Katten met een rugzakje

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Katten met een rugzakje

Bericht door Femke1980 »

Hoi allemaal!

8,5 jaar geleden heb ik twee drie pootjes uit Griekenland gehaald. Ze hebben toen even ruzie gehad maar daarna ging het eigenlijk wel goed: woezel was wel de dominante en joeg Zorro ook wel eens weg, maar ze lagen ook samen te slapen, speelden samen en waste elkaar. Helaas is woezel in december overleden.
In februari heb ik een nieuwe kat (met ataxti) in huis gehaald. Hij zou goed met andere katten overweg kunnen. Achteraf bleek dit voornamelijk met broer en zus te zijn, omdat hij vanwege zijn ataxi door andere katten werd weggejaagd.
Phantom (bijna 2 jaar) is nu drie weken bij mij in huis en het contact gaat wisselend moeizaam. Phantom blaast vaak naar Zorro (bijna 9 jaar) als deze te dichtbij komt (ik denk uit angst). Zorro heeft dit in het begin een beetje over zich heen laten komen, maar ging daarna steeds vaker staren en kan Phantom ook achterna rennen. Een keer is hij op hem gesprongen.
Ze vechten niet tot bloedens toe, zij lijken elkaar vooral gewoon weg te willen jagen door middel van staren, blazen/ grommen en achter de ander aanrennen, wat soms wel met een hoop geluid (zoals katten kunnen doen) gepaard te gaan.
Uiteraard heb in Phantom de eerste dagen apart gehad en daarna heeft hij zich nog een paar dagen verstopt, maar sinds 2 a 2,5 week loopt hij gewoon door mijn huis. Ik heb maar 1 verdieping en zeker in de gang (vooral als de logeerkamers bezet zijn (wat om het weekend en sommige vakanties het geval is) komen ze elkaar tegen en is er een hoop herrie en achter elkaar aan geren.
Ik krijg wisselende adviezen, van Phantom het liefst terug sturen, het ze laten uitvechten, tot scheiden in huis.
Er hangt, in mijn slaapkamer, een feliway verstuiver, heb bachbloem druppels geprobeerd maar ben op advies van iemand ook over gegaan op zylkene.
Iemand nog tips hoe dit het beste aangepakt kan worden?
Ik heb al vele topics doorgelezen, maar elke situatie is toch iets anders. Vraag me een beetje af waar ik, voor de twee heren, het beste aan doe.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Katten met een rugzakje

Bericht door Zotvanpoezen »

Laten uitvechten is in ieder geval het slechtste advies.
Een langzame herintroductie de beste:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Fijn dat je katjes met een rugzakje een kans geeft ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten met een rugzakje

Bericht door castratenkoor »

Het beste is ze langzaam aan elkaar te laten wennen zonder dat ze elkaar kunnen beschadigen. Liefst met hordeur of gaasdeur. En dan steeds aflossen wie in een kamer apart en wie de rest van het huis. En geuren uitwisselen door doeken om te wisselen en ze om beurt te aaien zodat je handen naar beide katten ruiken.

Ik hoop dat het goed komt, veel geduld en veel liefde en veel tijd! Het heeft bij mij ongeveer anderhalf jaar geduurd voor 2 volwassen katten aan 7 volwassen katten volledig met elkaar in het hele huis konden leven. Echt een project van de lange adem.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie