Relatie broer en zus verlechtert

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Weef
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020 09:33

Relatie broer en zus verlechtert

Bericht door Weef »

We hebben twee HTK katten uit hetzelfde nest. Broer en zus zijn inmiddels bijna een jaar en gingen tot voor kort prima met elkaar om. De kater is wel altijd wat drukker en wilder geweest en wilde vaker spelen dan zijn zus, maar dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Ze sliepen vaak bij elkaar en wasten elkaar.
Echter sinds een paar weken wordt de poes agressief als haar broer met haar wil spelen. Ze blaast/gromt en haalt ook uit. Broer wordt niet agressief terug maar blijft wel aandringen tot hij echt een tik krijgt.
Ze mogen sinds een paar maanden naar buiten en trekken dan wel regelmatig met elkaar op, maar in huis liggen ze weinig meer bij elkaar en reageert de poes snel met gegrom als broer (fysiek) contact zoekt. Met name als ze niet naar buiten kunnen (bijv slecht weer) wordt de kater onrustig en zoekt zijn zus op, die daar totaal niet van gediend is. De kater afleiden is lastig, want die is veel meer geïnteresseerd in zijn zus dan eventuele speeltjes.

Ik weet dat relaties tussen katten dusdanig kunnen verslechteren dat ze uit elkaar gehaald moeten worden. Dat is hier (nog) niet aan de orde, maar moeten we ons zorgen maken of groeien ze er waarschijnlijk overheen? (Doordat de kater minder speels wordt). En is er iets dat wij eventueel kunnen doen? Overigens zijn beiden 'geholpen'.
kittentjes

Re: Relatie broer en zus verlechtert

Bericht door kittentjes »

Helaas is dit voor mij heel herkenbaar. Saar is precies zo tegenover zowel haar broer als ons later gehaalde kitten Siep die nu alweer ruim 1 is. Haar broer laat haar vaker met rust maar Siep is soms ronduit aan het klieren en weet dan van geen ophouden.

Wat kan zijn is dat er medisch iets is waardoor ze zo naar elkaar doen. Je kunt dit nog laten uitsluiten bij e dierenarts. Al is het lastig als ze verder geen klachten heeft, het kan altijd onderliggend pijn zijn. Daarnaast feliway en of zylkene geven tegen stress.

Ik weet het zelf ook niet goed en krijg al pijn in mn buik als ik denk aan herplaatsen van Siep die als laatste erbij gekomen is....dat is het laatste wat ik wil.

Probeer eerst te zoeken naar bv stress factoren of kenmerken van ongemak.
Wanneer haalt ze echt uit, kan dit pijn zijn of echt angst.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk


Weef
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2020 09:33

Re: Relatie broer en zus verlechtert

Bericht door Weef »

Bedankt voor de reactie. Medische oorzaak lijkt niet heel waarschijnlijk, want beiden bewegen vrij en aanraking door de baasjes is geen probleem. Feliway of Zylkene heeft niet onze voorkeur, maar gaan we wel proberen als het dreigt te escaleren.

De momenten van agressie zijn ook puur wanneer de kater toenadering zoekt. Laatst was het zo dat de kater rustig lag bovenin ons klimmeubel. De poes klimt er zelf bij en gaat ernaast liggen, maar begint vervolgens te grommen als de kater haar aanraakt of wil wassen. Uiteindelijk blijven ze wel samen bovenin liggen, maar heel gezellig oogt het allemaal niet (meer).

Overigens ook succes met de situatie bij jou. Het klieren klinkt ook wel bekend. Er is een periode geweest, toen ze nog wel samen speelden, dat de kater ook heel erg aandrong (bespringen) ook als de poes geen zin had. Dan liet ze dat ook wel eens blijken met een grommetje of blaasje. Dat leek ons toen vrij normaal gedrag.
Plaats reactie