Vechten of spelen mijn kitten en kat?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door daxensep »

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en hoop hier veel informatie te kunnen halen maar ook te kunnen delen.
Allereerst hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met wat tips of eigen ervaringen.

Ik heb een kater van 2 jaar (Britse korthaar kruising) en sinds 6 weken ong. een kitten katertje van nu 14 weken.
Mijn kater van 2 jaar is een sociale rustige kater die regelmatig bij andere (vreemde) katten heeft gelogeerd tijdens vakanties en dat was dan geen probleem. De kitten is speels, temperamentvol en absoluut niet bang.
Ik heb hun rustig aan elkaar geïntroduceerd. Ze hebben beide een eigen ruimte met alle benodigdheden, ik heb ze eerst een week apart gehad en laten wennen aan elkaars geuren door washandjes en dekentjes om te ruilen etc. daar werd goed op gereageerd (zonder blazen, grommen etc).
Toen het goed voelde dat ze elkaar echt mochten gaan zien heb ik ze eerst aan elkaar laten wennen door de kitten in een grote bench te zetten en ze dan snoepjes te geven en met ze te spelen als ze bij elkaar kwamen. Dit ging allemaal super goed. Na 3,5 week heb ik er dan ook voor gekozen om ze los bij elkaar te laten, in het begin deed ik dit nog korte momentjes en hield ik ze de hele tijd bezig met snoepjes en spelen. Nu ik ze wat langere momenten bij elkaar wil laten merk ik dat ze constant achter elkaar aan rennen. Vooral de kitten springt de hele tijd bovenop de oudste en bijt hem dan in de nek. De oudste doet dit ook terug. Dit alles gaat behoorlijk wild en er vliegen dan ook behoorlijk wat haren in het rond. Als de kitten de oudste wel met rust laat houdt de oudste alles goed in de gaten. Ze lijken hierin beide onvermoeibaar en gaan door totdat ik ze uit elkaar zet. Ze nemen wel af en toe een pauze en staren dan wel naar elkaar.
Ik vind het erg lastig om te beoordelen of ik er goed aan doe dat ik dit gedrag zo laat doorgaan. Ik vraag me echt af of het spelen of vechten is... Er wordt niet gegromd of geblazen, er is zelfs bijna geen geluid.. af en toe een ontevreden korte miauw van de oudste. Ik zie ook geen dikke staarten.. Er worden soms wel nagels gebruikt en soms niet. Ze vallen elkaar om beurten aan maar het is voornamelijk de kitten die het uitlokt. Ik zie dat de oudste het af en toe moe is en wilt rusten maar daar krijgt hij de kans niet voor. De dierenarts zegt dat ik moet doorzetten en de aanhouder wint. Mijn angst is echter dat ze elkaar gaan haten en dat de relatie op een gegeven moment niet meer te herstellen valt.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zouden jullie doen in deze situatie?
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door daxensep »

Even een aanvulling na het lezen van vele andere onderwerpen met ongeveer hetzelfde probleem en een update. De oudste is gecastreerd, de kitten nog niet maar zal met 6 maanden ook gecastreerd worden.

Kitten heet Sep en de oudere kater Dax

Update van vandaag:
Zowat de hele dag samen in één ruimte geweest ze hebben ongeveer 3-4 uur achter elkaar gerend waarvan Sep soms met iets aan het spelen was en Dax toe keek. Na een tijdje even een halfuurtje uit elkaar gezet zodat ze konden rusten. Na een halfuur de deuren opengezet... zoals ik al verwachte kwam Sep als eerste kijken..
Een paar minuten later lagen ze samen op de bank dan wel met gepaste afstand... Dax liet af en toe een ontevreden miauw horen en heeft zich toen naar een andere plek verplaatst. Ze hebben beide wat geslapen en zo gaat het nu dus al de hele dag... af en toe even rusten (dicht bij elkaar of juist niet) als Sep wakker wordt springt hij eigenlijk gelijk weer bovenop Dax en begint het weer van voor af aan...
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door Rik »

Het feit dat Sep op Dax duikt is vaak ook de reden waarom we twee kittens adviseren bij een oudere kat. Die kunnen elkaar dan afmatten terwijl de oudere toekijkt.

Nu is 2 jaar nog niet heel oud maar je moet je ook realiseren dat Dax een beetje het spelen met een maatje is verleerd. Hij weet dus niet precies hoe 'hard' hij mag zijn (en is) als hij op Sep duikt.

Maar je geeft al aan dat er geen geluid bij komt kijken. Dat is al heel goed. Dat betekend dat Sep het wel aankan en als je niet ziet dat er één bang wordt zal de spanning op den duur wel minder worden.

Overigens, wat je ziet is wel gewoon spel. Jachtspel. Heel normaal tussen katten. Zeker tussen kittens.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door daxensep »

Dank voor je reactie.. stelt me een beetje gerust. Vandaag leek het aanzienlijk "beter" te gaan.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door Geert »

Eens met Rik.

Misschien kan je Dax wel helpen door hem op zijn typisch slaapmoment in een andere kamer te laten zodat hij zijn gebruikelijke dutje in alle rust kan doen?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door daxensep »

Ja lijkt me een goed idee gedurende de dag een paar rustmomenten in hun eigen ruimtes... Ik kwam er net namelijk achter dat Sep in zijn eigen mand heeft geplast waarschijnlijk omdat hij zich de rust niet genomen heeft om naar de bak te gaan.

Ze slapen 's nachts nu in ieder geval sowieso nog apart.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door daxensep »

Even een update:

Ik laat ze nu sinds een week dagelijks ongeveer de hele dag samen (waar ik dan bij ben) met soms wat momenten van rust (eten, slaapmoment) en s' nachts zitten ze nog ieder in hun eigen ruimte. Hoewel ze nog steeds erg op elkaar gefocust zijn, veel op elkaar springen en jachtspelen zie ik het wel wat afnemen. Met name Dax probeert echt wel meer zijn eigen ding te doen, helaas krijgt hij daar nog niet altijd de kans voor want Sep wilt alles doen wat Dax ook doet... dan ligt hij net ergens lekker en dan komt Sep hem weer verstoten van zijn plekje. Gisteren hebben ze allebei uren geslapen in de woonkamer op afstand van elkaar. Over het algemeen zijn er meer momenten van rust. Als ik Sep even in zijn eigen ruimte zet lijkt hij Dax te missen hij gooit zichzelf tegen de deur, krabt eraan en miauwt heel hard. Ik probeer hem dan maar pas eruit te laten als hij daarmee stopt want anders ziet hij het misschien als een beloning voor zijn gedrag.

Ik vroeg me af wanneer weet ik of het een goed moment is om ze samen te laten 's nachts? Ik durf het nu nog niet zo goed omdat ze nog wel wild zijn samen en ze in hun spel allerlei dingen omstoten... maar ik merk wel dat het dus 's ochtend iedere keer weer even heel wild is als ze elkaar weer zien.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vechten of spelen mijn kitten en kat?

Bericht door Rik »

Ja, 's-ochtends zal Sep energie opgebouwd hebben die hij kwijt moet. Sowieso zal Sep als kitten Dax lastig blijven vallen. Het is een kitten met heel veel energie en hij wil spelen, spelen, spelen.

Op zich zou je ze wel bij elkaar kunnen laten. Het is meer of je dat zelf 'aandurft'. Maar die twee respecteren elkaars grenzen denk ik wel. Ik neem aan dat Dax ook een flinke corrigerende mep kan verkopen aan Sep als hij er echt genoeg van heeft. Dat is ook helemaal niet erg. Ik denk niet dat het nog tot een echt bloedig gevecht zal komen. Eentje (of beide) zullen zich na een wat wildere aanval wel terugtrekken.

Wel zou je, als je ziet dat Dax niet alleen gelaten wordt, af en toe wat rustmomentjes voor hem kunnen creëren (maar ze schijnen dus ook gewoon dagen te rusten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie