Kat doodsbang van nieuwe kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Magic + Wicca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2020 15:47

Kat doodsbang van nieuwe kat

Bericht door Magic + Wicca »

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik op dit forum al besproken of het de juiste tijd was om de nieuwe kat te introduceren. Ondertussen loopt ze al best wat daagjes los. In het begin ging het vrij rustig, maar nu hebben we gemerkt dat de nieuwe kat wicca, magics favoriete kamer heeft ingenomen. Hier lijkt magic niet al te blij mee te zijn.

Het is natuurlijk logisch dat wicca haar eigen territorium wil claimen en dat er best een aantal maanden overheen kan gaan voordat de harmonie weer terug is in huis. Maar magic lijkt doodsbang te zijn van de nieuwe kat wicca. Complete angst in haar ogen als ze wicca ziet of hoort. Van een afstandje laat ze het nog wel toe (wel in de gaten houdend), als ze dichterbij komt horen we vele waarschuwingen en dan uiteindelijk gevechten voordat magic ergens in een hoekje wegduikt.

We zien aan wiccas gedrag niet perse agressie maar vooral speels jachtgedrag.
Weet iemand hoe ik kan helpen met de angst van magic. Dat ze wat kalmer word?
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Kat doodsbang van nieuwe kat

Bericht door Femke1980 »

Mijn katten krijgen, ter ondersteuning, zylkene! Dit zou ze wat rustiger moeten maken. Geen idee of het werkt maar hou het er hier ook wel in. Feliway kun je ook nog proberen. Met mijn katten ben ik bezig met een rustige herintroductie, waarbij ze apart in mijn appartement wonen en ik in kleine stapjes probeer om aan de angst (van vooral Phantom) te werken. Door ze ook te scheiden (nadat ze bij elkaar zijn geweest) krijgen ze weer heel even een moment rust.
Als de een de veilige plek van de ander claimt kan je ze daar ook om de beurt laten, zodat beide hun geur kunnen verspreiden. Hier heeft Phantom ook zorro’s veilige plek ingenomen. Voor Zorro heb ik een nieuwe veilige plek geïntroduceerd en Zorro krijgt ook elke dag de tijd om een paar uur rond te lopen op deze plekken (bij mij ging het om mijn slaapkamer).
Plaats reactie