Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ElineMax
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:39

Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door ElineMax »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik het goed doe door een nieuw topic te openen. Anders hoor ik graag of ik ergens anders beter mijn vragen kan stellen! Ik heb al ontzettend veel gelezen op internet, maar wordt er niet echt wijs uit omdat er zoveel tegenstrijdigs staat..

Eerst wat informatie:
Sinds ongeveer een jaar hebben wij twee lieve katten in huis: Djonkie en Maccie, beiden zijn geholpen. Djonkie is een mannetje, die graag bij ons in de buurt is en houdt van kroelen en opgetild worden. Maccie kwam ongeveer een maand nadat we Djonkie kregen, omdat Djonkie anders veel alleen was. Maccie is een vrouwtje, ze komt van de boerderij en is graag bij ons, houdt van kroelen maar wilt liever niet vastgehouden of opgetild worden (dit is natuurlijk normaal kattengedrag). Djonkie en Maccie gaan eigenlijk vanaf het begin (na de eerste dagen aftasten) goed samen, ze gaan op dezelfde bak (hoewel er meerdere in huis staan), likken elkaar en spelen regelmatig samen, maar zoeken ook graag hun eigen plekje op om te slapen.
Nu hebben we er sinds maandag een kitten bij, bij wijze van een soort crisisopvang, maar we zouden deze het liefste ook houden. De nieuwe kitten heeft nog geen naam, is een mannetje van 12 weken oud en ontzettend knuffelig en speels, hij ligt het liefst de hele dag bij ons op schoot.

We hebben de kitten in de afgesloten logeerkamer met al zijn eigen benodigdheden gezet. De andere twee katten hebben de rest van het huis met al hun spulletjes. We hebben afgelopen twee nachten zelf ook in de logeerkamer geslapen, omdat de kitten anders erg alleen was. Buiten het slapen om proberen we de aandacht tussen de oude katten en de nieuwe kitten zo eerlijk mogelijk te verdelen: halfuurtje kroelen met de kitten, daarna halfuurtje met de andere 2 etc. Ze reageren niet echt op elkaars geur (we hebben de eerste dag doekjes uitgewisseld, tweede dag om beurten geaaid en de avond van de tweede dag in elkaars ruimte gelaten), ze snuffelen gewoon en gaan dan verder met hun eigen ding.

Echter, Djonkie komt af en toe bij de deur van de logeerkamer zitten en gromt en blaast dan hard. Gisteren hebben ze elkaar per ongeluk even gezien, ze blazen dan naar elkaar (Djonkie en de kitten) en Djonkie gromt en haalt dan uit met zijn pootje, maar zonder nagels uitstaan. Hij blaast dan ook naar Maccie als hij haar ziet. De kitten is niet bang voor Djonkie en wilt gewoon graag kennismaken geloof ik..
Maccie vind het allemaal niet zo interessant geloof ik, die heeft nog niet geblazen of gegromd en doet lekker haar eigen ding.

Extra informatie: de katten kunnen alleen buiten op een afgezet balkon, maar hebben veel speel en ren ruimte door de rest van het huis. De katten slapen niet bij ons in de kamer normaal.

Mijn vragen:
- Hoe kunnen we het beste reageren als Djonkie zo gromt? We leggen er nu vaak een kussen ofzo tussen, totdat ie weer rustig wordt.
- Hoe komt het dat Djonkie ook opeens naar Maccie gromt?
- Kunnen we de kitten alleen laten slapen vannacht?
- Hoe lang moeten we nu wachten met ze echt (en bewust, dus niet per ongeluk) elkaar laten zien?
- Zouden we Maccie en de kitten eerst samen kunnen zetten en daarna Djonkie erbij of het beste allemaal tegelijk?

Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes, Eline
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door Rik »

ElineMax schreef: 24 okt 2019 16:04 - Hoe kunnen we het beste reageren als Djonkie zo gromt? We leggen er nu vaak een kussen ofzo tussen, totdat ie weer rustig wordt.
Het grommen is heel normaal gedrag. Zelfs het slaan (zonder nagels) is heel normaal gedrag. Djonkie is heel onzeker met die nieuweling. En grommen, blazen en slaan is dan een manier om grenzen aan te geven.
- Hoe komt het dat Djonkie ook opeens naar Maccie gromt?
Ook heel normaal. Het kan zelfs zo zijn dat Djonkie ook naar jullie uitvalt. Het is eigenlijk een teken van "ik heb even genoeg". Hij heeft al zijn aandacht nodig voor die nieuwe indringer en dan is alle aandacht van een ander teveel. En dan kun je ook een grom of klauw verwachten.
- Kunnen we de kitten alleen laten slapen vannacht?
Ja, je kunt kijken hoe die kleine het doet. Maar zie ook antwoord hieronder.
- Hoe lang moeten we nu wachten met ze echt (en bewust, dus niet per ongeluk) elkaar laten zien?
Eigenlijk denk ik dat je ze al bij elkaar kunt zetten (met beleid). Je kunt nog dagen wachten maar daar zal niets aan veranderen. Het samen zetten moet je wel even begeleiden. Je moet ervoor zorgen dat die kleine niet te enthousiast is en direct op Djonkie of Maccie springt (om te spelen). Die zullen daar n.l. van schrikken en dan zullen ze heftiger reageren. Als die kleine gewoon zijn gang gaat dan is het mooi. Overigens moet je ook niet bang zijn als die kleine een van de twee bespringt en een flinke klap krijgt. Daar is niets mis mee. Dat is gewoon grenzen aangeven. Als Djonkie of Maccie ECHT op die kleine duikt en helemaal echt aanvalt dan is het wel goed mis en moet je ze direct scheiden. Maar dat komt maar zelden voor. Meestal is het grommen, blazen en slaan om ervoor te zorgen dat die kleine zijn afstand bewaart.

Je moet je katten een beetje kunnen lezen om te zien of ze niet agressief zijn (grommen en blazen is onzekerheid en geen agressiviteit).
- Zouden we Maccie en de kitten eerst samen kunnen zetten en daarna Djonkie erbij of het beste allemaal tegelijk?
Hangt er een beetje vanaf. Djonkie heeft al een ontmoeting gehad. Dus misschien zou je eerst kunnen kijken hoe die reageert. Als dat alleen met grommen en blazen is, dan is het dus eigenlijk allemaal goed en zou je kunnen kijken hoe Maccie reageert.

Als je ze bij elkaar zet en je ziet dat die kleine teveel aandacht voor Djonkie en Maccie heeft, dan kun je hem ook afleiden. Zie bijvoorbeeld hoe iemand dat doet in dit filmpje op 1:13.
https://youtu.be/MWgoEIn_wKE?t=73 (uiteraard kun je ook even het hele filmpje bekijken)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElineMax
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:39

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door ElineMax »

Hoi Rik,

Bedankt voor je snelle reactie, heel fijn!
Ik heb het filmpje even gekeken, goed om te zien. Eerlijk gezegd had ik er nog niet aan gedacht om op YouTube te kijken, zal daar nog eens verder neuzen..

Als mijn vriend vanavond thuis is, zullen we ze eens bij elkaar zetten. Kan dat dan het beste in de logeerkamer (nu het terrein van de kitten) of een andere kamer? De kitten heeft alle kamers zelf al ontdekt toen de andere twee op het balkon zaten. En de andere twee hebben ook al in de logeerkamer gesnuffeld toen de kitten beneden was.
Kunnen we dat introduceren het beste rondom het eet moment doen? Of gewoon los en dan inderdaad afleiding bieden met speeltjes.

Groetjes, Eline
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door Rik »

Introduceren rondom etenstijd kan inderdaad. Maar de kans bestaat dan Djonkie en Maccie niet echt aan eten toekomen omdat ze te gefocussed zijn op die nieuweling. In dat geval kun je de introductie het beste tijdens spel doen. Of als die kleine gewoon lekker in de woonkamer aan het snuffelen is. Dat is eigen terrein voor Djonkie en Maccie (wat voor hun wel zo fijn is). Ze zijn daar wat zekerder van zichzelf en zullen wel met grommen en blazen aangeven dat die kleine op zijn hoede moet zijn (wat dus niet erg is). In vreemd terrein zal die nieuwe ook eerder de omgeving verkennen dan zich focussen op die twee andere haarballen.

Dit is een filmpje van Jackson Galaxy over introductie: How to Introduce Cats
Maar dit is echt als je het hebt over introductie van volwassen katten.
Als er een kitten in het spel is, dan is het allemaal zoveel makkelijker (zoals je in dat andere filmpje hebt kunnen zien).

https://www.youtube.com/watch?v=tsYT7yIOdqQ

PS. Wat filmpjes (en foto's) maken van de introductie is ook leuk voor jezelf (moet je natuurlijk wel een handje vrij hebben). En als je twijfelt over gedrag kun je die ook uploaden naar youtube (unlisted/verborgen) en hier een linkje plaatsen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElineMax
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:39

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door ElineMax »

Hoi!

De katten zitten nu al een tijdje bij elkaar. Djonkie en de kitten rennen achter elkaar aan naar boven en beneden, Djonkie springt dan voor de kitten als die ergens naar binnen wilt. Djonkie blijft maar blazen, af en toe een grom en hij heeft al een paar keer uitgehaald naar de kitten. De kitten heeft ook al een paar keer terug uitgehaald naar Djonkie. Maccie zit een beetje apart, ze bekijkt het allemaal en lijkt wat angstig, als de kitten in de buurt komt gromt ze.
Ze hebben alledrie goed gegeten (kitten boven, andere 2 beneden waar ze altijd eten).

Kan iemand mij wat advies geven?
Wat is wijsheid? Gewoon maar even laten? Djonkie en de kitten zitten nu in de woonkamer en grommen allebei wat af, soms zoekt Djonkie toenadering, soms de kitten. Dan weer grommen en proberen uit te halen.
Maccie zit in de keuken..
En vannacht toch nog apart?

Groetjes, Eline
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door Rik »

Ik zou ze vannacht inderdaad nog even apart houden. Al is het alleen maar om voor iedereen even wat rust te creëren. Verder is alles wat je omschrijft zoals verwacht. Veel gegrom en geblaas. Uit onzekerheid en grenzen aan te geven. Als je ze morgen weer bij elkaar laat zou je ook voor veel afleiding kunnen zorgen. Dat zorgt ervoor dat ze elkaar kunnen observeren zonder de stress van direct contact te hebben. Verder kost dit gewoon even tijd. Zolang ze elkaar dus niet echt agressief aanvallen zul je moeten merken dat het steeds wat beter gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ElineMax
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:39

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door ElineMax »

Dank weer voor de snelle reactie! We kijken het nog even aan dan. 's nachts even apart nog :-)


Fijne avond!
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door Bibi_1977 »

Ik zou ze inderdaad ook snachts apart doen. Even allemaal een beetje stressvrij en rust.
Het grommen en blazen is zoals Rik zegt een normale reactie. Dit kan nog wel even aanhouden hoor, hier horen we het nu maand na de aanschaf van Nine en Lexi nog steeds van Mila. Nu is ze wel wat ouder dan Djonkie en Maccie. Vaak als de al aanwezige katten nog vrij jong zijn gaat het acceptatie proces wat makkelijker. Zoals ik het lees vind ik het er al best normaal en positief uit zien. Je hebt op redelijke korte termijn al een hele mooie positieve stap gemaakt met de poezels zoals ik lees :) goed blijven kijken en inspringen als er agressief gedrag word waar genomen, zo niet dan bepalen ze zelf hun grenzen en dat is natuurlijk gedrag.

Groetjes Bibi
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
ElineMax
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 15:39

Re: Nieuwe kitten (M) bij 2 katten (M&V) van 1.5 jaar

Bericht door ElineMax »

Hoi! Even een update: de katjes gaan heel goed met elkaar, na 2 dagen blazen en grommen, is het nu weer rustig in huis :-) Ze spelen leuk met elkaar, stoeien (zonder nagels) en delen hun speeltjes, eten en kattenbak met elkaar (hoewel we van alles meer dan genoeg hebben voor ze alle drie apart).
Dank voor de reacties Rik en Bibi!
Plaats reactie