'Underdog' opeens dominant?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

'Underdog' opeens dominant?

Bericht door KiwiNL »

Zoals jullie wellicht nog weten heb ik twee katten, Bowie en Floyd. Het zijn broertjes van elkaar, allebei gecastreerd en ze zijn nu net twee jaar oud. Al heel lang is Floyd de dominante van de twee: als ze allebei een speeltje leuk vinden maar Floyd heeft z'n zinnen erop gezet houdt Bowie afstand. Dat veranderde de laatste tijd al iets, Bowie is minder bang om ook mee te spelen met speeltjes die Floyd als 'zijn eigendom' beschouwt. Floyd heeft daar minder moeite mee dan pakweg een jaar geleden, toen begon hij echt te grommen als Bowie aan 'zijn' spullen zat. Verder zijn ze heel lief met en tegen elkaar, ze spelen veel, wassen elkaar heel vaak en liggen altijd tegen elkaar aan te slapen. :verliefd:

Maar nu merk ik al een aantal dagen dat het hommeles is. Ik hoorde al een paar keer een hoop gepiep uit de gang, alsof een van de twee het totaal niet naar z'n zin had. Het blijkt dat Bowie Floyd bij z'n nekvel pakt en dat Floyd dan piept omdat hij los wil.

Vandaag zat ik rustig te werken en deden ze het weer, maar nu onder m'n neus, zodat ik een filmpje kon maken. Moet ik me zorgen maken omdat dit misschien het eind van hun goede relatie is, of is het gewoon even kijken wie de baas is en stelt het verder niet zoveel voor?

https://youtu.be/drsoBH59cCQ
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 'Underdog' opeens dominant?

Bericht door Anne »

In mijn ogen ziet dit er onschuldig uit en het lijkt me normaal speelgedrag. dat bestijgen kan dominantie zijn maar zolang de ander dat toelaat lijkt het me niet problematisch
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: 'Underdog' opeens dominant?

Bericht door KiwiNL »

Floyd klinkt toch niet echt of hij het toelaat, hij protesteert hevig (zeker voor zijn doen, normaal hoor je 'm amper).
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 'Underdog' opeens dominant?

Bericht door Anne »

Dat hevig protesteren vind ik erg meevallen. Ik zie ook dat hij gewoon kan weglopen en zijn grenzen goed weet aan te geven.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 'Underdog' opeens dominant?

Bericht door Rik »

Lijkt wel of Bowie Floyd wil dekken :icon_shifty:

Ik vind het ook nog wel meevallen. Je ziet wat later in het filmpje ook duidelijk dat Floyd van zich af kan bijten als hij het echt genoeg vindt. Dat zie je op het einde ook nog een keer. Het is in ieder geval lang niet zo erg als wanneer Bono hier op Yuna duikt. Die draait zich echt gelijk om en dan is het gelijk piepen (en soms grommen). Je ziet wel dat Floyd het niet echt leuk vindt maar als hij echt wil, kan hij er dus wel wat aan doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: 'Underdog' opeens dominant?

Bericht door KiwiNL »

Oké, dan ligt het aan mij. Ik ben ook niets gewend, omdat ze altijd zo lief doen tegen elkaar. #overbezorgdkattenpersoneel
Het lijkt er inderdaad op dat Bowie stotende bewegingen maakt, maar hij heeft écht al anderhalf jaar geen ballen meer.
Rare beesten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie