Vindt mijn kat de nieuwe kitten leuk?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
dirkje78
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2019 14:14

Vindt mijn kat de nieuwe kitten leuk?

Bericht door dirkje78 »

Wij hebben thuis sinds een week een nieuwe vrouwelijke kitten van 3 maanden. Deze hebben wij genomen omdat onze kater van 1,5 jaar oud (gecastreerd) altijd wilde spelen, wij spelen veel met hem maar wij kunnen niet de hele dag met hem spelen en vandaar leek het verstandig om een kitten erbij te nemen. Het asiel, waar wij beide katten hebben gehaald, zei dat dit verstandig was.

De introductie verliep prima, de kitten heeft eerst drie dagen apart op een kamer gezeten. Beide katten waren nieuwsgierig naar elkaar en na deze dagen was de eerste ontmoeting. Er werd niet geblazen, hooguit twee waarschuwings tikken van de oudere kat. Ze hebben vervolgens elkaar de hele tijd achter na gezeten en gespeeld, niet op een vijandelijke manier. Ze hebben nooit geblazen naar elkaar of gegromd.

Alleen de dagen erna merkte ik dat onze kat van 1,5 de kitten continu in de gaten houdt en met starende ogen alles analyseert wat ze doet. Als de ze al naar beneden gaat, gaat hij ook naar beneden om naar haar te staren, soms blokkeert hij doorgangen. Ik heb gelezen dat het dominant gedrag is. Daarna springt hij op haar en beginnen ze te 'spelen'? Ik denk dat het spelen is maar ik weet het niet zeker. Ze maken geen geluid bij het vechten/stoeien maar het ziet er hardhandig uit, af en toe bijt hij haar, ik kan niet goed zien of zijn nagels eruit zijn. Ze blazen of grommen allebei niet naar elkaar. De kitten rent niet bang weg maar gaat erop in, af en toe bespringt zij de kater zelf ook en rent de kater voor haar weg. Heel erg soms is ze toch een klein beetje bang, maar verstopt zich dan niet en blijft gewoon bij de kater in de buurt of zoekt hem daarna gelijk weer op. Toch heeft onze kater altijd een gemene starende blik in zijn ogen, oren ietsjes naar achter en bespringt haar echt continu. Als ze in een andere kamer zit miauwt hij dat hij ook in de kamer wilt waar zij zich bevindt. Het stoeien/vechten is snel weer klaar, waarna hij wegloopt en haar opnieuw bespringt. De kitten vindt dit niet erg, soms wordt het teveel en hoor je gepiep. Het ziet er hardhandig uit. Is dit spelen? Ik maak me een beetje zorgen of mijn kater niet gewoon de kitten continu probeert te domineren en haar te verjagen, ik heb het idee dat de kitten gewoon denkt dat hij wil spelen en dat ze nog niet door heeft dat hij haar niet accepteert.

Daarnaast speelt de kater niet meer sinds de kitten er is. Normaal was hij de hele dag door aan het spelen.

Wat denken jullie?

Groetjes Dirkje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vindt mijn kat de nieuwe kitten leuk?

Bericht door Rik »

dirkje78 schreef: 14 okt 2019 14:36 Het ziet er hardhandig uit. Is dit spelen?
Ja, dat is nog steeds spelen.
Ik maak me een beetje zorgen of mijn kater niet gewoon de kitten continu probeert te domineren en haar te verjagen, ik heb het idee dat de kitten gewoon denkt dat hij wil spelen en dat ze nog niet door heeft dat hij haar niet accepteert.
Zoals ik lees accepteert hij haar dus wel. Als hij haar niet zou accepteren dan zou je het echt wel merken. Dan krijgt ze echt harde meppen met nagels en zie je echt aan haar gedrag dat ze angstig en onderdrukt wordt. Dat is dus niet aan de orde.

Het is natuurlijk wel de vraag of het spelen (de manier waarop) van de oudere kat compatibel is met een kitten. Hier duikt Bono af en toe ook op Yuna, waar zij dan meestal toch niet van gediend is. En dat laat ze dan ook merken (gepiep en af en toe een grom).
Ze blazen of grommen allebei niet naar elkaar. De kitten rent niet bang weg maar gaat erop in, af en toe bespringt zij de kater zelf ook en rent de kater voor haar weg. Heel erg soms is ze toch een klein beetje bang, maar verstopt zich dan niet en blijft gewoon bij de kater in de buurt of zoekt hem daarna gelijk weer op.
Maar zoals ik het lees, zijn die twee van jou elkaar nog een beetje aan het aftasten. En zolang die kleine ook gewoon terug jaagt is het eigenlijk allemaal prima. En als ze er wel genoeg van heeft en piept moet hij ook loslaten en weten dat het genoeg is. Als dat zo is, dan is het prima. Je moet dus ook haar gedrag in de gaten houden en goed opletten dat ze hem ook blijft uitdagen. (De periodes dat ze dus bang is en wegduikt mogen niet overheersen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Newlife
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 nov 2019 13:15

Re: Vindt mijn kat de nieuwe kitten leuk?

Bericht door Newlife »

Ik ben zo benieuwd hoe het nu gaat? Beter, liever, vertel!
Plaats reactie