Jongste kat ineens agressief

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Nicksone
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:51

Jongste kat ineens agressief

Bericht door Nicksone »

Beste,

Ik stel me wat vragen bij het gedrag van mijn katten.
Sinds gister is er ineens een hele rare dynamiek ontstaan. De jongste kattin (2jaar en gesteriliseerd) zat ineens achter de oudste kater (3jaar en gecastreerd) te grommen en te blazen en er is kort gevochten omdat ik hier tussen ben gekomen. Er was nooit geen probleem tussen deze twee, speels vechten heel soms maar heel vaak speelden ze samen, waste ze elkaar en sliepen samen tegen elkaar.
Nu gisteren na heel dit gebeuren heb ik besloten om met allebei te spelen. Toen was dit precies gedaan. Toen ik deze ochtend wakker werd, lagen ze samen te slapen tegen elkaar op de krabpaal zoals altijd. En toch herhaalde zich het gedrag van de jongste kat zich opnieuw vandaag zonder dat ik een echte aanleiding kan vinden.
Misschien wat extra info:
Speel altijd 3 keer 15 minuten per dag met de katten
Krijgen sinds het begin uit dezelfde bak eten en drinken
Een kattenbak die samen gebruikt wordt
Ze zijn uitsluitend binnenkatten en gaan nooit buiten
Wonen op het eerste verdiep van een appartement.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jongste kat ineens agressief

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen met medisch na laten kijken. Agressie kan door pijn of ongemak komen. Daarna zou ik op een andere plaats in huis een extra eet baak, een extra drinkbak en een extra kattenbak neerzetten. de irritatie kan ontstaan doordat b.v. de kater de poes de toegang tot de kattenbak ontneemt.

Let goed op signalen, je mist gauw iets. Katten dreigen vaak door simpelweg te staren naar elkaar. En dan kan de aanval van de poes best een reactie zijn op iets heel subtiel wat de kater doet. En wat jij mist.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nicksone
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:51

Re: Jongste kat ineens agressief

Bericht door Nicksone »

Heb het vandaag nu echt heel goed in de gaten gehouden en het is iets raars.
Ik werd deze ochtend wakker en heb de katjes wakker gemaakt en +- 20 minuten met hun gespeeld zoals ik altijd doe. Daarna een stokje omdat ze flink met elkaar hebben gespeeld (in dezelfde kamer + stokje is altijd in verschillende kamers)
Direct daarna begon de jongste (kattin) te staren naar de oudste (kater) en hem precies op te jagen. Als de oudste dan te dicht komt bij haar, blaast ze en gromt ze. Als de oudste dan wegloopt dan gaat ze erachteraan. Het rare is dat ze wel samen aan het slapen waren in dezelfde mand.

De oudste loopt gewoon wat rond zonder echt iets specifieks te doen. Gaat niet hoger zitten of staart niet terug. Hij wandelt gewoon wat rond en het is precies de jongste die echt fixeert op wat hij doet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jongste kat ineens agressief

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is - doe wat met mijn gegeven advies ;-). Dus van alles (minstens) een extra aanbieden, op verschillende plekken in huis.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jongste kat ineens agressief

Bericht door Rik »

Naast dat advies... Begint het staren en grommen altijd op dezelfde plaats? Dus echt de plaats van beginnen (niet dat het doorgaat in een andere kamer).

Zijn er andere katten aanwezig in het gebouw, bijvoorbeeld in de portaal?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nicksone
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:51

Re: Jongste kat ineens agressief

Bericht door Nicksone »

Nee het begint niet op dezelfde plaats, het is altijd ergens anders. Maar wel dezelfde volgorde: staren, achternazitten en blazen. Hebben nu alles in tweevoud bijbesteld en wachten op de levering.

Ik hoop dat de katjes terug zoals voordien worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jongste kat ineens agressief

Bericht door Rik »

Dan kan het zijn dat de poes zich toch niet lekker of onzeker voelt. Ook kan ze op momenten de kat zien als indringer.

Hier heb ik dat begin vorig jaar ook gehad. Maar dat kwam door een vreemde kat op de schuur. Yuna zag dat en ze stond op een gegeven moment binnen tegen haar broer te grommen en blazen. Dat is na een dag weer goed gekomen. Maar dat kwam dus voort uit onzekerheid. Het is daarna nog één keer voorgekomen in een wat lichtere mate.

Als het aan blijft houden lijkt mij een medisch onderzoekje wel te adviseren zoals Dinie al aangaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jongste kat ineens agressief

Bericht door castratenkoor »

Heel verstandig dat je alles hebt bij besteld. Zou wel eens kunnen schelen. Het is niet altijd duidelijk wat precies de trigger is voor onderlinge ruzies. Wat Rik oppert, een vreemde kat, zou ook mee kunnen spelen, ook al zou het alleen de geur zijn. Wie weet neem je aan je schoenen "iets" mee wat agressie opwekt.

Ik zie dat hier ook wel gebeuren, een keer een vreemde kat op de muur tussen de tuinen. Teun is hier de alfakater en die wond zich vreselijk op, wilde de indringer grijpen, maar dat kan niet omdat ze hier in een ren van 10 meter buiten zijn. Toen greep hij de eerste de beste kat die toevallig ook in de ren was. Luuk kreeg de volle laag. Ik was blij dat ik de aanleiding in dit geval wel had gezien.

Maar bij twijfel zou ik poes even helemaal laten nakijken, ook een bloedonderzoek. B.v schildklier of diabetes kan een slecht humeur veroorzaken. Bedenk maar eens, als je je zelf ziek/rot voelt, dan ben je ook niet op je gezelligst.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie