2 katers erbij nemen of niet ?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Dus ze zijn al allemaal samen in dezelfde ruimte zonder problemen (met toezicht). Nou... dat komt dan inderdaad wel goed.

Rustig aan doen maar ik denk dat je wel de bevestiging hebt dat dat echt wel goed komt. En het hoeven geen vriendjes te worden in de zin van allemaal in één mandje slapen. Maar gewoon allemaal samenleven. En zo te horen komt dat wel goed. En dat in één maand tijd :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

wat mijn echtgenote nu denkt,,,zodus gisteren hebben mirza en onze tieger achter mekaar gzeten kort, geen gevecht, nu deze morgen mirza eten gegeven op een 3 m afstand van onze kater (ze zagen mekaar) rustig eten onze kater stopte eerst maar de andere at alles op zonder problemen gisteren avond in de zetel onze kater op 50 cm afstand van mirza keken naar mekaar maar door middel van een speeltje hun aandacht afgeleid , geen problemen, , nu vanavond was mirza beneden en onze kater kwam naar de voorplaats en merkte hem op , en begon heel voorzichtig terug te draaien en ging naar de keuken op zijn krabpaal liggen , mijn echtgenote denkt nu dat onze oude kater ongelukkig is en zal die "schrik " van de andere of hoe moet ik dat noemen weggaan of wat moeten we daar mee doen of zal dat beteren? de tweed kater lijkt hem er niets van aan te trekken ik denk dat mirza reeds vroeger "baas " was van de twee maar die komen goed overeen maar verdorie katten zijn ingewikkelde wezens,,,we boeken vooruit gang ze zijn veel aanhankelijker dan in het begin , , ze komen nu het rest van het huis verkennen,,,,nu nog trachten om de sluip toestand van onze kater wat in orde te krijgen,,,,maar ze vliegen niet op mekaar af en dat is toch al iets zou ik zeggen ,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Dat ze niet op elkaar afvliegen vind ik al heel heel erg goed. Het achter elkaar aanjagen kan zelfs al een poging tot spel zijn. Of gewoon elkaar aftasten (wat doet de ander als ik dit doe). Ik denk ook niet dat Tieger ongelukkig is. Ja, hij is wat ongemakkelijk, kan zelfs uitvallen naar de oude baasjes als iets hem niet uitkomt (maar ik lees niet dat dat al gebeurd is). Hij zal ook moeten wennen aan de situatie. Dus dat hij zich aarzelend terugtrekt i.p.v. langs Mirza gaat is normaal. Maar dat gaat echt wel goed komen. En je kunt Tieger straks ook wat helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen bij de andere 2. Daar zijn verschillende methodes voor.

En het kan best zijn dat ze wel eens met elkaar ruzie krijgen. Hopelijk niet in deze beginfase want dat zou dan de introductie verstoren. Maar met 3 en meer katten heb je een groep waarbij de onderliggende verhoudingen zich altijd moeten vormen.

Af en toe afleiden met spel en snoepjes is dan ook goed.

En ja, het 'lezen' van kattengedrag is moeilijk. En bij nieuw te introduceren katten, vinden katten dat onderling zelf ook :lol: (dat zie je aan de omkerende Tieger). Maar zoals ik het lees gaat het bij jou perfect.

Ik lees dat je nog "onze kater" zegt. Maar ik denk dat je nu gerust kunt stellen dat ze allemaal van jou zijn ;)
Tieger, Mirza en Pukky 😸
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Geert »

Komt goed!
Wordt stilaan tijd om een fotootje te posten van jullie drietal ;-)
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

ga het proberen om een foto te posten,,,,
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

hallo, nog eens wat nieuws, toestand is nog niet in orde (zal het ooit in orde komen ,,,) zodus onze rosse woont nu in de keuken op zijn krabpaal , hij is nog angstig tegenover de twee nieuwkomers is wel verbeterd, maar toch , we laten ze zoveel we kunnen samen onze rosse blijft dan op zijn krabpaal zitten en komt er alleen af als de deur toe is en ze er niet zijn,,,,deze morgen lag hij op de stoek de andere kwamen binnen geen probleem hoij stond op en er was even ruzie (onder tafel onze rosse op de krabpaal en de mirza naar de voorplaats,,,allebei dikke staart,,,zijn we nu terug duizend stappen achteruit? ik weet het niet zal het ooit in orde komen dat onze rosse geen schrik meer heeft,,,? de twee nieuwe poezen zijn nu bij ons van okt, ik hoop (hoop meer kan je niet doen ) dat onze oude kerel zijn schrik wegkrijgt en dat tegen het voorjaar er een "verzoening " om zo te zeggen is en ze kunnen samen leven,,,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

ikkezelf schreef: 04 jan 2021 10:57 ... stond op en er was even ruzie (onder tafel onze rosse op de krabpaal en de mirza naar de voorplaats,,,allebei dikke staart,,,zijn we nu terug duizend stappen achteruit?
Wat noem jij ruzie? Als het alleen om 'dikke staarten' gaat dan is er niets aan de hand. Dat zijn geen stappen terug. Zelfs blazen en grommen is alleen maar een teken aan de ander om op afstand te blijven en nog geen echte ruzie. Ruzie is als ze elkaar uit gaan dagen en ook daadwerkelijk benaderen terwijl er signalen gegeven worden om op afstand te blijven.

Hoeveel 'werk' je met ze? Dus met alledrie samen spelen, snoepjes voeren, nog meer spelen? Om ze te laten zien dat de ander niet 'eng' is. En om ze meer gemakkelijk te maken met het omgaan met elkaar. Als er bijvoorbeeld één in de krabpaal zit is dat een ideaal moment om met de andere te spelen en te laten zien dat het allemaal ok is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

wij zijn ten einde raad dat spelen heb ik al gedaan we spelen met alle drie, maar de oude kater door dat voorval van gisteren hij gaat naar buiten en durft bijna niet meer binnen te komen nu, als ik het omschrijf hij is een angstige kat geworden in de woonkamer durt hij niet meer komen,zodus hij leeft in de keuken (daar staat nu een lange zetel en saat ook een hoge krabpaal (2 m hoog) daar is zulk huisje op waar hij bijna de ganse tijd inzit , nu vandaag hij was buiten en toen hij terug binnenkwam duidelijk angstig rond aan het zien of er geen andere kat was, als de keukentussen deur toe is word hij rustig en als we s'avonds na het werk thuiskomen zit hij in de zetel, maar wat moeten we doen zo kan het niet blijven want als hij zo angstig blijft gaat hij op de duur ziek worden en per slot hij is 15 jaar , geen fijn gevoel om hem zo vol schrik te zien ,gisteren was er even onder tafel lawaai van gevecht zal ik niet zeggen maar hij heeft terug een schrik gepakt ,,,we hebben ook al die feloway geprobeerd (kost niet min ) en dat helpt nul , terug de twee naar boven in een kamer appart zetten ? of de deur toe van de boven dan kunnen ze daar rondlopen overal en terug wachten tot de rosse in huis op zijn gemak is ? maar lost het dat op ? we zijn echt ten einde raad en de twee zwarte zijn lief ik zou het erg vinden ze naar een asiel te moeten doen, ze zijn aan ons gewend maar de situatie met onze oude jongen lijkt niet te lukken en ze zijn nu al hier van begin oktober en sosm zou ik zeggen vooruitgang maar door gisteren zijn we weer terug bij af , en zit er een angstige rosse kater op de krabpaal,,,,
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

is het een oplossing ze terug te scheiden ? en alles opnieuw te doen ? we hebben maar twee opies meer, ofwel de twee katers naar een asiel doen (zou dat erg vinden ze zijn gehecht en lief) ofwel nog een kans om ze te koppelen maar ik zie het niet meer zitten hoe kan je in godsnaam een angstige kater van 15 jaar terug sterk krijgen zonder die schrik ? hier lijkt het niet te lukken , ik zou gezegd hebben enkele dagen terug dat het iets beter was maar nu is er terug echt schrik , niet te doen, zodus de twee terug appart zetten boven verdieping tot zolang de oude kater terug overal in huis durft te komen (hoe lang dat zal duren ? ) en dan terug aan elkaars geur laten wennen ? en daarna de ene het teritorium laten verkennen van de andere zonder dat ze mekaar zien , ,, pfffff weet het niet meer ten einde raad zijn we , maar zoals het nu gaat,, de rosse kater van 15 jaar gaat op den duur ziek worden als hij zo angstig blijft en dan zijn we nog verder van af,,,,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Ik zou inderdaad ook een stap terugnemen. Angst bij een introductie is niet goed. Maar je moet je ook realiseren dat elke introductie gedoemd is te mislukken als één van de partijen zich terug kan trekken naar buiten. De hele bedoeling van een introductie is ze aan elkaar te laten wennen door ze nét over de grens van gemakkelijk, maar nét voor de grens van stress en angst te laten zijn. Als een kat zich terug kan trekken door naar buiten te gaan dan zal die dat verkiezen boven die grens van het ongemakkelijke.

Ik weet verder ook niet of je in maaltijden voert? Want met maaltijden kun je ze over die grens heen trekken.

Maar een compleet nieuwe introductie lijkt me nu misschien ook wel verstandig als er één is die angstig is en niet te paaien is met snoepjes en spel.



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door castratenkoor »

Zoals Rik al zegt - het is belangrijk om de rosse van 15 jaar niet meer naar buiten te laten. Introductie heeft op deze manier geen enkele zin.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

Zodus, heb het filmpje van Jackson bekenden, we gaan de rosse binnenhouden en ze van plaats verwisselen zoals hij zegt maar hoe lang doien je ze op de andere plaats te laten want dat lijkt hij niet te zeggen we gaan het toepassen eten geven en telkens korter bij de tussendeur, die ik op laatst dkoir een zift duur zal vervangen ma hoe lang telkens ze laten op elkaars plaats,, 1 dag, of 2 en dan terug,,,,
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

Zo, eerst beginnen met een etenplan voor de rosse en de twee zwarte, geen vrij voedsel meer laten staan, de rosse niet meer buiten ondertussen, dan wisselen van Basecamp zo gezegd zonder dat ze elkaar zien, dit een tijdje doen, ondertussen eten geven en steeds dichter bij de deur,,,,,, en eens dat lukt een doorkijkdeur,,, nu de vraag want dat zegt hij niet, hoelang moet het wisselen van Basecamp duren een dag, of minder enkele uren,,, eens ze ondertussen aan mekaars geur gewenst zijn tijdens eten en je niet korter meer kan naar de tussen deur,,, daar volg ik, dan rest de vraag het sappen van plaats hoelang telkens dat wil ik nog weten en dan kunnen we herbeginnen met de nieuwe introductie,,,,,
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door Rik »

Bij een dichte deur zul je sneller naar die deur gaan dan bij een hordeur als ze elkaar kunnen zien. Wanneer ze dus door de dichte deur, dicht bij de deur, geen interesse hebben in dat erachter zit kun je naar zicht (met hordeur of hek) gaan. Je moet dan natuurlijk wel weer een stukje verder van de deur beginnen want als dat in een keer dicht bij de deur is zal dat teveel afleiden. Je kunt ook elke keer een stap dichterbij als ze meer interesse in het eten dan in elkaar hebben. Al dit natuurlijk in combinatie met de andere stappen (zoals siteswap).

De bedoeling is dat ze ongevoelig worden bij het elkaar zien en je ze makkelijk kan afleiden (b.v. met dat eten). Als dat lukt kun je dit n.l. ook tijdens spel toepassen zonder dat ze op elkaar focussen.

De duur van deze stappen is per kat en combinatie verschillend.

Ook de duur van siteswap is verschillend. Als ze zich op hun gemak gaan voelen en gaan slapen/relaxen is dat een goed teken. Dat kan enkele uren zijn maar een dag mag ook. Zolang ze zich kunnen relaxen maakt het niet uit dat het langer duurt (want ze zijn toch relaxt). Er is dan dus geen 'nood' om direct perse weer terug te wisselen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ikkezelf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 sep 2020 01:48

Re: 2 katers erbij nemen of niet ?

Bericht door ikkezelf »

update zodus we hebben ze verwisseld van verblijfplaats of basecamp zoals jackson zegt, (hier is het basecamp van de rosse de keuken (tamelijk grote plaats en badkamer daar kunnen ze zodus vrij rondlopen staat een zetel en krabpaal van 2 m hoog zoals in de woonkamer, onze rosse zit nu in de voorplaats (dat omvat 2 plaatsen (eet en woonkamer )en de ganse boven, (tja ging niet anders) hij is naar boven en ligt op het bed onder zijn deken ,we laten hem doen ,we gaan ze nu zo een tijdje laten en ondertussen werken met eten naar de deur toe steeds korter, zowiezo geen buitenwandelingen meer voor onze rosse , en laat ons nu hopen dat we verbetering gaan zien, en het lukt want we waren zowat op een stilstaand punt gekomen (waarschijnlijk zoals hier gezegd door dat de rosse buiten kon) hij liep buiten en als we de twee zwarte in de keuken lieten kroop hij in zijn hok op de krabpaal en dat was het , maar van je fouten leer je, die filmpjes helpen ook veel ik kijk dikwijls naar zijn afleveringen op tv en hij lost het toch op de katten problemen,,,laat ons hopen dat het hier nu ook gaat lukken (poging nr 2 ) alle sinds bedankt voor de raad hier gekregen,
Plaats reactie