Help! Mijn nieuwe kat is bang voor mijn andere kat.

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
youcallmehero
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2020 13:06

Help! Mijn nieuwe kat is bang voor mijn andere kat.

Bericht door youcallmehero »

Ik heb net een nieuwe poes overgenomen van een vriend, Fee (8 jaar). We hebben haar nu 2,5 week. Ze is nogal schuw maar ze komt regelmatig naar mij toe en op de bank naast me liggen.

Nu is mijn probleem dat ze zo angstig is voor mijn andere kat, Sebas (5 jaar). Sebas is erg nieuwsgierig en kan heel goed opschieten met de buurpoes. Ik heb ze eerst gescheiden gehouden tot ze beiden aan de deur zaten te krauwen om de andere ruimte binnen te gaan. Sebas lijkt Fee te accepteren, als ik ze van ruimte wissel graag gaat hij op de plekken liggen slapen waar Fee ook regelmatig ligt en snuffelt overal enthousiast aan. Maar zodra hij bij haar in de buurt komt begint Fee te blazen en als ie dan nog dichterbij komt valt ze aan.

Ik geef ze altijd tegelijk eten en snacks en probeer beiden evenveel aandacht te geven. Ik slaap soms zelfs in de woonkamer.

Ik heb ze nu weer terug gescheiden. We hebben feliway in het stopcontact zitten maar dat werkt dus voor geen meter. Nu is mijn vraag of jullie nog extra tips hebben om het contact toch beter te maken? Ik ben super dankbaar voor enige en alle input.
Sebas & Fee <3
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Help! Mijn nieuwe kat is bang voor mijn andere kat.

Bericht door Stef71 »

Blijft Sebas het proberen ondanks dat Fee waarschuwt niet dichterbij te komen? En wordt het dan een echt gevecht of een korte uithaal? Echte gevechten wil je natuurlijk niet hebben maar als het enkel na waarschuwen een uithaal is kun je ze makkelijk samen zetten, dan komen ze er samen wel uit. Als ze echt vechten dan moet je het echt goed in de gaten houden en proberen te stoppen voor het begint, dan worden het korte bezoekjes tot ze echt aan elkaar gewent zijn
youcallmehero
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2020 13:06

Re: Help! Mijn nieuwe kat is bang voor mijn andere kat.

Bericht door youcallmehero »

Sebas blijft meestal uit zichzelf op afstand en neemt soms zelfs wat stapjes terug, maar soms stapt ie dus toch over de grens van Fee heen. Dan probeer Fee meestal gewoon zo snel mogelijk weg te komen door bijvoorbeeld naar een andere kamer of onder de bank te gaan. Lange gevechten zijn het nooit, meer Sebas aan de kant duwen om weg te komen wat Sebas dus even ontregelt.
Sebas & Fee <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Mijn nieuwe kat is bang voor mijn andere kat.

Bericht door Rik »

Klinkt een beetje alsof je het zelf heel goed moet begeleiden. Zorgen dat Sebas niet teveel focust op Fee. Bijvoorbeeld veel op de grond te zitten en met beide te spelen zodat Fee kan zien dat Sebas geen bedreiging is (maar misschien doe je dat al zo).

Verder zorgen dat Fee ook in de woonkamer plekjes heeft waar ze zich terug kan trekken en bijvoorbeeld van hoog alles kan overzien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
youcallmehero
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2020 13:06

Re: Help! Mijn nieuwe kat is bang voor mijn andere kat.

Bericht door youcallmehero »

Ondertussen gaat het vanuit Sebas een stuk beter. Hij houd ruim de afstand wanneer ze in één ruimte zijn. Ligt bijv. op de salontafel te slapen als Fee op de stoel ligt.
Fee gromt en blaast niet meer maar ze komt ook niet van de stoel af als Sebas er is. Ze is ook erg afstandelijk richting mijn vriend, hij mag haar niet eens aaien, terwijl ze bij mij wel om kroels komt vragen. Is dit gewoon een kwestie van tijd of kan ik hier nog wat aan doen?

Liefs
Sebas & Fee <3
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Mijn nieuwe kat is bang voor mijn andere kat.

Bericht door Synemios »

Het niet aangehaald willen worden of niet willen knuffelen kan een kwestie van tijd zijn.
Maar sommige katten zijn éénkennig.
Ik heb er hier ook 1 die heel éénkennig is, ze accepteert het aaien alleen maar heel soms van mijn man en als zij het zelf aangeeft.
Wat kan helpen is je vriend de katten eten laten geven of snoepjes, of als ze dat durft met haar spelen.
Niet alles tegelijk uiteraard, voorzichtig beginnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie