Mijn kittens maken continue “ruzie”?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Demioldejans
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2020 18:16

Mijn kittens maken continue “ruzie”?

Bericht door Demioldejans »

Hallo,

Sinds net ben ik nieuw op dit forum omdat ik met mijn handen in het haar zit.

Voor 2 maandjes terug hebben wij een Britse korthaar gekocht van NU 18 weken oud en poesje. Super leuk!! Volgt ons overal naar toe en wil graag aandacht, is super speels en komt naast je liggen en spint veel.

Nu hebben wij vorige week zondag een Britse lang haar gekocht, nu 9 weken oud een katertje. Wij hebben hem de slaapkamer overdag gegeven, zodat onze andere kitten niet veel verschil merkte, en s nachts hebben wij hem in de woonkamer. (S nachts slaapt de Britse korthaar altijd op de slaapkamer). Mijn vriend en ik slapen apart, mn vriend bij de Britse lang haar en ik bij de korthaar.

Wij hebben de ontmoeting rustig op gebouwd. Ze bij de deur laten eten, aan elkaars geur laten wennen. Het hele riedeltje zijn we af gegaan.

Nu zijn wij een week verder en merken wij dat het eigenlijk niet zo heel goed gaat tussen die twee.
Onze Britse korthaar valt continue de lang haar aan, soms zonder nagels en andere keren met. Ze likt hem wel en bijt daarna weer. Soms gaat het zo hard dat de lang haar begint te miauwen, en zelfs dan stopt ze niet. Ze houdt hem continue in de gaten, wanneer hij lekker aan het spelen is bespringt ze hem weer. De lang haar kan er trouwens wat van, soms lijkt hij bang en verstopt hij zich onder de bank. Andere keren rent hij volop naar haar toe en probeert haar aan te vallen. Ze hebben beide geen moment van rust. Ze vliegen continue door de kamer heen, pas wanneer wij ze uit elkaar halen en de deuren dichtdoen gaan ze slapen of focussen ze zich op iets anders.

Wij willen super graag de rust vinden in ons huis. Hebben jullie tips?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn kittens maken continue “ruzie”?

Bericht door Rik »

Kittens zou je eigenlijk niet hoeven te introduceren. Dat gaat samen eigenlijk altijd wel goed.

Het probleem dat je nu hebt is dat wanneer je ze nu bij elkaar laat, ze zoveel energie hebben, dat het gelijk tot dat (jacht)spel komt. En als je ze uit elkaar haalt bouwt die energie weer op.

Als je de constant bij elkaar laat zijn ze op een gegeven moment uitgespeeld en dat zijn de momenten dat ze aan elkaar kunnen wennen.

Eigenlijk zou het uit elkaar halen dus alleen moeten gebeuren wanneer je denkt dat ze echt wat rust nodig hebben. Maar ze moeten elkaars grenzen ook nog ontdekken. En dat werkt alleen als de een zo irritant is naar de ander dat die eens even flink uitvalt. Nu is dat niet mogelijk omdat ze direct weer gescheiden worden.

Rust is natuurlijk een relatief begrip met kittens in huis :lol: maar door ze nu elke keer te scheiden creëer je zelf de momenten wanneer ze dus achter elkaar aangaan.

Ik zou alleen ingrijpen als je herhaaldelijk ziet dat de een de grenzen niet leert kennen als de ander piept. Maar realiseer je ook dat sommige kittens geleerd hebben (in het nest) dat piepen loslaten betekend en maken daar dan ook misbruik van om direct daarna weer in de tegen 'aanval' te gaan. Het is allemaal jachtspel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie