overzien en (denk ik ) zich veiliger gaan voelen dan steeds lager dan ons mensen te zijn ze hebben een zetel waar hun dekens inliggen alsook op de koffer waar de krabpaalen nu opstaan ligt een deken zodanig dat hun geur er reeds is,,,verder afwachten voor het moment zijn het twee angstige beestjes (appartement is half leeg,,,vernsters afgeplakt , ze zijn buitenkant aan het werken,,,) zodus ze eerst lekker allebei na de stress van ze te verplaatsen wan ze kruipen nu onder een lange kast,,,) ze wat rust geven en laten gewennen aan de geluiden en geuren in ons huis,,,
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door nellebel »

wat lief dat je ze onder je hoede neemt. ik denk dat ze een paar fantastische jaren bij jullie tegemoet gaan. zal effe tijd kosten, maar dat gaat zeker goed komen. ze zijn gewend om te leven in een kleine ruimte, dus al zou dit zo moeten blijven zou het nog geen ramp zijn toch?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door castratenkoor »

Om Bolle en Maks aan ons te laten wennen hadden wij een luie stoel in de kamer gezet. Ik zong elke dag kinderliedjes voor ze. Zo wenden ze aan mijn stem. Maar voorlezen zoals Rik zegt is ook een goede optie.

Fantastisch dat je ze opvangt en succes met de introductie!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

ze zijn vandaag verhuist de beestjes waren op van de angst,,,het appartment waar ze nog zaten door de werken daar oorverdovend lawaai,,, moet een hel voor de beestjes geweest zijn ze zijn veilig aangekomen zitten wel op de kranbaal bank,,,en ene onder een stoel,, maar,,, ze laten zich allenei strelen zonder blazen of grommen, ze hebben vandaag hun eten niet bezien maar denk wel door de stress dat dit normaal is, een paar dagen rust en veel praten en gaan kijken en een streeltje , zal wel helpen,,,jammer dat ik, hier geen fotos kan zetten (of kan dat toch ) zou leuker zijn om het te volgen
Plaats reactie