2 nieuwe poezen bij kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Boktor
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2020 14:22

2 nieuwe poezen bij kater

Bericht door Boktor »

Hallo allemaal,

Even een korte uitleg over de situatie.
Door omstandigheden werd mijn zus na 6 jaar op haarzelf gedwongen om weer thuis te komen wonen samen met haar 2 poezen. Onze kater had altijd het rijk alleen en de introductie verliep dus ook niet soepel. Helemaal niet soepel zelfs. Erg agressief vechten, tot bloedens toe. We hebben de katten meteen uit elkaar gehaald.

De katten zitten nu afgezonderd van elkaar in het huis. De poezen beneden en de kater boven. De kater wil continue naar beneden en loopt te trekken aan het traphek en miauwt heel veel. Ook 's nachts waardoor ik geen oog dicht doe.
Ik wil ze daarom rustig aan herintroduceren.

Meerdere malen per dag heb ik al washandjes uitgewisseld. Hier geven alle katten geen reactie op. Dit zou een goed teken moeten zijn, maar als ik met de kater naar beneden ga en hij de poezen alleen al ziet door het raam van de deur begint hij te grommen en te blazen.
Ik lees op internet dat je de katten allebei op afstand van elkaar (maar wel in dezelfde kamer) moet voeren zodat ze bij elkaar zijn associëren met iets lekkers.
Ik ben alleen doodsbang dat wanneer ik met de katten in één ruimte ben de controle meteen kwijt raak op het moment dat ze elkaar zien.

Ik zit met mijn handen in het haar en ik ben eigenlijk opzoek naar tips om ze weer veilig te herintroduceren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 nieuwe poezen bij kater

Bericht door Rik »

Allereerste vraag hier is ook weer...
Zijn de kater en de 2 poezen gecastreerd?

Als het antwoord positief is kun je pas gaan denken aan een (her)introductie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Boktor
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2020 14:22

Re: 2 nieuwe poezen bij kater

Bericht door Boktor »

Bedankt voor je reactie!
Alle poezen en de kater zijn gecastreerd!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 nieuwe poezen bij kater

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een heel rustige introductie doen met een hor- of gaas deur. Zodat ze elke kunnen zien, ruiken,horen. En dat echt lang volhouden. Steeds dichter bij deur met ze spelen en eten geven.

Zaak is nu om veel geduld - tijd - liefde erin te steken. Maar hier moet je echt de tijd voor nemen. Ik heb hier ongeveer anderhalf jaar gedaan voor 2 nieuwe katten in een groep van 7 gewoon 24/7 bij elkaar konden. Het is echt een zaak van de lange adem. Ik vind het heel jammer om te lezen dat ze direct bij elkaar gezet zijn en zijn gaan knokken. Daarmee vertraag je de zaak namelijk. Dus voorlopig heel voorzichtig aan zou ik zeggen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 nieuwe poezen bij kater

Bericht door Rik »

Fijn dat ze gecastreerd zijn want als je ook al rekening zou moeten heffen met hormonen bij eentje, dan zou het helemaal moeilijk worden.

Zoals Dinie al aangeeft zul je een hele voorzichtige en waarschijnlijk langzame herintroductie moeten volgen.

Een hordeur is daar een heel essentieel onderdeel van. Je kunt beginnen met uitwisselen van ruimtes. Dus zorg ervoor dat de kater ook af en toe in de woonkamer is en de poezen boven. Kijk even hoe je dat kan doen zonder dat ze elkaar kunnen zien bij het wisselen. Alleen geuren uitwisselen is niet voldoende.

Verder geef je ze eten een meter van de dichte deur (gangdeur?). En dan steeds dichterbij. Als dat uiteindelijk goed gaat dan kun je er een hordeur in doen en zet je de bakjes weer 2 meter van die deur. Ook dan weer elke dag een paar centimeter dichterbij. Net zoveel als dat ze wel interesse tonen maar het eten toch belangrijke is (en dus niet blazen of grommen). Dit zal inderdaad heel erg lang duren maar het zorgt ervoor dat het voor de kater routine en normaal is dat hij de poezen ziet. Een soort desensitereren (zeg ik dat goed?).

Als dat een tijd goed gaat zonder problemen kun je pas de stap zetten om ze weer bij elkaar te laten. Dan is het ook belangrijk dat jij zelf geen stress hebt want dat merken katten ook. En zelfs met een langzame herintroductie loop je een kans dat het misgaat.

Hoe oud is de kater en zijn de poezen? En is de kater altijd solo geweest? Bij een echter solo kat heb je kans dat die gewoon niet kan wennen aan andere katten. Ik heb zo'n poes gehad. Bij 4 jaar dacht ik dat het wel leuk zou zijn om een tweede te nemen. Maar daar was zij het dus absoluut niet mee eens. Ze is dus heel haar leven verder een solo poes gebleven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie