Help

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
kittentjes

Help

Bericht door kittentjes »

Onze 2 katten Saar en Moos zijn broer en zus van 4. Vorig jaar leek het mij leuk er een kitten bij te nemen. Dat is Siep van nu ruim 1.
Saar is als kitten dikke vrienden geweest met Moos, maar sinds zijn opname voor blaasgruis is dit helaas niet meer terug gekomen. Ze is altijd terug houdend geweest maar niet extreem bang oid voor moos. Ze deed gewoon dr ding. Heel soms kon Moos wel beetje klieren maar verder is het bijna altijd prima gegaan in huis.
Sinds Siep er is zijn de problemen voor Saar alleen groter geworden. Ze is enorm gestresst. Siep kliert soms echt en Saar ontwijkt alles en iedereen. Ze mag het hele huis door en naar buiten maar daar zit ze dan ook voornamelijk, wat ik dan weer zielig en jammer vind. Ze zit graag in onze garage of op onze buitenbank. Ze kan ook veel op e kattenkamer in de krabpaal zitten.
Het komt elke dag wel even voor dat Siep achter dr aan zit en zij is dan compleet n paniek oren plat en grommen en weg racen het huis door.

Ik heb dr laten nakijken door de DA maar die denkt alleen stress. Ze vertoont geen problemen verder die op evt ziektes kunnen wijzen. Was wel wat afgevallen maar ook dit kan door de stress komen. Ik geef anti stress pasta, anti stress brokken. Zylkene geprobeerd en ook feliway.

Vandaag was ie weer lekker achter dr aan het aan racen en ik vind het zo zielig voor haar.

Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet. Wil niemand herplaatsen kan al janken als ik daar aan denk...maar is dit voor Saar wel te doen zo. Zijn er nog andere tips of ideeën?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help

Bericht door Rik »

Moeilijk. Kiest Siep niet voor Moos (qua jachtspel) als Saar zo angstig reageert? Maarja... voor hem is het opjagen van angstig wild natuurlijk leuk.

Ik denk dat je de situatie goed inschat voor Saar en dat die af en toe (of misschien heel veel) stress momentjes heeft. Was ook altijd mijn grootste angst voor de momenten dat Bono achter Yuna aanzit. Maar bij Saar is het dus dubbelop.

Kan Saar gewoon, op momenten dat ze niet opgejaagd wordt, zonder stress langs Siep en Moos lopen? Of gaat dat ook met stress?

Keuze is denk ik (en niet gezegd dat dat mogelijk is).. Saar meer zelfvertrouwen geven, Siep haar niet op laten jagen of inderdaad iemand herplaatsen.

Het mooiste zou zijn Saar zelfvertrouwen geven. Ik weet dat er een aantal afleveringen van Jackson Galaxy zijn over precies dit onderwerp. Waarbij met catification (super duper highways de lucht in e.d.) het zelfvertrouwen van een ondergeschoven kat weer opgekrikt werd. Ultiem zou een katten gedrags-deskundige ernaar kunnen kijken.

Hopelijk krijg je nog iets voor elkaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Rik, ik heb genoeg plekken in de hoogte voor haar. Op de kattenkamer een aparte hoge plank en hoge krabpaal. In de woonkamer kasten en het nieuwe raammandje. Ze verkiest overigens verstoppen onder de kast of een bed als ze bang is. We hebben ook holletjes in de krabton maar daar maakt ze alleen ad en toe in de winter gebruik van.

Ze loopt wel eens langs ze, ruikt dan ook even. Maar 1 verkeerde beweging en het is blazen. Zie zelfs wel eens neus neus contact. Geen idee waarom ze dat soms wel durft.

Siep speelt tijdens of eigenlijk juist voor etenstijden met Moos dan gaan ze met elkaar klieren. Moos en Siep is een prima duo, ze liggen nooit samen tegen elkaar maar van de week lagen ze wel op 1 bed. Ze geven elkaar zelfs af en toe een klein kort wasbeurtje.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help

Bericht door Rik »

kittentjes schreef: 14 jun 2020 18:05 Ze loopt wel eens langs ze, ruikt dan ook even. Maar 1 verkeerde beweging en het is blazen. Zie zelfs wel eens neus neus contact. Geen idee waarom ze dat soms wel durft.
Zou mooi zijn als je daar wel achter zou komen. Het versterken van dat zelfvertrouwen zou een oplossing kunnen zijn.

Ik weet verder of alleen planken voldoende zouden zijn. Ze moet zonder problemen weg kunnen komen.

Verder is het de vraag of Siep haar signalen kent en bij blazen ook met rust laat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Nee dat doet ie dus niet, het geïnteresseerd hem geen bal als ze blaast of gromt...
Hij is niet bang voor niks of niemand zowat.

Moos en Siep as we speak slapen samen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Oh en via de plank kan ze alle kanten op dus dat is op zich prima.

Ik zal eens zoeken naar hoe je zelfvertrouwen groter kan maken.
Ik ben zelf heel druk om haar te beschermen maar dat lukt dus niet altijd. Ze geniet gelukkig wel van een aai of even bij me zitten op schoot.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help

Bericht door Rik »

Als ik Yuna hoor blazen, boven, nadat Bono op haar gesprongen ik, klikker ik altijd en doe de salontafel open. Dan komen ze allebei tegelijk de trap af stormen voor een snoepje (vergeven en vergeten).

Ook kan Yuna heel erg enthousiast spelen en ik laat haar, met een laserlampje, altijd met een reuzesnelheid vlak langs Bono scheren. Die is daar af en toe ook van onder de indruk (en trekt zich dan soms terug). Ook speel ik veel met ze samen met een verenstok (hoewel dit wel erg lastig is want dan neemt Yuna het voortouw en Bono wacht meer af).

Ja, het is moeilijk om het zelfvertrouwen van een kat op te krikken. Maar ze moeten dus, zonder een teken van stress, langs elkaar kunnen lopen. En de momenten van opjagen mogen zeker niet te vaak zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Help

Bericht door Geert »

Rik schreef: 14 jun 2020 18:29 ...
Ik weet verder of alleen planken voldoende zouden zijn. Ze moet zonder problemen weg kunnen komen.
...
Ik lees dat je veel plaatsjes aanbiedt op hoogte (wat zeer goed is) maar ik denk dat wat Rik zegt ook zeer belangrijk is voor een kat met stress: voor hen moet er r ook een vluchtweg zijn.
Een plaatsje dat vanuit 2 richtingen bereikbaar is zodat ze kan vluchten zonder dat ze de kat die naar boven komt moet kruisen als ze dat niet wil. Ze zal zich zeker veiliger (zelfvertrouwen) voelen op zo'n plekjes met vluchtweg.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
kittentjes

Re: Help

Bericht door kittentjes »

Voorbeeld net in de keuken. Ze ziet Siep en wil erlangs. Doet dit ook, Siep doet even neusje neusje en saar lijkt het interessant te vinden. Doet dit ook en ineens blaast ze toch en rent ze weg.

In de tuin ligt ze languit op de grond. Siep aan de andere kant van de tuin. Ineens loopt Siep op haar af, komt erbij en Saar rent blazend weg en Siep er achteraan. Siep loopt terug en gaat languit op de plek liggen waar Saar lag.
Als ik haar dan wil aanhalen piept ze ook naar mij alsof de angst nog overal in haar lijf zit.

Vluchtwegen heeft ze hier echt genoeg. Vanaf de plank op zolder kan ze alle kanten op maar ze ligt het liefst in het onderste mandje van de grote krabpaal. Soms ligt Siep op het kleedje recht tegenover haar en dan slapen ze gewoon.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help

Bericht door nellebel »

ik herken het een beetje van guusje en gijs. gijs heeft het alleen met momenten dat hij gefixeerd is op guusje. hij doet haar niks alleen achtervolgen (hij is juist de bangerd denk ik altijd en zoekt steun bij haar) maar zij gaat dan altijd onder een stoel zitten in een hoekje. dan gaat hij ervoor zitten en kan zij geen kant op. dan begint het grommen en blazen, en gijs die trekt zich er niks van aan. gelukkig zijn het bij ons maar bepaalde momenten en kan ik gijs afleiden (mijn halve hond) doordat hij netjes luisterd als ik hem roep en hij dan netjes op de mat gaat zitten. bij ons is het vaak in de ochtend (lijkt wel alsof gijs dan even het huis weer even spannend vind) en als het eten op is of er zijn vreemden in huis geweest. gijs afleiden werkt vrij goed en vaak komt guusje vanzelf meespelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help

Bericht door Rik »

kittentjes schreef: 17 jun 2020 10:29 Ze ziet Siep en wil erlangs. Doet dit ook, Siep doet even neusje neusje en saar lijkt het interessant te vinden. Doet dit ook en ineens blaast ze toch en rent ze weg.
Achjee. Gewoon vreselijke onzekerheid. Kan Siep dus ook niets aan doen. Maar hoe krijg je bij Saar die zekerheid weer terug? Introductie elementen? Samen spelen? Daar moet ze dan ook zelf aan mee willen doen. Lastig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie