Eerst maatjes maar nu stress

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
kanyedraakje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2019 17:09

Eerst maatjes maar nu stress

Bericht door kanyedraakje »

Mijn twee katten Kanye en Draakje konden eerst erg goed met elkaar overweg, het zijn allebei vrouwtjes. Kanye is een jaartje ouder. Toen Draakje als kitten er bij kwam lagen ze altijd samen op de bank tegen elkaar aan. Elkaar wassen en samen spelen. Nooit iets aan de hand.

Maar nu ben ik verhuist en mogen ze ook naar buiten. Kanye moet meestal niks van Draakje hebben, die nog steeds wel heel aanhalig is richting Kanye. Het is sowieso echt een drama queen geworden, altijd overal boos om worden en bijna nooit meer op schoot komen. Ik heb het idee dat het sinds een hele nare ervaring bij de dierenarts is gekomen..

Kan ik nog iets doen om te zorgen dat Kanye weer wat minder stresserig is en weer wat de oude word of is dit nu de kat dit het is en zal blijven?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eerst maatjes maar nu stress

Bericht door Rik »

Sowieso is naar buiten laten een hele moeilijke factor. Zeker als ze niet samen naar buiten gaan. Allemaal nieuwe geurtjes en spanning. Dan moet je niet de afleiding van de ander hebben, en de ander zou die vreemde geurtjes als indringend kunnen ervaren. Dus eerste advies zou zijn, binnen laten (of samen in afgesloten tuin als ze ook echt samen blijven dan).

Een nare ervaring bij de dierenarts, inclusief de meegekomen vreemde luchtjes e.d., kunnen ook een trigger zijn om minder vriendelijk tegenover elkaar te zijn. Hoewel dit dan meestal wel weer weg zakt (zolang ze samen en binnen zijn en er geen andere moeilijke factoren tussen komen).

Je kunt nog kijken of Feliway friends iets kan helpen. Maar dat is geen garantie.
Het kan ook zijn dat Kanye nu inderdaad een gedragsverandering ondergaat maar zoals je het omschrijft heeft zij het erg moeilijk met de verhuizing en de nieuwe dingen die allemaal op haar afkomen (inclusief 'raar' ruikende Draakje).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie