Agressie of nieuwsgierigheid?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Agressie of nieuwsgierigheid?

Bericht door Femke1980 »

Even een kleine vraag! Zoals in andere topics te lezen valt ben ik mijn katten; zorro en Phantom, middels herintroductie langzaam aan elkaar aan het laten wennen! Phantom is inmiddels 2,5 maand bij ons, dus we zijn al eventjes bezig (en het zal nog even gaan duren).
Sommige dagen gaan best redelijk en kunnen ze 1 tot 2 uur in dezelfde ruimte zijn (vaak als Zorro stil blijft liggen), zonder dat er iets gebeurt. Als ik merk dat de spanning daarna begint te stijgen haal ik ze uit elkaar.
Nu heb ik even een vraag. Wat mij vandaag (maar eerder ook al een keer) is opgevallen is dat Zorro soms wel wat zenuwachtig wordt als Phantom rondloopt (wat meer likken langs zijn lippen en slikken). Hij kan dan ook Phantom in de gaten houden en rent op hem af. Zijn oren staan gewoon overeind en hij stopt ook voordat hij bij Phantom is. Hij komt niet heel agressief over. Soms gaat hij dan wel op de eventuele vluchtweg van Phantom zitten. Hij doet verder niks naar Phantom (niet blazen of slaan, gaat er verder ook niet achteraan).
Omdat hij wel wat zenuwachtig is vraag ik me af of het toch een vorm van passieve agressie is? Aan de andere kant, lijkt het soms ook een (wellicht inadequate) manier van contact maken, omdat hij verder niets doet en hij ergens ook wel nieuwsgierig lijkt naar dat vreemde ventje wat hier rondloopt. Phantom vindt dit echter wel heel spannend en gaat liggen blazen en grommen. Hij vindt een bewegende Zorro sowieso erg spannend. Volgens de gedragsdeskundige was dit waarschijnlijk een passieve vorm van agressie vanuit Zorro, maar ik twijfel soms toch een beetje... iemand een idee? Ik heb soms wel het idee dat Zorro passieve agressie laat zien, als hij Phantom echt wegjaagt, maar andere keren lijkt het ook wel wat op een angstige vorm van nieuwsgierigheid... ik ben wel benieuwd naar jullie mening en/ of ervaringen met dit gedrag...
Daarnaast kan het natuurlijk ook nog eens tukje territorium drang kunnen zijn, daar ze samen in de woonkamer zijn en ondanks dat ik ze een paar uur per dag ruil van plek, Zorro hier voornamelijk zit (en Phantom iets meer in de gang en slaapkamers).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Agressie of nieuwsgierigheid?

Bericht door Rik »

Dat lijkt mij in ieder geval geen agressie. Eigenlijk zijn katten vrijwel nooit echt agressief. Gedrag komt meestal voort uit onzekerheid, angst of stress.

Hier lijkt het mij poging tot jachtspel of aftasting. Kijken wat de ander doet. Elkaar leren kennen. Zeker ook omdat je zegt dat hij stopt en zijn hele houding geen agressie vertoond. Als het agressie zou zijn dan zie je dat wel (en gaat de 'aanval' een stap verder).

Phantom gaat dan liggen en blazen. Ook geen agressie. Dat is alleen maar goed. Zeker ook omdat Zorro dan de 'aanval' niet doorzet. Aftasten en nog eens aftasten. Kijken wat ze aan elkaar hebben en hoe de ander reageert.

Als een van de twee weg zou rennen en de ander erachteraan gaat is een introductie veel moeilijker. De vluchter weet dan n.l. niet dat de 'aanvaller' niet door zou zetten. En dan kan het heel lang duren.

Als een van de twee uit zou vallen en fysiek contact maakt (slaan en echt vechten) dan heb je ook een probleem.

Maar een stand-off met staren waarbij een van de twee op een gegeven moment (rustig) terugtrekt is de beste uitkomst bij dit soort momenten in een introductie.

Neusje-neusje zou natuurlijk helemaal het beste zijn op dat moment zover zijn ze nog niet :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Agressie of nieuwsgierigheid?

Bericht door Femke1980 »

Ik moet zeggen dat ik het wel heel goed volg en ze eventueel na even uit elkaar haal. In het begin rende Zorro namelijk wel achter Phantom aan en rende Phantom weg (voor de zeer langzame her introductie). Ik zorg nu dus dat het niet zover komt.
Overigens als Zorro lang blijft staan, “slaat” Phantom Zorro wel. Het is niet echt hard slaan, meer een super zacht tikje wat lijkt op “help blijf op afstand ik vind je eng”. Dat doet Phantom sowieso als Zorro dichtbij komt.
Dat lijkt vooral angst en niet echt agressie agressie, omdat het heel zacht gaat (en ook nog knullig trillerig vanwege zijn Ataxie) maar zou wel als teken van agressie aangemerkt kunnen worden. Ik zie het zelf niet echt als heftige agressie, omdat het zo zacht gaat en meer als angstige reactie om hem even op afstand te houden. Ben daar met Phantom mee aan het werken.
Hou ze daarom, op gezamenlijke tijden die ik kan begeleiden na, ook apart. Ze zitten nu gemiddeld op 1 a 2 uur samen per dag. Als ik zie dat het op is, haal ik ze weer uit elkaar om het positief te houden (ook als dit na 5 minuten zou zijn, dan proberen we het later nog een keer). Ze hebben dan op andere tijden ook even rust en ontspanning!
Net met een touwtje met Phantom aan het spelen waarbij we langs een (op de bank liggende Zorro) rende. Dat ging goed. Ook het touwtje langs Zorro waarbij ze twee seconde aan elkaar snuffelde. Zo probeer iks speels toch wat stapjes te maken om te laten zien dat ze niet bang hoeven zijn. Daarna samen een lekker snoepje (positief afsluiten) en ieder weer even zijn eigen ruimte...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Agressie of nieuwsgierigheid?

Bericht door Rik »

Het slaan van Phantom is inderdaad onzekerheid en angst. Grenzen aangeven. Zolang Zorro daar niet negatief op reageert is dat goed. Het geeft Phantom dan ook weer het (kleine beetje) zelfvertrouwen dat die grenzen gerespecteerd worden.

Volgens mij gaat het redelijk goed. Maar het is een zeer traag process. Maar heel veel van die momentje zouden er toch voor moeten zorgen dat ze elkaar straks accepteren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Agressie of nieuwsgierigheid?

Bericht door Femke1980 »

Zorro wordt er soms wat nerveus van, vandaar dat ik het wel continue begeleid, zodat ze geen grenzen overgaan en ze dus de veiligheid ervaren als ze samen zijn. Nu staat er een hek, zodat ze even niet naar elkaar toe kunnen. Net rende Zorro op het hek af en zag ik nog net dat ze elkaar even vluchtig aan het besnuffelen waren door het hek heen.
Ik heb al bedacht dat het wel eens een half jaar kan gaan duren, helaas zit er ook nog een verhuizing tussen (wat zowel positief als negatief kan gaan uitpakken). Gelukkig hebben ze daarna in het nieuwe appartement ook meer ruimte, omdat dit een stuk groter is dan waar ik nu woon.
Plaats reactie