Plotse agressie met momenten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
gitttt
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2020 23:14

Plotse agressie met momenten

Bericht door gitttt »

Hallo!
Ik heb momenteel twee katten, broer (Juul) en zus (Lucy) van elkaar. Ze zijn alletwee 4-5 jaar oud. Ze hebben het altijd goed kunnen vinden met elkaar. Af en toe was er wel eens een klein gevechtje maar dit was dan eerder om te spelen en was snel vergeten.

Nu zitten we toch met een probleempje. Één tot twee maanden geleden vertoonde Lucy enkele dagen lang agressief gedrag ten opzichte van Juul. Wanneer Juul nog maar voorbij wandelde gromde ze of blies ze. Na twee dagen ongeveer deed ze weer normaal tegen Juul. Nu 1-2 maanden later hebben we hetzelfde aan de hand. Lucy is weer zeer agressief tegen Juul. Dit keer is het wel al 5 dagen aan de gang en we weten niet goed wat we ermee moeten aanvangen. Tegen ons vertoont Lucy geen agressief gedrag, enkel tegen haar broer.

Iemand die kan helpen en weet wat er gaande kan zijn? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij plotse veranderingen in het gedrag adviseer ik altijd eerst een bezoekje bij de dierenarts.
Daarna verder kijken: was Juul in haar buurt toen ze van iets schrok of dergelijke? Of is er een indringer in de omgeving waar ze bang van is?
In zulke gevallen is misschien een herintroductie een optie. Zodat ze weet dat haar broertje geen bedreiging vormt.
Grommen en blazen is geen agressie, het is angst.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door Rik »

Inderdaad eerst het medische uitsluiten.

Zijn het binnenkatten? Als ze buiten komen (buiten de tuin) dan heb je bepaalde dingen niet in de hand zoals het tegenkomen van andere katten. Als het wel binnenkatten zijn moet je nagaan of je misschien af en toe vreemde katten in de voor of achtertuin rond hebt lopen.

Hier heb ik dat ook twee keer gehad met Bono en Yuna vorig jaar (broer en zus van 4jr). In een keer hoorde ik gegrom en geblaas (naar elkaar toe). Bleek een rooie kater op het schuurtje te zitten waar Yuna van geschrokken was. En daarna moest ze even niets hebben van Bono (die ook rood is). En als er eenmaal 1 begint te grommen, gaat de andere meedoen. Heeft ook 1,5 dag geduurd voordat dat weer goed was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
gitttt
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2020 23:14

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door gitttt »

Bedankt voor de reacties!
Het zijn vooral binnenkatten, ze komen af en toe buiten maar blijven in de tuin. Wat me net te binnen schiet is dat de vriend van mijn mama de dag voordat het blazen en grommen begon is hier geweest met zijn hond. Lucy is daar wel altijd redelijk bang van. Zou dit er misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door nellebel »

zou goed kunnen. als lucy is geschrokken en juul was net in de buurt kan ze hem ermee associeren. ook is ze mogelijk nu meer op haar hoede en schrikachtiger en schrikt ze dus ook sneller van juul.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door Rik »

gitttt schreef: 24 mar 2020 10:12 Wat me net te binnen schiet is dat de vriend van mijn mama de dag voordat het blazen en grommen begon is hier geweest met zijn hond.... Zou dit er misschien iets mee te maken kunnen hebben?
Ja, absoluut. En dit kan zelfs ook naderhand nog komen (als de hond allang weg is). Op het moment dat Lucy de hond b.v. nog ruikt, dan kan ze al in een staat schieten die ervoor zorgt dat niets en niemand in de buurt mag komen. Ook haar broer Juul niet. En dan hoeft ze niet eens te schrikken van Juul. Nee... gewoon al in de buurt komen is reden om te blazen, grommen en als Juul geen afstand neemt, zelfs een uithaal.

En bijvoorbeeld al een vreemde kat die langs de voordeur loopt... die hoeft ze zelfs niet te zien om te weten dat die er is (of is geweest). Zelfs zulke kleine dingetjes kunnen al een trigger zijn.

Als je van twee maanden terug ook iets kunt bedenken dat de hond er toen geweest is dan weet je het in ieder geval zeker waarom ze zo van slag is :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
gitttt
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2020 23:14

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door gitttt »

Vandaag raad gevraagd aan de dierenarts. Juul was de dag dat het gedrag van Lucy is begonnen naar de dierenarts geweest. De dierenarts zegt dat het zou kunnen dat de geur van daar nog in Juul zijn vacht hangt waardoor Lucy de geur van Juul niet meer herkent. Heb inderdaad gemerkt dat Lucy vaak gaat ruiken aan de plaatsjes waar Juul heeft gezeten. Dit zou het dan ook eens kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door Rik »

Yep, dat is ook een hele bekende oorzaak, als er één een bezoekje heeft gebracht aan de DA.

Het is vervelend om ze zo even te zien maar normaal gesproken komt dat wel weer goed. Het heeft alleen even een dag of twee nodig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
gitttt
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2020 23:14

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door gitttt »

Alvast bedankt voor de tips! Ja, maar he gekke is dat het dierenartsbezoek al 5 dagen geleden is... hopelijk gaat het snel beter
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door Rik »

Je zei ook dat het al 5 dagen aan de gang is. Dus dat zou dan wel kloppen.

Maar het kan ook nog de aanwezigheid van de hond, een dag eerder, zijn geweest. Vaak is het heel moeilijk te achterhalen. De eerste keer dat het hier gebeurde, wist ik ook niet wat er gebeurde. De tuindeur was open maar ze stonden in één keer binnen tegen elkaar te grommen en te blazen. Het was pas een paar maanden later dat ik het weer zag gebeuren en toen zag ik nog net een rooie kat op de schuur wegschieten. Je ziet dus soms niet wat de echte reden is. Maar feit is dat er één in een bepaalde 'staat' van angst schiet. En als die dan begint denkt de ander "wat is er aan de hand" en komt dichterbij waardoor het alleen erger wordt. En dan staan ze binnen de kortste keren allebei tegenover elkaar te schreeuwen.

Hier duurde het gelukkig nooit langer dan 2 dagen. 5 dagen is dus wel redelijk lang maar dat zou ook aan de interactie kunnen liggen. Ik hield mijn hart vast die dagen erna, dat toen de één de andere wilde snuffelen, dat het gelijk weer helemaal mis was. Maar dat viel gelukkig mee.

Je zou wat tips en truuks uit (her)introductie kunnen nemen. En complete herintroductie lijkt mij niet echt nodig als ze wel in dezelfde kamer kunnen zijn. Je zou dus samen kunnen spelen, snoepjes geven... Daar soort dingen. Dingetjes waar je haar mee uit die staat kunt halen en samen kunnen zijn/spelen zodat er momenten van herkenning kunnen komen ("ooo, ja, dat is mijn maatje").
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
gitttt
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2020 23:14

Re: Plotse agressie met momenten

Bericht door gitttt »

Bedankt voor de tips, ga ze zeker gebruiken! Ondertussen doet ze het al minder. Telkens denken we dat het over is maar dan blaast en gromt ze toch nog eens een keertje.
Plaats reactie