Her her herintroductie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Duckie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2015 22:41

Her her herintroductie

Bericht door Duckie »

Mijn vriend en ik hebben allebei katten. 3 jaar geleden zijn wij samen gaan wonen en onze katten zijn natuurlijk meeverhuisd. Zoals je het misschien al verwacht, onze katten kunnen het absoluut niet met elkaar vinden. Zijn twee poezen, moeder (10) en dochter (9), hebben hun hele leven bijna alleen elkaar gezien. Moeder is één keer ontsnapt geweest (lees: zwanger) en vorige jaar zijn zij voor het eerst naar het dierenpension geweest. De hele week zijn zij beiden niet hun kooi uit gelaten, vanwege stress. Mijn kat (4) komt uit een nest kittens uit het asiel en is enkele keren zonder problemen in het dierenpension geweest. Of hij daar sociaal was weet ik niet.

Nu hebben wij meerdere keren een langzame introductie geprobeerd (scheiden, feliway, kamer wisselen, eten met deur er tussen, eten met hor er tussen en uiteindelijk deuren open). Echter, mijn kat ging steeds achter de anderen aan. De twee poezen werden daar echter heel bang van en reageerden steeds heviger (eerst wegrennen, later grommen, later meteen blazen bij oogcontact). De kat is steeds agressiever geworden en poezen kwamen uiteindelijk niet meer uit hun plafond krabtoren. Moeder poes hebben wij inmiddels weg moeten doen, vanwege extreme stress. Wij hebben ze ook een keer gescheiden met een gaasdeur, maar ze vechten dan allebei tegen het gaas.

Nu zijn wij opnieuw begonnen aan een herintroductie. De katten zijn nu al ruim een maand totaal gescheiden en elke avond wisselen we van kamer. De kat zit regelmatig voor de deur te krabben en miauwen, maar verder gaat het prima. Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik het beste kan doen. Ik denk namelijk dat samen eten geven een verkeerde stap was geweest, omdat de kat enorm beschermend is over zijn eten. Spelen hebben ze ook geen interesse in (tenzij ze het kunnen eten). Vrij voeren heeft in het verleden ook niet goed uitgepakt bij de kat (braken), poes wel. Nu weet ik ook niet of beiden niet met andere katten om kunnen gaan, of dat deze twee gewoon niet klikken.

Eigenlijk ben ik een beetje ten einde raad na 3 jaar. :cry: Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Her her herintroductie

Bericht door Anne »

Ik kan me wel voorstellen dat je ten einde raad bent na 3 jaar. Zijn alle katten gecastreerd/gesteriliseerd?
Ik heb geen gouden tip voor je maar kijk eens naar "my cat from hell" dat is een tv programma op tlc en elke werkdag ochtend rond de klok van 6/7 uur heb je daar een aflevering van de kattenfluisteraar die veel in kattengezinnen komt waarbij de ene kat de ander niet duld. Tegen de tijd dat hij dan weer weggaat ( komt vaak een paar keer terug om de baasjes huiswerk te geven) is het probleem meestal opgelost.
Probeer veel te spelen met de kat die ruzie zoekt zodat hij geen energie meer overheeft om aan te vallen ;-)
En samen eten is juist bevoorderlijk, als alles goed gaat, om de band goed te houden. Samen eten verbroedert ;-)
heel veel succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Duckie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2015 22:41

Re: Her her herintroductie

Bericht door Duckie »

Ha, “cats from hell” wil ik ze nog net niet noemen hoor ;) Wij hebben helaas geen televisie meer, maar ik zal het eens een keer googlen. Spelen doen we al, maar meneer is de laatste twee jaren nogal snel uitgekeken op spelletjes en bereikt zelden het het punt dat hij écht moe is. Op dit moment probeer ik de kat rustiger te laten eten. Hij krijgt zijn brokjes al sinds jaren in een puzzelbak en verstopt door het huis, maar nat voer bijt hij in grote happen naar binnen en met veel gebrom (?). Ik heb nu het natvoer eerst een paar weken afgesloten in de badkamer gegeven (waar hij helemaal alleen is en niemand dus zijn eten kan stelen) en nu krijgt hij het in een hoek waar hij het overzicht heeft over de kamer. Het lijkt langzaam iets beter te gaan, het gebrom is in ieder geval gestopt. Als dat helemaal goed gaat, dan toch maar weer proberen samen te voeren. Dank voor het advies!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Her her herintroductie

Bericht door Rik »

Ik lees nog geen antwoord op de vraag of ze allemaal gecastreerd zijn.
Want als dat niet het geval is kun je elke (her)introductie wel vergeten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Her her herintroductie

Bericht door Anne »

, maar nat voer bijt hij in grote happen naar binnen en met veel gebrom (?). Ik heb nu het natvoer eerst een paar weken afgesloten in de badkamer gegeven
Grommen met natvoer eten doet Roedi hier ook als ze het echt heel erg lekker vind. Dat wil dan niet zeggen dat ze ruzie zoekt
Maar meer een waarschuwing naar anderen dat dat betreffende eten van haar is, en van niemand anders ;-)
Maar goed dat je het al probeert het hem te geven in een hoek met wat meer overzicht
Jij kent je kat het beste
Ik ben net als Rik, benieuwd of ze geholpen zijn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie