Ervaring apart laten leven?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

Eerder heb ik een topic geopend; katten met een rugzakje!
Korte situatieschets! Ik heb een kat genaamd Zorro, 8,5 jaar erg lief, praatgraag, maar ook angstig. Hij heeft daarnaast drie pootjes en astma. Zorro heeft altijd met Woezel samen geleefd die helaas in december is overleden.
Phantom heb ik inmiddels twee maanden in huis. Hij is bijna 2 jaar, heeft kattenziekte overleefd en hierdoor Ataxie. Daarnaast blijkt nu dat hij ook chronische niesziekte heeft. Hij is lief, heel beweeglijk en speelt graag.
Phantom heeft altijd met broertje en zusje gewoond in een kennel in een kelder.
Helaas heb ik altijd gehoord dat Phantom goed met andere katten kon. Phantom en Zorro komen overigens allebei uit Griekenland.
Eenmaal in Nederland bleek Phantom erg bang te zijn voor Zorro, hierdoor te gaan blazen, waardoor Zorro (ook uit angst van het blazen) achter Phantom aan gaat rennen. Achteraf hoorde ik dat phantom altijd is gepest door de dominantere katten, hierdoor zijn kennel bijna niet uit kwam en bang was voor deze katten. Hij bleek dus enkel goed met broertje en zusje te kunnen opschieten.
Helaas zie ik dat nu terug. Ik heb Phantom en Zorro nu al een tijdje gescheiden en ben bezig met een langzame herintroductie. Opvallend is dat ze niet reageren op elkaars geur. Ook zicht achter glas of gaas is eigenlijk niet zo’n probleem. Als ze, onder begeleiding, even samen zijn snuffelen ze soms even aan elkaar, maar Phantom begint daarna eigenlijk altijd te blazen (toch wel spannend).
Nu heb ik altijd gezegd dat, als Zorro en Phantom niet samen kunnen, dit een reden kan zijn voor Phantom een ander huisje te zoeken.
Echter wil ik het ook wel de tijd geven. Ik lees dat het bij volwassen katten wel even kan duren en ook de gedragstherapeut gaf aan dat het zeker wel een half jaar kon gaan duren vanwege het feit het beide katten met een rugzakje betreft. Omdat Phantom zoveel gezondheidsklachten heeft wil ik hem eigenlijk niet wegdoen, omdat ik bang ben dat het dan zo’n katje wordt wat van hot naar her gesleept wordt ivm dierenartskosten en zijn handicaps. En het is verder echt een schatje. Zorro woont al 8,5 jaar bij mij en gaat sowieso natuurlijk niet weg. Ik ga binnenkort verhuizen naar een groter appartement (ruim 140 km2) waarbij ik (als het echt niet anders kan) een kat kan laten leven in de slaapkamers, gang en wasruimte (met krabpaal, mogelijkheid naar buiten te kijken, kattenbak en speelgoed etc) en de ander in de woonkamer/ serre, keuken en hal (met dezelfde benodigdheden). Uiteraard kunnen ze dagelijks ook even 1 of meerdere uren ruilen van ruimtes. Dit totdat ze elkaar accepteren in dezelfde ruimte, wat wellicht nooit gebeurt. Uiteraard is er voor beide voldoende speel en knuffeltijd!
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met twee katten gescheiden houden in een huis voor langere tijd of permanent? Dit zodat ze sowieso beide kunnen blijven, wat de uitkomst van de herintroductie ook wordt?!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Anne »

Nee dit lijkt mij niet de ideale situatie, katten horen een territorium te delen en er over te beschikken
Wat gebeurt er precies als je ze loslaat bij elkaar? vechten ze tot bloedens met elkaar? Of blijft het bij blazen?
In dat laatste geval zou ik ze samen laten en ze het zelf laten uitzoeken met elkaar,tenzij er echt gevochten word
Als ze gaan vechten kun je ze proberen af te leiden door spel en geef ze genoeg plekken in huis zodat ze elkaar kunnen ontlopen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

Uiteraard is het geen ideale situatie, vandaar dat ik graag hoor of iemand er ervaring mee heeft. Ik begrijp de tip om het ze (als er geen bloed vloeit) uit te laten vechten. Alleen dit werkt niet bij twee angstige katten die hierdoor steeds banger worden, waarbij angst agressie wel steeds meer op de voorgrond komt te staan. Mijn katten kennende, en in overleg met een gedragsdeskundige, heb ik dus besloten tot her introductie, waarbij elke vorm van agressie zoveel mogelijk vermeden wordt. Het “ze zelf uit laten zoeken” heb ik geprobeerd maar werkt voor deze katten, die al veel hebben meegemaakt, niet. Ik heb telefonisch contact met een gedragsdeskundige en kijk verder goed naar welke stap ik eventueel kan zetten om vooruit te komen. Wat laten de katten zien, waar ligt het probleem en hoe kunnen we hier in kleine stapjes aan werken (momenteel ben ik bezig ze een a twee keer per dag een half uurtje bij elkaar te laten, waarbij ik dit continue begeleid).
Half juni ga ik verhuizen, ondanks dat dit ook stressvol is, kan dit eventueel ook helpen; het is neutraal terrein voor beide (en het appartement is 60m2 groter dan waar ik nu woon, dus ze hebben veel meer ruimte.
Beide katten krijgen, ondanks dat ze vooral gescheiden leven, momenteel voldoende aandacht om te knuffelen en te spelen. Beide worden af en toe gewisseld van plek en beide hebben ze in ieder geval genoeg speelgoed, klim en rust mogelijkheden, kunnen heerlijk naar buiten kijken en hebben voldoende ruimte om te rennen en te spelen. Ik blijf de langzame her introductie voortzetten en hoop op een positief einde (Phantom is nu ruim 2 maanden in Nederland, volgens de gedragsdeskundige kon het traject sowieso wel tot een half jaar duren), waarbij ze elkaar in ieder geval tolereren in een ruimte. Echter wil ik geen van de katten wegdoen en vroeg me dus af of er mensen ervaring hebben met het apart houden van twee katten mochten ze echt niet met elkaar overweg kunnen. Gezien de medische achtergrond is het lastig een van de katten te herplaatsen en ik wil voorkomen dat het dan een katje wordt die van plek naar plek wordt versleept.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Rik »

Nee, uiteraard moet je bij angstige katten oppassen. Die moet je ook heel goed begeleiden.
Femke1980 schreef: 05 mei 2020 20:35 Eenmaal in Nederland bleek Phantom erg bang te zijn voor Zorro, hierdoor te gaan blazen, waardoor Zorro (ook uit angst van het blazen) achter Phantom aan gaat rennen.
Wat ik me wel afvraag is waarom Zorro achter Phantom aan zou rennen, als deze bang is voor het blazen? Ik heb dan eerder het idee dat Zorro nieuwsgierig is en graag wil uitzoeken waarom er geblazen wordt (wat weer tot extra angst bij Phantom leidt).

Als dat zo zou zijn dan denk ik dus dat Zorro niet zo bang is maar meer ondernemend en nieuwsgierig naar het gedrag van Phantom. Je zou dan inderdaad met Phantom moeten werken aan de zelfvertrouwen.

Gelukkig kun je een intensieve herintroductie doen en straks met de inrichting moet je er ook voor zorgen dat Phantom genoeg vluchtwegen en veilige plekjes heeft. Tevens zal Zorro dusdanig onverschillig moeten worden t.o.v. het gedrag van Phantom dat die niet achter hem aangaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

Zorro lijkt enerzijds nieuwsgierig, maar is anderzijds wel degelijk ook angstig (veel likken en slikken, in begin nam Astma ook toe, staren). Zorro is sowieso ook wel een angstige kat, ook naar andere mensen, vooral als hij ze niet goed kent.
Phantom aan de andere kant is ergens ook wel nieuwsgierig (loopt wel naar Zorro toe, lijkt ook wel contact te willen zoeken), alleen als Zorro dan interesse toont of een onverwachte beweging maakt schrikt Phantom en gaat hij blazen. Zolang Zorro niet reageert snuffelt Phantom aan hem, zodra Zorro terug snuffelt wordt het echter te spannend...
Ik ben druk bezig om Phantom meer zelfvertrouwen te geven. Naar mij toe groeit dat steeds meer. In het begin, als hij van mij schrok begon hij ook te blazen, nu doet hij dat helemaal niet meer. Phantom heeft lange tijd in een kennel omgeving in de kelder van een dierenwinkel gewoond. Hij is dus helemaal niet gewent aan alle ruimte, kunnen rennen, spelen en klimmen (dat laatste gaat nogal lomp vanwege zijn Ataxie en hij valt ook regelmatig, maar hij klimt wel erg graag en zit zelfs op een van de stapelbedden :shock: ). Hij is dat dus druk aan het inhalen en ik hoop; door dit actief aan te bieden, veel te knuffelen en met hem te spelen, dat hij gaat inzien dat het eigenlijk ook heel gezellig is met Zorro erbij en dat Zorro wel groter en breder lijkt, maar dat het eigenlijk ook enkel maar een grote knuffelige goedzak is, die stiekem net zo bang is als hij.
Vluchtwegen zijn er (straks) voldoende, hou de deuren open en elke kamer (keuken, woonkamer, serre, slaapkamer(s) en zelfs in de wasruimte) komen heerlijke verstop/ slaapplekjes. Daarnaast op meerdere plekken een krabpaal en ander speelgoed. Ook de kattenbakken staan op verschillende plekken.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Zotvanpoezen »

Anne schreef: 06 mei 2020 09:31 Nee dit lijkt mij niet de ideale situatie, katten horen een territorium te delen en er over te beschikken
Wat gebeurt er precies als je ze loslaat bij elkaar? vechten ze tot bloedens met elkaar? Of blijft het bij blazen?
In dat laatste geval zou ik ze samen laten en ze het zelf laten uitzoeken met elkaar,tenzij er echt gevochten word
Als ze gaan vechten kun je ze proberen af te leiden door spel en geef ze genoeg plekken in huis zodat ze elkaar kunnen ontlopen
Laten uitvechten is echt geen goed idee. de bange kat wordt hierdoor nog meer bang:
https://verhuisdieren.nl/blog/fabel-vec ... n-oplossen
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... f-vechten/
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... kat-erbij/
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

Ik ga het ze ook niet laten uitvechten. Overigens was dat ook niet de vraag van dit topic. Ik ben al bezig met een rustige herintroductie. Ik neem daar alle tijd voor die Zorro en Phantom nodig hebben. Dit kon inderdaad maanden tot een jaar duren, het zij zo. Liever een stabiele basis op bouwen dan een wankel evenwicht op basis van angst.
Mijn vraag was meer of mensen, mocht het niet lukken, ervaring hebben met katten gescheiden laten leven. Mijn katten lijken er niet onder te leiden. Willen ze weleens in de ruimte zijn waar de ander is? Ja tuurlijk, vooral als ik daar ook ben. Voor de rest krijgen ze allebei voldoende aandacht, is er voldoende ruimte om te spelen, klimmen en rennen.
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

Op zich is dit al de tweede dag dat ze in ieder geval een half uur in dezelfde ruimte zijn (vandaag probeer ik minimaal 2 momenten), terwijl ik ertussen zit. Momenteel negeren ze elkaar, maar dat vind ik niet erg. Zorro ligt op zijn bank met zijn rug naar het kleed (zo lag hij al voordat Phantom binnenkwam). Phantom heeft eerst even gespeeld in de woonkamer en ligt nu in het zonnetje op het kleed met zijn rug naar zorro toe.
Ik vind het vooral belangrijk dat ze even wennen aan het feit dat ze allebei in een ruimte zijn, wat ik nu alleen doe als ik intensief de tijd heb het te begeleiden. Je merkt namelijk wel dat ze sneller schrikken en dus beide nog wel op hun hoede zijn. Al ligt Zorro er wel redelijk ontspannen bij. Ik probeer dit elke dag even te doen en op vrije dagen ook echt uit te breiden.
Phantom lijkt vooral te schrikken als Zorro beweegt, dus zolang hij stil ligt is er niks aan de hand 🤣! Ik laat ze nu dus ook vooral bij elkaar als Zorro ergens rustig (in het zonnetje) ligt, zodat Phantom positieve ervaringen opdoet als hij in een ruimte is met Zorro en hij ziet dat er dan niks gebeurt...
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Zotvanpoezen »

Je bent goed bezig :thup:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

we gaan ook door. Sommige dagen lijkt er echt progressie te zijn, andere dagen gaat het weer wat minder en moeten we even rust inlassen voor beide katten.
Het doel is ze bij elkaar te brengen, maar alleen als het ontspannen kan. Anders moeten ze toch (tijdelijk of eventueel altijd) apart van elkaar leven, waarbij ik ze wel een paar uur per dag laat wisselen van leefruimte. We gaan zien hoever we komen. Met de her introductie inmiddels zo’n twee maanden bezig....
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Nala+Alice »

Lastige situatie.. Zo te horen ben je al goed bezig! Ik kan dus niet zoveel advies geven, want volgensmij ben je al veel met deskundige erover aan het praten. Alleen zou ik ze niet gescheiden laten leven en als je gescheiden doet, dan ook echt gescheiden en niet af en toe omwisselen daardoor krijgen ze alsnog stress van dat er een indringer is geweest. Dit is te doen met een herintroductie, maar op geven moment moet je de knoop doorhakken of er voldoende vooruitgang in zit met in de toekomst een tolerantie bij beide in het gehele huis of voor de een toch een geschikt huisje zoeken..

Bij mijn ouders hebben wij soort van gescheiden leven geprobeerd.. helaas niet met succes. Hier ging het om een wilde kater die ruig speelt en ook wel stress gevoelig is met een poesje dat al een rugzakje had die doodsbang voor hem was. Alle adviezen opgevolgd van de kattengedragsdeskundige.. Tuin werd afgezet, het gehele huis werd catproof gemaakt, herintroductie.. nog meer proberen te spelen en positieve interacties met elkaar stimuleren.. maar het leek elke keer even goed te gaan, maar dit was altijd van korte duur.. Toen hebben mijn ouders een hele kamer voor bange poes gemaakt met kattenluikje, zodat zij in en uit kon wanneer ze wou. Ook krijgt ze zylkene wat wel werkt, maar niet genoeg. Feliway werkte juist averechts. Ondanks dat het heel fijn voor haar was dat ze een eigen kamer had.. was het gewoon heel zielig.. Ze was continu op haar hoede in rest van het huis.. terwijl ze zo graag speelt in je bijzijn en in de tuin wilde spelen en in de opvang ging ze juist heel graag met andere katten om. maar ze kwam eigenlijk altijd even snel wanneer de ander sliep.. ze kwam dan kijken in wat voor een bui hij was.. en dan ging ze toch maar weer snel naar boven als ze aanvoelde dat hij haar niet met rust zou laten..

4 jaar van alles geprobeerd.. en met heel veel pijn in haar hart heeft ze de knoop doorgehakt dat het voor beide katten niet langer meer zo kan.. Nu hebben wij besloten te proberen of zij met een hele langzame introductie misschien bij onze 2 poezen kan. Opzich goed vertrouwen in, maar het is afwachten.. We weten niet of ze al te lang te bang is geweest om nog aan andere katten te wennen. Mijn ouders hadden wel een 3e kat, een hele makkelijke daar kon ze prima mee maar die kan toch veel beter met de ander overweg. Wij hopen dus heel erg dat zij bij ons gelukkig kan worden, zo kan mijn moeder haar ook nog zien. Als het bij ons niet werkt, moeten we op zoek naar een huisje zonder andere dieren, we hopen heel erg dat dit niet nodig gaat zijn..

Hoe is het inmiddels? Ik hoop dat er bij jullie een blijvende stijgende lijn in zit. Hoe moeilijk ook, zou ik ze dus niet gescheiden laten leven. Of je moet echt merken dat ze daar allebei super tevreden mee zijn. Bij ons was de ervaring dat ze alsnog allebei niet gelukkig waren. Ook al hadden we haar een hele verdieping gegeven, dat is zo’n moeilijke opstelling om 24/7 leuk te houden voor jezelf en voor je katten.. en ze zijn zich toch bewust van elkaars aanwezigheid.. Hopelijk komen jullie eruit!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

Na een verhuizing en heel langzaam wennen aan elkaar gaat het hier beter. Eens in de paar weken is er nog even onenigheid tussen de twee heren, maar de rest van de tijd lopen ze samen door het huis! De verhuizing heeft hier ook in meegespeeld. Er valt zeker nog wel wat winst te behalen, maar zoals het nu gaat, gaat het al vele malen beter dan voorheen!
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Femke1980 »

Na een verhuizing en heel langzaam wennen aan elkaar gaat het hier beter. Eens in de paar weken is er nog even onenigheid tussen de twee heren, maar de rest van de tijd lopen ze samen door het huis! De verhuizing heeft hier ook in meegespeeld. Er valt zeker nog wel wat winst te behalen, maar zoals het nu gaat, gaat het al vele malen beter dan voorheen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring apart laten leven?

Bericht door Rik »

Fijn dat het een stuk beter gaat. Af en toe wat ruzie mag wel maar als ze verder over het algemeen samen door één deur kunnen dan ben je al een heel eind. Dan lijken die twee elkaar wel te accepteren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie