Kitten stress door dominante zus?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Komala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:52

Kitten stress door dominante zus?

Bericht door Komala »

Hallo allemaal,
Hier al veel gelezen en geleerd, heel fijn! Intussen zelf een situatie waarbij ik wel wat ideeen kan gebruiken.

Sinds eind september heb ik twee kittens, broer en zus (of nicht en neef). Ze waren toen 16 weken, nu bijna 24. De moeders waren relatief klein, dus zij ook. Alleen Muis (katertje) blijkt intussen een achterblijvertje. Waar ze eerst maar 100 gram scheelden, is Mooji nu bijna twee keer zo groot.

Muis is een paar weken geleden een nachtje bij de dierenarts opgenomen. Hij had een muis gevangen en opgegeten en dat viel niet goed: uitgespuugd. Maar vervolgens ontregelde zn hele eten en drinken, tot hij dat niet meer deed; uitgedroogd. Na twee shots vocht, mocht hij weer mee. Vorige week heb ik nog een check laten doen bij de DA omdat hij zo klein en mager blijft, maar alles was goed.

Zn zus is een erg active kat. Ze heeft veel energie, speelt heel veel en fanatiek. Ook op zichzelf, maar in haar enthousiasme ook met Muis. Maar die delft nu steeds het onderspit. Waar het eerder wederkeriger was en hij ook achter haar aan zat is dat nu niet meer zo. Ik vind ook dat zijn levendigheid minder is. Ik moet hem echt verleiden tot spel. Als Mooji hem bespringt protesteert hij meestal alleen nog met grommen en blazen. Hij vlucht (genoeg verstopplekjes), gaat naar buiten of zit bij mij. Mooji is overigens een lieverd, het is echt vanuit enthousiasme en spel.

Ik woon een beetje anders, in een yurt. Dat betekent 1 ruimte voor ons drieen. Ze kunnen zelf naar buiten, waar ze een weiland, watertje en houtwalletjes tot hun beschikking hebben.

Al merk ik dat ze niet eens zo vaak naar buiten gaan. Meer als ik ook buiten Ben. Mooji gaat dan lekker haar gang en Muis vind het nog wat spannender en blijft bij mij in de buurt, al mauwelend. Toch vangen ze allebei wel eens een muis of vogeltje (wat opgegeten wordt).

Ik probeer Mooji nu te leren dat ze niet Muis bespringt....maar is dat haalbaar? En ik ben er niet altijd. Andere ideeen?

Bedankt vast!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten stress door dominante zus?

Bericht door Rik »

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Komala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:52

Re: Kitten stress door dominante zus?

Bericht door Komala »

Sorry! Dacht dat die niet doorgekomen was!
Plaats reactie