Kat komt niet binnen door hond

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Kelliehd
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2020 23:03

Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Kelliehd »

Hoi!

Ik ben echt ten einde raad dus ik hoop dat jullie een gouden advies voor mij hebben!

Al een ruime 5 jaar heb ik een kater in huis. Deze is sinds jongs af aan bij ons en zodra hij oud genoeg was gecastreerd. Hij was een aanhankelijke buitenkat die regelmatig binnen kwam. Hij kon goed met zijn mede katten huisgenoten overweg en er was eigenlijk geen vuiltje aan de lucht.

Sinds 2 jaar hebben wij ook een hond in huis. Een zwerver uit Roemenië. Een enorm lief dier. In eerste instantie konden mijn gecastreerde kater en mijn hond prima overweg. Ze waren niet de beste vrienden, maar hadden ook geen problemen met elkaar. Zeker tijdens de driemaal daagse wandeling van de hond was de band prima. De kater liep gezellig mee en zo nu en dan speelden ze wat.

Echter komt mijn kater sinds een halfjaar nauwelijks nog binnen. Eerst dacht ik dat hij echt vermist was. Maar al snel zag ik hem buiten nog wel regelmatig! Een aantal keer heb ik hem zelf naar binnen gehaald door hem met snoepjes te lokken en vervolgens op te pakken. Eenmaal binnen schoot hij echter zo in de stress van mijn hond, dat hij direct weer een sprintje nam en door het kattenluik naar buiten schoot. Nu is het wel zo dat mijn hond ineens fel reageert wanneer mijn kater langsloopt, maar vaak merkt hij de kater pas op als deze al gestresst aan het sprinten is. Toch wilden we hem graag binnen hebben. Dus hebben we hem nog een aantal keer naar binnen gehaald en de deur naar boven opengezet. Mijn kater was nu wel binnen, maar durfde onder geen beding naar beneden. Wanneer je hem oppakte en richting de trap liep, voelde hij de bui al hangen en begon heftig tegen te stribbelen. Daarnaast deed hij zijn behoefte overal, behalve op de bak (die ook boven stond) Dit terwijl hij wel gewoon zindelijk is en altijd zijn behoefte op de bak gedaan heeft.

Inmiddels ben ik ten einde raad: ik wil zowel mijn hond als mijn kat graag houden, wil mijn kat ook graag binnen hebben, wil niet mijn huis onder geurineerd hebben én heb het liefste weer dat mijn kat en hond zonder problemen in één ruimte kunnen zijn. Ik hoop echt enorm dat jullie mij kunnen helpen met tips en adviezen.

Liefs.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Pikachu »

Gek dat het eerst wel goed ging en later niet meer.. ben je zeker dat er geen medische oorzaak meespeelt?
Cerna

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Cerna »

Tjaaa..........."ik wil", "ik wil".

Ik wilde ook altijd graag een hond, maar had al katten en omdat ik hen die stress niet aan wilde doen, heb ik besloten om me tot katten (en konijnen) te beperken.
Dat is jammer voor mij, maar mijn katten zijn me belangrijker dan mijn hondenwens.

Met andere woorden: zet je eigen wens opzij en zoek een ander huisje voor de hond wanneer je wilt dat de kat weer gelukkig wordt in zijn eigen huis. Hij was er per slot van rekening eerder dan de hond.
En natuurlijk is dat niet gemakkelijk want je houdt van je hond en wilt hem niet kwijt en hij heeft al een traumatisch verleden achter de rug als Roemeense zwerfhond, maar vanuit mijn optiek doe je daar je kat een heel groot plezier mee. En daar hou je toch ook van?

En nu zullen er vast mensen gaan reageren die zeggen dat zij ook een hond en een kat hebben en dat dat prima gaat, maar ik ben ervan overtuigd dat het alleen prima gaat wanneer je de hond en de kat tegelijk aanschaft als puppy en kitten. En wanneer er dan later nog weer een ander kitten/puppy bijkomt zal dat ook geen problemen geven omdat het andere dier inmiddels gewend is aan een hond cq kat.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Anne »

Wanneer is je kat voor het laatst onderzocht bij de dierenarts? En heb je ook zijn urine laten onderzoeken?
Het kan natuurlijk heel goed een medisch probleem zijn. Bij blaasproblemen worden de meeste katten onzindelijk dus zou ik dat eens goed onderzoeken.
Gedragsverandering kan heel goed plaats vinden na en tijdens een medisch probleem

Ik zou zeer zeker de hond niet weg doen. Teneerste is dat ook een levend wezen wat recht heeft op een stabiele thuis situatie, vooral als ze al bagage hebben
Je zou eens naar de dog whisper Cesar Millan kunnen kijken, op national geographic heeft hij shows waaronder de dog whisper. Hij heeft menig tal honden geleerd hoe ze goed reageren op andere huisdieren van het baasje
Ik zelf heb veel van hem geleerd en ook onze honden reageren goed op de katten
Timmie* in het begin niet, die heb ik echt via de methodes van Cesar Millan geleerd dat hij onze katten met rust liet ;-)
Kortom, er is hoop aan de andere kant van de tunnel
Hij heeft ook goed leesbare boeken geschreven die je kunt lenen bij de bieb als je lid bent
Ik zelf heb een boek gekocht en deze lees ik altijd even opnieuw als er een nieuwe hond bij komt

Mocht er geen medisch probleem zijn, dan vermoed ik dat er iets is gebeurt tussen hond en kat tijdens jouw afwezigheid



@Annet ik ben het inderdaad niet met je eens dat je honden en katten als kitten/pup tegelijkertijd moet aanschaffen
Zoals je reed gelezen hebt kun je honden prima leren hoe ze met katten behoren om te gaan
katten kun je moeilijker dingen leren en het is dan makkelijker als je al een hond hebt, om dan met een kitten te beginnen inplaats van een volwassen poes met angst voor honden
Ik vind dat je wel erg makkelijk zegt dat in dit geval dan de hond maar weg moet
Honden zijn ook levende wezens, die doe je niet zomaar even weg, daar heb je ook een verantwoordelijkheid voor
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Rik »

Ik denk ook dat er iets is gebeurd waardoor je kat geschrokken is.

Ten eerste... loopt je kat nog buiten? Zo ja... dan kun je het gewoon vergeten. Je krijgt ze met geen mogelijkheid meer bij elkaar.

Je enige hoop is een nieuwe goede herintroductie. Er zijn, ook tussen hond en kat, voldoende stappen te vinden. Maar de eerste is dus... kat binnenhalen. Je moet ook bij de herintroductie (na de initiële stappen) zorgen dat de hond dus niet meer fel reageert op je kat. Op het moment dat die je kat ziet als een jachtspeeltje... dan kun je het vergeten.

Misschien moet er dus ook apart aan het gedrag van de hond gewerkt worden. En als er jagersbloed inzit, dan denk ik dat het ook echt niet meer gaat lukken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Anne »

Rik schreef: 05 sep 2020 10:33 Misschien moet er dus ook apart aan het gedrag van de hond gewerkt worden. En als er jagersbloed inzit, dan denk ik dat het ook echt niet meer gaat lukken.
Jagersbloed heeft hier niet zoveel mee te maken, meer met respect en ontzag voor bezittingen van de baas
Je moet als roedelleider je kat gaan claimen.
Een goed opgevoede hond zal hier ontzag voor tonen.
Dus inderdaad ook de hond trainen, wat er vaak op neerkomt dat je jezelf gaat trainen omdat je heel anders met je hond om moet leren gaan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 05 sep 2020 10:05Ik vind dat je wel erg makkelijk zegt dat in dit geval dan de hond maar weg moet. Honden zijn ook levende wezens, die doe je niet zomaar even weg, daar heb je ook een verantwoordelijkheid voor
Ik had wel een reactie van jou verwacht :smile: en ik ben me er terdege van bewust dat je een hond niet "zomaar wegdoet" en dat het ook "een levend wezen is".

Ik heb dan ook niet geadviseerd om de hond maar aan een boom te binden of uit de auto te gooien, maar om er een ander huisje voor te zoeken waar de hond ook gelukkig kan zijn. Ik vind dat dat bij je verantwoordelijkheid hoort wanneer je ziet dat het botst in huis tussen de twee huisgenoten.
Maar wanneer je koste wat het kost de dieren bij elkaar wilt houden met als gevolg dat dieren hier op reageren met een stressreactie, dan ben je niet diervriendelijk bezig en reageer je alleen maar vanuit jezelf: "ik wil", "ik wil".

Want ik geloof niet dat er een medische oorzaak is (maar er is natuurlijk niets op tegen om dat eerst uit te laten zoeken). Er is waarschijnlijk iets gebeurt tussen de hond en de kat waardoor de kat ervoor gekozen heeft om niet meer thuis te willen zijn en misschien kan een gedragsdeskundige hier iets mee, maar ik betwijfel het.
Maar gelukkig leven we in een vrij land en heeft een ieder recht op zijn of haar mening :smile:

Ik heb dat meegemaakt met Gizmo, de 'zwerver' die ik (helaas maar) een jaar heb mogen verzorgen. Ook hij weigerde om bij zijn verzorger te willen wonen en vloog tegen de muren op. Gizmo was pas drie weken bij haar, maar ze werd "gek van de kat" en heeft hem naar buiten gedaan. En ja, toen liep hij natuurlijk weg.
En toen ik hem voor het eerst bij ons in de binnentuin ontmoette en er via Amivedi achter kwam dat hij uit de buurt kwam, heb ik haar gewaarschuwd en hebben we hem samen gevangen. Twee uur later liep hij weer in de binnentuin en toen vond ze het wel genoeg en liet hem aan zijn lot over :cry:

Maar toen Gizmo bij ons in huis kwam wonen, bleek hij helemaal geen buitenkat zoals zij had gedacht, vloog hij niet tegen de muren op en werd ik ook niet gek van hem.
Er was dus iets in dat huis (en ik heb wel een vermoeden) waardoor Gizmo dacht "ik wil hier weg!" en wanneer je als kat dan de kans krijgt, dan ga je.
Maar bij ons was hij relaxed en heeft geen enkele keer geprobeerd om via het slaapkamerbalkon de binnentuin in te komen, terwijl dat voor een beetje HTK-kat (of andere klauterkat) geen enkel probleem zou zijn.
kittentjes

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door kittentjes »

Ik denk dat je in eerste instantie zeker nog wel wat kunt proberen zoals Anne zegt. Het is jammer dat het ergens fout gelopen is, maar dit kan wellicht wel herstellen.
Ik ben wel van mening dat je hem dan beter binnen kunt houden. Anders blijft de kat de hond ontlopen. Wat het plas probleem betreft kan dit goed stress zijn. Heb je genoeg kattenbakken?



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Kelliehd
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2020 23:03

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Kelliehd »

Cerna schreef: 05 sep 2020 09:06 Tjaaa..........."ik wil", "ik wil".

Ik wilde ook altijd graag een hond, maar had al katten en omdat ik hen die stress niet aan wilde doen, heb ik besloten om me tot katten (en konijnen) te beperken.
Dat is jammer voor mij, maar mijn katten zijn me belangrijker dan mijn hondenwens.

Met andere woorden: zet je eigen wens opzij en zoek een ander huisje voor de hond wanneer je wilt dat de kat weer gelukkig wordt in zijn eigen huis. Hij was er per slot van rekening eerder dan de hond.
En natuurlijk is dat niet gemakkelijk want je houdt van je hond en wilt hem niet kwijt en hij heeft al een traumatisch verleden achter de rug als Roemeense zwerfhond, maar vanuit mijn optiek doe je daar je kat een heel groot plezier mee. En daar hou je toch ook van?

En nu zullen er vast mensen gaan reageren die zeggen dat zij ook een hond en een kat hebben en dat dat prima gaat, maar ik ben ervan overtuigd dat het alleen prima gaat wanneer je de hond en de kat tegelijk aanschaft als puppy en kitten. En wanneer er dan later nog weer een ander kitten/puppy bijkomt zal dat ook geen problemen geven omdat het andere dier inmiddels gewend is aan een hond cq kat.
De kat is met een hond opgevoed en zoals ik eerder al aangegeven heb is het anderhalf jaar goed gegaan. Vind persoonlijk dat je een beetje krom reageert op een normale vraag. Maar Hey bedankt voor je input.
Kelliehd
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2020 23:03

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Kelliehd »

Rik schreef: 05 sep 2020 10:33 Ik denk ook dat er iets is gebeurd waardoor je kat geschrokken is.

Ten eerste... loopt je kat nog buiten? Zo ja... dan kun je het gewoon vergeten. Je krijgt ze met geen mogelijkheid meer bij elkaar.

Je enige hoop is een nieuwe goede herintroductie. Er zijn, ook tussen hond en kat, voldoende stappen te vinden. Maar de eerste is dus... kat binnenhalen. Je moet ook bij de herintroductie (na de initiële stappen) zorgen dat de hond dus niet meer fel reageert op je kat. Op het moment dat die je kat ziet als een jachtspeeltje... dan kun je het vergeten.

Misschien moet er dus ook apart aan het gedrag van de hond gewerkt worden. En als er jagersbloed inzit, dan denk ik dat het ook echt niet meer gaat lukken.
Bedankt! In principe zijn kat en hond nooit zonder toezicht bij elkaar. Wanneer wij niet thuis zijn of slapen, zit de hond in een bench en deze bevindt zich in een andere kamer dan waar de katten toegang toe hebben met het kattenluik e.d. Als er dus iets gebeurd zou zijn, zou dit geweest zijn op een kort moment van bijv. Naar het toilet gaan. Ik denk zelf dat ik het dan wel gehoord had, maar het zou natuurlijk zeker kunnen!

Mijn kat wil graag naar buiten eenmaal binnen en heb inderdaad gemerkt dat er geen beginnen aan is als hij buiten loopt. We hebben hem momenteel binnen. Hij zit vandaag wel de hele dag al in dezelfde ruimte met de hond, maar verschuilt zich wel. De hond toont verder op geen enkele manier interesse in hem op dit punt.

Aan het gedrag van de hond wordt gelukkig gewerkt! Maar iedere stap die kan helpen is natuurlijk erg fijn. Bedankt voor het meedenken, ik ga eens even verschillende introductie methodes opzoeken voor kat en hond!
Kelliehd
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2020 23:03

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Kelliehd »

Anne schreef: 05 sep 2020 10:05 Wanneer is je kat voor het laatst onderzocht bij de dierenarts? En heb je ook zijn urine laten onderzoeken?
Het kan natuurlijk heel goed een medisch probleem zijn. Bij blaasproblemen worden de meeste katten onzindelijk dus zou ik dat eens goed onderzoeken.
Gedragsverandering kan heel goed plaats vinden na en tijdens een medisch probleem

Ik zou zeer zeker de hond niet weg doen. Teneerste is dat ook een levend wezen wat recht heeft op een stabiele thuis situatie, vooral als ze al bagage hebben
Je zou eens naar de dog whisper Cesar Millan kunnen kijken, op national geographic heeft hij shows waaronder de dog whisper. Hij heeft menig tal honden geleerd hoe ze goed reageren op andere huisdieren van het baasje
Ik zelf heb veel van hem geleerd en ook onze honden reageren goed op de katten
Timmie* in het begin niet, die heb ik echt via de methodes van Cesar Millan geleerd dat hij onze katten met rust liet ;-)
Kortom, er is hoop aan de andere kant van de tunnel
Hij heeft ook goed leesbare boeken geschreven die je kunt lenen bij de bieb als je lid bent
Ik zelf heb een boek gekocht en deze lees ik altijd even opnieuw als er een nieuwe hond bij komt

Mocht er geen medisch probleem zijn, dan vermoed ik dat er iets is gebeurt tussen hond en kat tijdens jouw afwezigheid



@Annet ik ben het inderdaad niet met je eens dat je honden en katten als kitten/pup tegelijkertijd moet aanschaffen
Zoals je reed gelezen hebt kun je honden prima leren hoe ze met katten behoren om te gaan
katten kun je moeilijker dingen leren en het is dan makkelijker als je al een hond hebt, om dan met een kitten te beginnen inplaats van een volwassen poes met angst voor honden
Ik vind dat je wel erg makkelijk zegt dat in dit geval dan de hond maar weg moet
Honden zijn ook levende wezens, die doe je niet zomaar even weg, daar heb je ook een verantwoordelijkheid voor
De kat is onlangs nog bij de dierenarts geweest en was toen helemaal gezond! We zouden altijd nog een keer langs kunnen gaan met de specifieke vraag over onzindelijkheid.

Ik ken Cesar en zijn programma’s wel ja! Misschien eens met een andere blik gaan kijken. Die man verricht soms wonderen lijkt wel!

Het is overigens niet zo dat onze kat echt niet meer thuis wil komen. Hij zit regelmatig hard miauwend in de tuin en geniet van alle aandacht die hij krijgt als hij binnen is. Als hij eenmaal binnen(boven) is, is er ook niet zoveel meer aan de hand. Behalve het doen van zijn behoefte, heeft hij het boven meer dan prima naar zijn zin!
Kelliehd
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2020 23:03

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Kelliehd »

kittentjes schreef: 05 sep 2020 12:08 Ik denk dat je in eerste instantie zeker nog wel wat kunt proberen zoals Anne zegt. Het is jammer dat het ergens fout gelopen is, maar dit kan wellicht wel herstellen.
Ik ben wel van mening dat je hem dan beter binnen kunt houden. Anders blijft de kat de hond ontlopen. Wat het plas probleem betreft kan dit goed stress zijn. Heb je genoeg kattenbakken?



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Ja, kattenbakken zijn er voldoende. We hebben er 3 staan voor 2 katten. En eigenlijk doen beide katten het niet op de bak. (Normaliter altijd buiten, maar de desbetreffende kater nu dus overal behalve op de bak)
Kelliehd
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2020 23:03

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Kelliehd »

Cerna schreef: 05 sep 2020 11:45
Ik heb dan ook niet geadviseerd om de hond maar aan een boom te binden of uit de auto te gooien, maar om er een ander huisje voor te zoeken waar de hond ook gelukkig kan zijn. Ik vind dat dat bij je verantwoordelijkheid hoort wanneer je ziet dat het botst in huis tussen de twee huisgenoten.
Maar wanneer je koste wat het kost de dieren bij elkaar wilt houden met als gevolg dat dieren hier op reageren met een stressreactie, dan ben je niet diervriendelijk bezig en reageer je alleen maar vanuit jezelf: "ik wil", "ik wil".
Ik wil niet “koste wat het kost” de dieren bij elkaar houden maar dit is natuurlijk wel de ideale uitkomst. Dus waarom zou ik niet eerst de opties inventariseren en eventueel proberen voor ik mijn hond zomaar opgeef?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Synemios »

Maar als ik het zo lees is het gedrag van de hond het probleem ook niet toch?
Ik denk dat het probleem eerder bij de kat ligt, die is waarschijnlijk ergens van geschrokken, dat hoeft niet eens iets te maken gehad te hebben met de hond zelf.
Misschien buiten met een andere hond iets mee gemaakt of er is iets gebeurd terwijl ook de hond aanwezig was, waardoor de kat de link met de hond legt.

Ben het met Rik eens, zolang de kat steeds naar buiten gaat kun je een herintroductie wel vergeten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat komt niet binnen door hond

Bericht door Pikachu »

Je zou ook een kattengedragstherapeut kunnen laten langskomen om te kijken wat je in huis kan veranderen om het voor de kat beter te maken. Op "my cat from hell" zag ik laatst ook een kat die voortdurend door 2 hondjes werd geterroriseerd. Ze hebben toen enkele dingen aangepast zodat de kat heel veel van de vloer weg kon blijven, zich goed door de kamer kon bewegen door plankjes enz, en de kattenbak stond dan ook op een verhoogje. Soms kan het door simpele dingen in huis aan te passen al zo zijn dat je kat er veel meer rust door heeft.
Plaats reactie