Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
RobinskiBoss
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2020 22:37

Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door RobinskiBoss »

Wij zijn vandaag verhuisd, en hebben de katten mee genomen uiteraard. Nu zijn ze (2) rustig aan het verkennen. Maar 1 doet heel vijandig naar de andere. In het vorige huis waren ze beste maatjes. Kan iemand mij helpen? Moet ik iets doen? Of heeft het tijd nodig?
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door Zizi »

Wat vervelend. Je moet niet het hele huis geven, dat is te groots vaak voor katten. Dus zet ze samen in een kamer, met lekkere ligplekjes, klimmeubels, kattenbakken, speeltjes, eten, drinken en het belangrijkste: rust. Dus die kamer is van hen en daar wordt niet te pas en te onpas met dozen/spullen gesleept. Wel brengen jullie er natuurlijk tijd door om aandacht aan ze te geven. Pas als ze zich op hun gemak voelen ga je ze momenten geven om de volgende ruimte te ontdekken, vanuit die veilige basis. En zo bouw je dat uit, rustig zodat het lijntje niet breekt ;) .
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door Anne »

Dit zie je vaker bij stress, dan gaan ze het op elkaar afreageren
Een verhuizing is een enorme stressbom
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door Coraline »

Ik kreeg ooit 2 zussen te logeren die al 12 jaar samen leefden. Eenmaal bij mij leken ze elkaar niet meer te kennen. Dat duurde een dag, toen ging het beter.
In mijn huis hing natuurlijk ook andere geuren, misschien hielp dat mee met de verwarring.
Je hoort het soms ook dat als 1 kat naar de dierenarts gaat deze bij thuiskomst ineens niet herkend wordt door de geurtjes die hij meeneemt.
Is geuruitwisseling geen idee? Met een wattenschijfje/ washandje oid langs hun wang en onder hun kin strijken en dit bij de andere kat op het lichaam strijken?
RobinskiBoss
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2020 22:37

Re: Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door RobinskiBoss »

Ik heb ze samen op een kamer gezet. Hier hebben ze 1,5 dag samen gezeten zonder gevecht. Nu loopt er 1 beneden te verkennen en de ander boven. Los van elkaar zijn ze lief en knuffelig. Maar bij elkaar wordt er 1tje weer vijandig. Laat ze 1 voor 1 los van elkaar alles verkennen. En in de nacht weer samen op de kamer. Hoop dat het vijandige er met de tijd vanaf gaat.....
RobinskiBoss
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2020 22:37

Re: Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door RobinskiBoss »

Zizi schreef: 01 mar 2020 10:06 Wat vervelend. Je moet niet het hele huis geven, dat is te groots vaak voor katten. Dus zet ze samen in een kamer, met lekkere ligplekjes, klimmeubels, kattenbakken, speeltjes, eten, drinken en het belangrijkste: rust. Dus die kamer is van hen en daar wordt niet te pas en te onpas met dozen/spullen gesleept. Wel brengen jullie er natuurlijk tijd door om aandacht aan ze te geven. Pas als ze zich op hun gemak voelen ga je ze momenten geven om de volgende ruimte te ontdekken, vanuit die veilige basis. En zo bouw je dat uit, rustig zodat het lijntje niet breekt ;) .
Bedankt voor de hulp!

Het gaat iets beter, hoop dat deze lijn zich doorzet.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door Zizi »

Graag gedaan. Geef ze genoeg rust, echt niet te snel willen. Ik hoop dat ze weer helemaal maatjes worden.
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Help, 1 kat doet heel boos naar de andere na de verhuizing

Bericht door Demajai »

Fijn dat het nu iets beter gaat.
Love Taiger en Toby
Plaats reactie